Flätline trassel på haspelrullar... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätline trassel på haspelrullar...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Storfiskaren
    Funkar bra att att använda en bit tejp på "spolbotten".

/ Storfiskaren

Japp, det brukar jag också göra, funkar skitbra! (kanske bäst med eltejp)

Kommentera

Jag har samma problem som dig med trassel på Shimano spirex... har testat både FireLine och Power Pro, med något bättre resultat på den senare. Har testat de flesta av tipsen listade som svar men sneglar nu på en ny rulle istället

Kommentera

Har nu varit ute 4 hela fiskedagar (a 11timmar) och bara fått ett enda haveri. Jag testade en hel del av tipsen och de verkar ha fungerat (peppar peppar...). Tidigare fick man räkna med någon knut/timme så jag är mycket nöjd! Återkommer om problemen dyker upp igen!

/Donsko
        Det ordnar sig!

Kommentera

Ursprungligen postat av pebben
          Jag har samma problem som dig med trassel på Shimano spirex... har testat både FireLine och Power Pro, med något bättre resultat på den senare. Har testat de flesta av tipsen listade som svar men sneglar nu på en ny rulle istället
          Tänk på att skaffa en rulle med tillräckligt stor spole. Ladda med nylon i botten och sätt inte på flätlina ända till kanten.. Lycka till

Kommentera

hade samma problem när jag böt lina till flätad, blev så trött på det att jag fick ett utbrott och kastade spöt i vattnet, vilket ledde till att nu efter tre dagar stillaståendes spö så kärvade rullen igen av saltvattnet eller nått.

Kommentera

Framtill/baktill?

Du säger att linan lägger sig i framkant på spolen och att det inte är bra? läste i beskrivningen till min stradic 2500, där stod att: om man kör med hårdare linor som flourocarbon och liknande (antar att dom menar flätlinor?) så skulle man minska på antalet washers under spolen, för att linan skulle lägga sig mer i framkant på spolen, är detta helknasigt? har haft så själv, å det har funkat hyffsat för mig, utom med nya HM62, då blev det knas på första kastet, men det var mitt fel.... det kanske är bättre om man lägger dit washers, så linan spolas upp mera nertill på spolen då? jag kan ha missuppfattat detta.

Ursprungligen postat av P A
              Nej..Låt rullen spola på linan själv..Spola med maskin i affären är absolut inte att rekommendera eftersom det i princip är omöjligt att lägga linan med maskin lika "bra" som om rullen får göra det själv.
              Gör man det, måste man ändå släppa ut linan och spola om den efteråt för att få ett vettigt resultat.

Problemen ligger oftast i rullens linuppläggningssystem. Väldigt få rullar klarar verkligen av att lägga en flätlina rätt. Speciellt inte större hasplar som är avsedda för nylonlina. För det är den vanligaste linan ute i världen vid lite tyngre haspelfiske. Så ännu är få stora haspelrullar anpassade för flätlina.

Nu till ett annat problem. Du har alltså rätt "stora" rullar..Har du då tunn lina, så läggs linan längre "fram" på spolen vid invevning.
              Det här är ett aber som är väldigt vanligt med flätlina. Man har en stor rulle..Lägger på tunn flätlina. Men hela invevningsgeometrin ändras. Det kan man se om man vevar in långsamt och ser hur långt fram resp bak linan tenderar att lägga sig på spolen.
              En tunn lina får tvärare vinkel och lägger sig därför mer i framkant på spolen.
              Detta ibland knappt märkbara problem gör att du drar med dig massa extra lina i kastet precis som du beskriver.

Testa att gå upp i lindimension..Hjälper inte detta, gå tillbaks till nylonlina eller skaffa en rulle som är anpassad för flätlina.

Sedan gör du ibland som tidigare folk skrivit..Emellanåt släpper du ut all lina bakom båten och vevar på den igen under press så den lägger sig hårt på spolen.

Kör själv alltid multirulle utom vid UL fisket. Även på en multirulle bör man släppa ut linan ibland och spola om den för att minska riaken för trassel.

Viktigt är dock att komma ihåg att vid varje kast spänna upp linan med spöt innan man börjar invevningen så det blir spänn hela vägen redan från början.
              Börjar man veva med löslina får man slingor i första lagren som kan sticka upp lite, och när man sedan kastar kan detta även göra att linan avhaspling hindras..Slingor faller av och trassel uppstår.

Till mitt UL fiske kör jag en DAM Quick Microlite LTi..Pefekt linuppläggning, och jag använder Power Pro 0,10 mm spolad ända upp till kanten. Aldrig trassel med den lilla rullen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 785 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04