Bästa rullen för jerk fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa rullen för jerk fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har nu kollat c-bromsen på bägge inshorerullarna & på toron. Beskrivningen jag fått stämmer bra & det va lätt att ställa in på inshorerullarna. På den ena va 2 av 6 aktiverade, på den andra 3 av 6. Ändrade till 2 av 6 på den andra.

På toron ser det helt annorlunda ut. Där sitter det en liten fjäder på 3 av 6. Man kan inte få bromsvikterna att röra sig, men man kan fälla dem utåt så att det kommer ut en liten orange flik mot ytterkanten av spolen eller låsa dem mot spolens centrum. På 3 av dem står det "pitch". 3 av bromsvikterna är alltså markerade med text, 3 av dem har fjäder. Jag fattar inte riktigt skillnaden på dem & hur de ska kombineras...

Kommentera

• vikterna med fjäder fungerar som pitchmodellen tills rotationen saktar ner o tappar centrifugalkraft då går vikterna tillbaka till centrum så att spolen snurrar snabbare/längre tid än vad pitchvikterna gör .
      enligt mig funkar dem grymt bra o det är dem ända jag har aktiverade.
      Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
      Har nu kollat c-bromsen på bägge inshorerullarna & på toron. Beskrivningen jag fått stämmer bra & det va lätt att ställa in på inshorerullarna. På den ena va 2 av 6 aktiverade, på den andra 3 av 6. Ändrade till 2 av 6 på den andra.

På toron ser det helt annorlunda ut. Där sitter det en liten fjäder på 3 av 6. Man kan inte få bromsvikterna att röra sig, men man kan fälla dem utåt så att det kommer ut en liten orange flik mot ytterkanten av spolen eller låsa dem mot spolens centrum. På 3 av dem står det "pitch". 3 av bromsvikterna är alltså markerade med text, 3 av dem har fjäder. Jag fattar inte riktigt skillnaden på dem & hur de ska kombineras...

Kommentera

• Är de aktiverade när man skjutit den röda plutten utåt från spolens mitt?

Kommentera

• aa, du hör eller känner ett "klick" .
          Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
          Är de aktiverade när man skjutit den röda plutten utåt från spolens mitt?

Kommentera

• Min Toro hade dom inställningarna från fabrik. Alltså de 3 bromsvikterna med fjäder aktiverade. Dom 3 med pitch låsta in mot spolens mitt. Det är alltså så jag fiskat med den. Tycker den har funkat bra & det låter som samma inställningar du kör på. Den mekaniska kastbromsen har jag kunnat köra på minimalt motstånd. Helt okay kastlängder & inga overruns. Då ändrar jag inget på den. Tack för hjälpen!

Kommentera

• Är det inte så att pitchvikterna är de med fjäder och de andra utan? Fast det var kanske det du skrev o jag missförstår... Du kanske är helt nöjd med rullens kastegensaker (längd kontra säkerhet mot overruns) och då finns ingen anledning att ändra, annars är det bara experimentera - en del är nöjda med en fjädrad vikt och en ofjädrad vikt aktiverad/utskjutna (på motstående sidor), då bromsar det lite mer initialt i kastet å släpper lite alltefter o ger lite mer i längd.

Kommentera

• I min rulle står det PITCH vid de vikter som är utan fjäder. Kör du med inställningen du beskriver, en fjädrad, en ofjädrad?

Kommentera

• Kolla här http://m.youtube.com/watch?v=15MST1_zg3Y vid ung 1.20 så förklarar han skillnaderna på pitch och dom utan pitch. Nacl har ingen pitch
                  http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

• Kanoners! Nu börjar man få koll på detta. Om d inte vore för ishelvetet hade jag gett mig ut & provat. Winchen är ju f.ö den snyggaste av dom. Men den är inget bra alternativ som back-up med den utv, mer ett alternativ till det lååångsamma fisket. Perfekt om man har svårt att hålla fan på sig & veva riktigt sakta...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
                      I min rulle står det PITCH vid de vikter som är utan fjäder. Kör du med inställningen du beskriver, en fjädrad, en ofjädrad?
                      Ja, nu har jag sålt rullen o kan inte kolla men jag vill minnas att den fjädebelastade var pitch - kan dock minnas fel! Hursomhelst, jag körde ofta 1+1 som beskrivet och det funkade oftat för mig (gäddrag, 50-100g). Andra drag/förhållanden kan kräva annan bromsinställning. Pitchsystemet verkar i sig ganska fiffigt och är ju i princip ett vanligt 6-pinnars system, så där behöver ingen vara orolig. Själv föredrar jag dock utifrån justerbara system om jag får välja, så jag snabbt (vill ju fiska!) kan skifta utifrån vind och dragtyp medan andra sällan ändrar under gäddfiske. Antagligen kastar de bättre än jag, har bättre spön, kör med mer konforma drag, undviker motvind, trimmar rullen/tummen bättre än jag eller så nöjer de sig med kortare kastängder, allt kan nog stämma här beroende på vem man frågar;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 778 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04