Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kör man med ags på allt mellan 40-70g ocjäh 70-130 på ett xr 120g är man hemma

Kommentera

• allt känns som tunga kvastskaft om man jämför med ags.
      downsizer och ags 40-80 går verkligen inte att jämföra tycker jag.

min gädd setup består av ags 40-80, downsizer och lipstick. där täcker jag allt från 40-200g+

ags 40-80 tycker jag klassningen stämmer riktigt bra på, går väll hänga på lite mer men inte mycket. trivs bäst runt 50-70g enligt mig. laddar på utav helvete, rappt som få. jag kör wolfcreek jr shads, cub, små cranks etc med det. förvånansvärt långkastande. svinkul å drilla på. man känner minsta lilla pet på det, väldigt känsligt.

downsizer är för mig ett rent jerkspö, kör endast the wolf med det. så ca 100g. är vid den tyngden spöt börjar ladda som det ska tycker jag. ett underbart spö att jerka med.

downsizer och ags är 2 helt olika spön, men komplimenterar varandra riktigt bra.

Kommentera

• Tack, tror jag fått svar på mina funderingar...

Ingen idé att byta downsizern (som jag ju är nöjd med) mot AGS alltså. Jag har redan ett annat downsize-spö, jämfört med downsizern (ha!) och de kompletterar varandra så att båda klarar jr-beten fint... Tyvärr är det också odelat.

Inga problem när jag fiskar själv härikring eller med båten, men lite småtrist när man ska iväg med familjen och ha rätt mycket annat med också.

Köpte nyligen ett Draugen d4 och det ersätter både mitt odelade abborrspö + dropshotspöt när jag måste packa lätt... Tanken var att AGS ska ersätta mina gäddspön på samma sätt. Det bästa spöt är ju faktiskt det som man har med sig på fisketuren... Så ett delat spö + en planobox och en kroktång kommer man ju grymt långt med, utan att det tar gör mycket plats liksom...

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Prorex olika serier spinn/haspelmdeller och kastvikter i en tråd förvirrar!

Nån som prövat Prorex (billig, även kallad PX) respektive Prorex XR (mellan) i haspelutförande, 8 fot i kastvikter 5-25g och/eller 10-40g och kan berätta något mer ingående än att de är bra?

Läst att någon testat en XR 10-30g med det är nog spinn som kan vara en annan femma än haspelspöet...

Att de är snabba eller ännu snabbare har jag förstått med är de rätt klassade eller klarar 5-25g snarare 35g utan prut eller tvärtom? Är toppen styv, halvstyv ("normal" vad nu det är...) eller mjukare, nästan som på ett dropshotspö, fast kanske bara i toppens sista 10 centimetrar? (Den toppen kanske bara sitter på "Jigger"modellen?)

Varit till 3 butiker som inte har dessa eller andra spön av intresse i lager...

AGS (dyrast) har för övrigt 3 haspelspön 8' 10-30g, 7-28g och 7-28g... http://www.daiwa-prorex.com/en/produ...s/prorex-ags-4 Lite för kostsamma för mig men man undrar hur de skiljer sig åt?
          Hej!

Köpte ett Prorex XR 40-80 i haspelutförande för 1 vecka sedan och på spöet sitter en Stradic C14+ i 4000 storlek. En otrolig lätt och smidig kombo som jag köpte som ett komplement till mitt Daiwa Procaster 120g spö + Lexa. Har testkastat det med diverse beten och trivs med beten i det lägre spannet av klassningen och det är inga problem att kasta beten kring 20 g långt heller. Har hunnit få ett tiotal gäddor än så länge med maxvikt kring 5 kg och det som slår mig mest är hur otroligt känsligt det blir, har inte missat många hugg sedan jag började fiska med det. Kan ju dock vara inbillning (för att motivera en dyr utrustning hehe) men riktigt skoj fiske!

