Flätline trassel på haspelrullar... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätline trassel på haspelrullar...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

!!

hej.
    när du använer fireline så ska du lägga ett tunt lager nylonlina i botten innan du spolar på flätlinan på spolen..i vissa fall i fall man inte gör det så rör linan på sig i spolen...spola inte på lina ända ut till kanten för då blir det oftast trassel..

Kommentera

Hej !

Har kört samtliga linor utan problem (kör mest med spider stealth). Knutarna tror jag kommer för att linan tvinnar sig. Tydligen så kan det bli så om man spolar upp den fel (nu är undertecknad inte speciellt insatt i hur man spolar på lina på en haspel, eftersom som jag alltid låter favorithökarn göra det).

Testa en gång med att lämna in en rulle till butik för påspolning av lina, gör det gärna på en rulle som du kör mycket wobbler på, så vet du att inte draget tvinnar linan. Om det fortfarande blir knas, så är det något annat fel.

Ett annat fel kan ju (som någon påpekade) vara för att rullarna har för dålig linuppläggning, men t ex Stradic bör ju klara det (om det inte är en gammal modell).

Lycka till

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av donsko
        Hej!

Jag är inne på min tredje haspelrulle som inte är kompis med mina flätlinor...

Problemet är egentligen tvådelat -(det blir två typer av trassel). Första typen är av typen då en för löst påvevad lina lossnar i ett sjok och trasslar in sig i spöringarna (Ibland blir det tvärstopp och betet går förlorat). Jag förstår att det blir så här men jag tar gärna mot förslag och knep för hur jag i större utsträckning undviker detta.

Den andra typen är för mig svårare att förstå. Det uppstår små knutar (ofta i form av öglor) som man i vissa fall bara kan dra isär men som tyvärr ofta resulterar i en kapad lina... De uppstår helt utan förvarning under alla typer av fiske (jigg, HÖ, jerk, skeddrag, wobblers...)

Jag har haft dessa problem med 3 olika rullar (Daiwa, Regal-x; Shimano, spirex 4000; Shimano, Stradic 4000) och tre olika typer av spön ,(9-fot Kunnan queen, 9-fot Shimano Catana och 8-fot Beastmaster) dessutom har problemet fortsatt trots att jag testat linorna Fireline, PowerPro och Spiderwire. Oftast har jag

Då andra vid tilfället fiskat med min utrustning har problemet uppstått likaså...

Vad beror detta på? Vad kan jag göra för att få bukt med det?

/Donsko
        Hallå låt dom i affären lägga på lina åt dig . Ja har erfarenheter av ett gäng abu rullar å känner i gen precis i det du skriver . Ja har provat power pro å fire line . Power pro är för mjuk på haspel rulle om du inte har nån värsting shimano rulle . Fireline är väll å rekomendera å att man inte fyller upp för mycket. Ja blev så trött på eländet så ja köpte mig en till ambassadör i stället .

Kommentera

Nej..Låt rullen spola på linan själv..Spola med maskin i affären är absolut inte att rekommendera eftersom det i princip är omöjligt att lägga linan med maskin lika "bra" som om rullen får göra det själv.
          Gör man det, måste man ändå släppa ut linan och spola om den efteråt för att få ett vettigt resultat.

Problemen ligger oftast i rullens linuppläggningssystem. Väldigt få rullar klarar verkligen av att lägga en flätlina rätt. Speciellt inte större hasplar som är avsedda för nylonlina. För det är den vanligaste linan ute i världen vid lite tyngre haspelfiske. Så ännu är få stora haspelrullar anpassade för flätlina.

Nu till ett annat problem. Du har alltså rätt "stora" rullar..Har du då tunn lina, så läggs linan längre "fram" på spolen vid invevning.
          Det här är ett aber som är väldigt vanligt med flätlina. Man har en stor rulle..Lägger på tunn flätlina. Men hela invevningsgeometrin ändras. Det kan man se om man vevar in långsamt och ser hur långt fram resp bak linan tenderar att lägga sig på spolen.
          En tunn lina får tvärare vinkel och lägger sig därför mer i framkant på spolen.
          Detta ibland knappt märkbara problem gör att du drar med dig massa extra lina i kastet precis som du beskriver.

Testa att gå upp i lindimension..Hjälper inte detta, gå tillbaks till nylonlina eller skaffa en rulle som är anpassad för flätlina.

Sedan gör du ibland som tidigare folk skrivit..Emellanåt släpper du ut all lina bakom båten och vevar på den igen under press så den lägger sig hårt på spolen.

Kör själv alltid multirulle utom vid UL fisket. Även på en multirulle bör man släppa ut linan ibland och spola om den för att minska riaken för trassel.

Viktigt är dock att komma ihåg att vid varje kast spänna upp linan med spöt innan man börjar invevningen så det blir spänn hela vägen redan från början.
          Börjar man veva med löslina får man slingor i första lagren som kan sticka upp lite, och när man sedan kastar kan detta även göra att linan avhaspling hindras..Slingor faller av och trassel uppstår.

