Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
    Testa att stoppa JB på ditt XR och tatulan på Abu spöt och se vad som gör störst skillnad sedan kan det vara bra att latja lite med Tatulans inställningar då jag inte har några problem att kast exemplevis en Jackall squad minnow på 21gram eller ett Blue Fox Spinnerbait TI på14gram med min Tatula HD med 0.28 Sufix påspolad kastar bättre än vad jag trodde var möjligt med den linan.

/Apan
    Körde westin swim 120mm eftersom den är lättkastad 58gram
    med tatula 200, daiwa jbraid 0.28, prorex 40-80 kastade jag 44meter
    5601jb, pp0.36, verdict 9' 60-180g 39.6meter
    tatula + verdict kastade 43meter

jag uppskattar en pig shad jr 20cm kommer 35meter med 15g skalle
    problemet är med drag som ligger runt 35-45gram då kommer man under vad som är godtagbart
    Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

Kommentera

• Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg
      Hade du kollat igenom tråden så hade du sett att på sidan 23 så har jag skrivit om just den kombon du ville ha svar på (XR 10-40) och 2500xr-rullen Blev det något perception?
      Jo jag har läst den, tack, Jag vill dock gärna veta var XR 5-25 respektive 10-40 trivs bäst... Om 5-25g klarar +30g "utan problem" så är det mitt val... Men blir den ansträngd redan innan 25g så går den bort till förmån för 10-40g...

Perception 7'3" fortfarande med i matchen....till kampanjpris då, även om och därför att "knäckta spön" låter lite illavarslande....

Kommentera

• Jag har inte fiskat med alla olika prorex spön. Det jag däremot gjort är att jag fiskat ett par, samt klämt på samtliga en hel del, då jag jobbar som spökrängare. skulle våga tro att 5-25 grammarn kastar 30 gram utan problem, dock inte 30g skalle + jigg, för då blir det ju tyngre. Men säg en 20-25 grams skalle med liten abborrjigg ska nog inte vara nåt problem. Dessa spön är så pass snabba så borde ge rätt bra kontakt. 10-40 är i min åsikt lite väl mycket spö för abborrfiske, då jag gillar spöböj redan på 5 hektos borrar. Men det kastar ju förstås tyngre beten mer bekymmersfritt.

Men too each their own.
        http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

• Vill inte heller ha tyngre spön än nödvändigt till abborren men djupet/kastvikt styr ju en del. Det du Morta säger gör att jag tror mer på 5-25 än 10-40 - tack!

Till 30g skallar funkar ju mitt multikit utmärkt, ett Dragon Pro Selection 7'6" 14-35g med en Exsence DC, kastar så pass långt att man inte behöver ladda för fullt då...

Kommentera

• Blev ett Prorex XR 802MLFS haspel. Snyggt, kanske lite onödigt långt bakhandtag på ett så lätt spö (5-25g) där man inte behöver "trycka på" med någon längre hävstång för att ladda med 20g ...

Känns ok men inte så rapp, toppig i klingan som jag trodde och hoppades efter att läst lite här... där känns den lite dyrare Perception rappare, toppigare, mindre "svajigt" men jag har ju ännu inte kastat så vi får väl hålla tummarna...
            Senast ändrad av anteman; 2017-09-07, 21:03.

Kommentera

• Premiärfiske med XR 802 5-25g haspel! Fick en dryg timme innan middag och ja den funkar!
              Lite mjukare och djupare än jag trodde men den kastar bra, allt från en blyad offset krok med en 3" jigg till en 20g skalle med 3,5" shad funkade utan problem. Den laddar inte jätteväl med 10g men tillräckligt och den kändes inte överlastat med 20g +jigg... Som gav gav denna innan hemfärd...Click image for larger version

Name:	DSC_3781.jpg
Views:	1
Size:	998,6 KB
ID:	1785517
              Click image for larger version

Name:	DSC_3785.jpg
Views:	1
Size:	1,06 MB
ID:	1785518

Kommentera

• Nöjd med andra ord?

Kommentera

• Ja nöjd men inte imponerad! Lite mjukare
                  än önskat och bakhandtaget onödigt långt... Blir nog ett SKR-772MW eller ett SKR-832MW och det efter denna läsning

Jag måste ju komplettera nu när mitt Yasei Red Aori 8' gick sönder härom veckan...!
                  Senast ändrad av anteman; 2017-09-10, 22:48.

Kommentera

• Har fiska ett par korta pass med mitt Xr 40-80 g. Riktigt nöjd! Känslan i prorex spöna behöver ingen närmare presentation men jag är imponerad över hur bra jag kastade Dexter Jerk ca 100g. Kände att jag kunde ladda riktigt bekvämt och ösa mycket långt!

BTW Igår gick Daiwa ut och presenterade att nya ags 120g 8fot. Spännande att se när den hamnar i butik��

Kommentera

• Dubbel

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 701 visningar
                      0 gillar