Hittade heller inga butiker i mitt närområde som hade spöet hemma så beställde från nätet och när jag fick spöet levererat första gången hade de skickat fel spö, Prorex PX, d.v.s. det billigare. Och det spöet kändes betydligt mycket tyngre och klumpigare än XR så rekommenderar XR om du är beredd att betala det lite högre priset!

Kommentera

• Har ju förstått att AGS snart kommer I 8 fot -120g vilket är perfekt! Men är det någon som vet ifall det är fler nya modeller på G i någon av prorexserierna? En 8,6 upp till 200g typ hade varit trevligt om man fick önska

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Prorex olika serier spinn/haspelmdeller och kastvikter i en tråd förvirrar!

Nån som prövat Prorex (billig, även kallad PX) respektive Prorex XR (mellan) i haspelutförande, 8 fot i kastvikter 5-25g och/eller 10-40g och kan berätta något mer ingående än att de är bra?

Läst att någon testat en XR 10-30g med det är nog spinn som kan vara en annan femma än haspelspöet...

Att de är snabba eller ännu snabbare har jag förstått men är de rätt klassade eller klarar 5-25g snarare 35g utan prut eller tvärtom? Är toppen styv, halvstyv ("normal" vad nu det är...) eller mjukare, nästan som på ett dropshotspö, fast kanske bara i toppens sista 10 centimetrar? (Den toppen kanske bara sitter på "Jigger"modellen?)

Varit till 3 butiker som inte har dessa eller andra spön av intresse i lager...

AGS (dyrast) har för övrigt 3 haspelspön 8' 10-30g, 7-28g och 7-28g... http://www.daiwa-prorex.com/en/produ...s/prorex-ags-4 Lite för kostsamma för mig men man undrar hur de skiljer sig åt?
              Upp!

322 inlägg är inte nog tydligen - någon borde väl ha prövat spöna ovan (de finns ju inte i ngn butik i Uppsala iaf...) och kan uttala sig något om klassning och aktion...
              Senast ändrad av anteman; 2017-08-16, 18:21.

Kommentera

• Har kollat denna tråden länge nu och suktat, så jag kommer med mina frågor! Jag fiskar mestadels efter abborre (allt från 500g och uppåt) samt ute med båt och drar efter gädda där vanligaste storlekarna är mellan 3-10 kg. Jag inser att jag behöver två olika spön till detta, men jag tar gärna tips från er som testat spöna. Som jag själv ser det så är det dessa set som gäller:

Abborre:
                Spö: Prorex XR 10-30g
                Rulle: Prorex XR 2500RA

Gädda:
                Spö: Prorex XR 40-80g
                Rulle: Prorex XR 300HLA

Rätta mig om jag har fel!
                Tack på förhand!

Kommentera

• Ursprungligen postat av daBlo Visa inlägg
                  Har kollat denna tråden länge nu och suktat, så jag kommer med mina frågor! Jag fiskar mestadels efter abborre (allt från 500g och uppåt) samt ute med båt och drar efter gädda där vanligaste storlekarna är mellan 3-10 kg. Jag inser att jag behöver två olika spön till detta, men jag tar gärna tips från er som testat spöna. Som jag själv ser det så är det dessa set som gäller:

Abborre:

Gädda:

Rätta mig om jag har fel!
                  Tack på förhand!
                  Kör!!!

Kommentera

• Ursprungligen postat av daBlo Visa inlägg
                    Abborre:

Gädda:
                    Byt ut 300 rullen mot den i 200 storlek alternativt en tatula hd om T-wing intresserar dig? så får du ett nättare kitt som kommer fungera lika men ligga lite bättre i handen om du inte har stora labbar.
                    /Apan

Kommentera

• säger som Apan, kör typ en tatula hd istället (eller varför inte zillion hd? )

Sen som abborrspö skulle jag nästan gått på 7' 7-21gr ihop med en rulle i ca 1500-2000 Daiwa strl. Typ theory 2004! Men det är jag det! Inga problem med 25 grams skallar på 7-21 spöet tror jag!

Men till 8' funkar nog en 2500 fint storleksmässigt, och den verkar ju på pappret en grym rulle även det.
                      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 701 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S