Till mitt UL fiske kör jag en DAM Quick Microlite LTi..Pefekt linuppläggning, och jag använder Power Pro 0,10 mm spolad ända upp till kanten. Aldrig trassel med den lilla rullen.

Kommentera

Prova bromsa linan försiktigt strax innan draget slår i vattnet, lättare att undvika vindknutarna då då linan sträcks dessutom var uppmärksam den har en förmåga att trassla speciellt då det blåser.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tackar för tipsen!

Ska ut i Ålands skärgård och dra HÖ, gädda aborre nästa helg så vi får se om de fungerar...

Jag brukar spola på min lina på MÅfiske i Uppsala så jag utgår från att det ska vara bra gjort!?!

Nylon har jag alltid i botten efter ett misslyckat första försök med flätlina

Rapport från fisket kommer efter valborgshelgen. Ska bli kul och jämföra med de andra gängen som skulle ut på olika ställen på Åland samma helg...
              Det ordnar sig!

Kommentera

Ska bli kul och jämföra med de andra gängen som skulle ut på olika ställen på Åland samma helg...
                Var inte för säker på det, kan bli pinsamt också....
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Pinsamt behöver det ju inte bli... om man inte tycker att det är en tävling förstås... (vilket det till viss del kan vara eller?) Det mest roliga tycker jag är att se hur de olika ställena betalar sig då Åland inte är särskilt stort så kan man ju lätt flytta mellan de olika fiskeställen vid ett annat år då fisket kanske sviker...
                  Det ordnar sig!

Kommentera

slömetaren

passar jag på att slänga in en fråga..

finns det några bra haspelrullar med longcast spole , samt passar dessa till flätlina ? kom gärna med modell förslag i prisklasser upp till 1000lappen..

och e det någon som har koll på "superlinorna" i mono nylon...
                    typ spiderline . eller shimano technium mm
                    har testat berkley ironsilk , men den var helt kass när det var kallt ute
                    stel å jä.....
                    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
                      Nej..Låt rullen spola på linan själv..Spola med maskin i affären är absolut inte att rekommendera eftersom det i princip är omöjligt att lägga linan med maskin lika "bra" som om rullen får göra det själv.
                      Gör man det, måste man ändå släppa ut linan och spola om den efteråt för att få ett vettigt resultat.

Problemen ligger oftast i rullens linuppläggningssystem. Väldigt få rullar klarar verkligen av att lägga en flätlina rätt. Speciellt inte större hasplar som är avsedda för nylonlina. För det är den vanligaste linan ute i världen vid lite tyngre haspelfiske. Så ännu är få stora haspelrullar anpassade för flätlina.

Nu till ett annat problem. Du har alltså rätt "stora" rullar..Har du då tunn lina, så läggs linan längre "fram" på spolen vid invevning.
                      Det här är ett aber som är väldigt vanligt med flätlina. Man har en stor rulle..Lägger på tunn flätlina. Men hela invevningsgeometrin ändras. Det kan man se om man vevar in långsamt och ser hur långt fram resp bak linan tenderar att lägga sig på spolen.
                      En tunn lina får tvärare vinkel och lägger sig därför mer i framkant på spolen.
                      Detta ibland knappt märkbara problem gör att du drar med dig massa extra lina i kastet precis som du beskriver.

Testa att gå upp i lindimension..Hjälper inte detta, gå tillbaks till nylonlina eller skaffa en rulle som är anpassad för flätlina.

Sedan gör du ibland som tidigare folk skrivit..Emellanåt släpper du ut all lina bakom båten och vevar på den igen under press så den lägger sig hårt på spolen.

Kör själv alltid multirulle utom vid UL fisket. Även på en multirulle bör man släppa ut linan ibland och spola om den för att minska riaken för trassel.

Viktigt är dock att komma ihåg att vid varje kast spänna upp linan med spöt innan man börjar invevningen så det blir spänn hela vägen redan från början.
                      Börjar man veva med löslina får man slingor i första lagren som kan sticka upp lite, och när man sedan kastar kan detta även göra att linan avhaspling hindras..Slingor faller av och trassel uppstår.

Till mitt UL fiske kör jag en DAM Quick Microlite LTi..Pefekt linuppläggning, och jag använder Power Pro 0,10 mm spolad ända upp till kanten. Aldrig trassel med den lilla rullen.

Hej PA! Du säger att linan ofta lägger sig lite mer i framkant, detta går ju att undvika genom att ta bort eller lägga dit dessa disc-brickor som följer med till vissa hasplar, det gör att man kan få linan att lägga sig mer jämt på rullen!

Har själv testat det med bra resultat, körde då med whiplash pro, fick grymma skatbon från början, men sen ställde jag om rullen, och då gick det bättre!
                      Obs, den rulle jag menar, är en Stradic 4000.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 783 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04