Flätline trassel på haspelrullar... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätline trassel på haspelrullar...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätline trassel på haspelrullar...

Hej!

Jag är inne på min tredje haspelrulle som inte är kompis med mina flätlinor...

Problemet är egentligen tvådelat -(det blir två typer av trassel). Första typen är av typen då en för löst påvevad lina lossnar i ett sjok och trasslar in sig i spöringarna (Ibland blir det tvärstopp och betet går förlorat). Jag förstår att det blir så här men jag tar gärna mot förslag och knep för hur jag i större utsträckning undviker detta.

Den andra typen är för mig svårare att förstå. Det uppstår små knutar (ofta i form av öglor) som man i vissa fall bara kan dra isär men som tyvärr ofta resulterar i en kapad lina... De uppstår helt utan förvarning under alla typer av fiske (jigg, HÖ, jerk, skeddrag, wobblers...)

Jag har haft dessa problem med 3 olika rullar (Daiwa, Regal-x; Shimano, spirex 4000; Shimano, Stradic 4000) och tre olika typer av spön ,(9-fot Kunnan queen, 9-fot Shimano Catana och 8-fot Beastmaster) dessutom har problemet fortsatt trots att jag testat linorna Fireline, PowerPro och Spiderwire. Oftast har jag

Då andra vid tilfället fiskat med min utrustning har problemet uppstått likaså...

Vad beror detta på? Vad kan jag göra för att få bukt med det?

/Donsko
    Det ordnar sig!

Har aldrig haft

Jag har aldrig haft ngt problem med fireline på mina hasplar, har därför aldrig bytt märke, däremor har jag bekanta som tidigare fiskade med spiderwire, den gkorde öglor och trassel...mm...mm, vet ej vad ditt problem är, kanske fel påspolad lina eller för mycket lina på rullen, kan bli fel vid påspolningen när linan skall på haspeln, då kan den ha tendens att tvinna sig bl.a.

Perx
    Ursprungligen postat av donsko
    Hej!

Problemet är egentligen tvådelat -(det blir två typer av trassel). Första typen är av typen då en för löst påvevad lina lossnar i ett sjok och trasslar in sig i spöringarna (Ibland blir det tvärstopp och betet går förlorat). Jag förstår att det blir så här men jag tar gärna mot förslag och knep för hur jag i större utsträckning undviker detta.

Den andra typen är för mig svårare att förstå. Det uppstår små knutar (ofta i form av öglor) som man i vissa fall bara kan dra isär men som tyvärr ofta resulterar i en kapad lina... De uppstår helt utan förvarning under alla typer av fiske (jigg, HÖ, jerk, skeddrag, wobblers...)

Jag har haft dessa problem med 3 olika rullar (Daiwa, Regal-x; Shimano, spirex 4000; Shimano, Stradic 4000) och tre olika typer av spön ,(9-fot Kunnan queen, 9-fot Shimano Catana och 8-fot Beastmaster) dessutom har problemet fortsatt trots att jag testat linorna Fireline, PowerPro och Spiderwire. Oftast har jag

Då andra vid tilfället fiskat med min utrustning har problemet uppstått likaså...

/Donsko
    Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Jag råkar ibland ut för samma sak. Specielt det första. Det enda råd jag kan ge, och som du säkert tänkt på själv, är att inte fylla rullarna ända upp till kanten. Och om man får mycket trassel efter ett tag på en nyfylld rulle, kapa bort ett antal meter. Tycker du att linan inte räcker till då så får du köpa en större rulle/spole.

Sedan är det rådet att (försöka) att inte rulla på slaklina. Håll linan sträckt i möjligaste mån och håll ögonen på spolen så du upptäcker problem tidigt..

Även.
      Öglor på rullen ska tas bort snarast. Linan i öglan blir väldigt sliten och kan även slitas av av linan vid utkast. Har hänt mig några gånger att draget farit iväg med 30m lina som en snygg svans..

Nu har flätlinan en fördel att en skarvning inte är så störande. Jag har en lina som är ihopknuten på två ställen och jag upplever inget negativt (utom kanske det estetiska).

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Byt till Sufix Matrix så minskar problemen. Den är bra flätad med silicon inbyggt i linan. Blir inte så fransig fort och ligger mer snällt på spolen. Hoppas du har nylon lina i botten på spolen bara.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

A lot of problems with fire line, or power pro, can be avoided by not over filling the spool, I used to load up my reels with power pro to the same level as with mono, it just caused problems the whole time, (only when lure fishing). Now there loaded well short of the spools rim, with out tangles and no real loss of distance when casting!
          I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

håller med william fyll inte på spolen för mycket!
            UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
            minken.bloggsida.se/

Kommentera

Löst påspolad lina: Kan bero på din rulle att den har dåligt linupplägg ?

Twistad lina:
              Jag tror att du har lagt på linan fel. När man lägger på linan för löst, eller i fel vinkel blir linan twvistad. Det kan också beror på att du har beten som snurrar extremt mycket och att du använder lekande som är dåliga.

Jag har hört att man ska dra ut all lina, medans den är sträckt och låta den "twista ut sig", typ att du åker i båten samtidigt som du drar ut linan, sen när all lina är ute låter du den twista ut sig, kanske tar 20 sek eller nått. Sen ska du sträcka linan så den blir hårt påspolad, tex genom att hålla fingrarna runt linan så det blir ett motstånd.
              Måste lägga till att jag aldrig har testat det här, utan min polare berättade det för mig.

Gurra
              bf

Kommentera

Hade samma problem som dig på min tidigare rullle, blir som knutar och ibland ögglor på linan. Böt då från Fireline till Powerpro funkade bättre men inte perfekt.
                Det jag kan rekommendera är att alltid försöka ha linan ( så spänd som möjligt ) som någon sade tidigare, sedan även tänka på hur du kastar, så att du ser att allting funkar som de ska vid utkast.

Kommentera

små knutar/öglor

Jag hade samma problem förut med linan Dynacable och det gick helt enkelt inte att göra något åt! jag tog senare och bytte lina till powerpro och då fick jag inga mer små öglor längre! För mig var det inte rullen som gjorde det utan linan! Så testa och byt flätlina bara och var noga med att den lägger upp sig fint och inte för löst så går det nog! Dom små öglorna tror jag bildas när en slag av lina på spolen hamnar under det andra , men jag vet inte!

Kommentera

Ursprungligen postat av donsko
                    Hej!

/Donsko

hej.
                    när du använer fireline så ska du lägga ett tunt lager nylonlina i botten innan du spolar på flätlinan på spolen..i vissa fall i fall man inte gör det så rör linan på sig i spolen...spola inte på lina ända ut till kanten för då blir det oftast trassel..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04