Bästa rullen för jerk fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa rullen för jerk fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En till Toro HS,
    Ja om du är nöjd med den du har, ett bra alternativ skulle annars va Daiwa Lexa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
      Bägge, eller alla 3, känns bra. En av dom har jag dessutom fiskat mycket med. Men ska invänta lite svar på dom tekniska frågorna, då jag behöver få lite bättre pejl på sånt.
      Ang. justering av bromsvikterna i Centrifugalbromsen så har ju Toro och Curado rätt snarlika lösningar, dvs en gavel som lätt öppnas och vikter som kan aktiveras eller låsas..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
        Ang. justering av bromsvikterna i Centrifugalbromsen så har ju Toro och Curado rätt snarlika lösningar, dvs en gavel som lätt öppnas och vikter som kan aktiveras eller låsas..
        Hur ser jag skillnaden?

Kommentera

man kan se skillnaden om du vevar rullen tippad åt sidan, dem vikter som flyttar sig från centrum är aktiverade.
          lättast är att känna på dem om dem glappar/rör sig fritt på/i sin pinne/kanal, dem är aktiverade att bromsa spolen och dem som är klickade mot centrum är låsta = bromsar inte spolen rotationskraft
          Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
          Hur ser jag skillnaden?
          Senast ändrad av Sebwantsfish; 2013-11-29, 19:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Ja om du är nöjd med den du har, ett bra alternativ skulle annars va Daiwa Lexa.
            hur upplever du Lexan rullen?
            var sugen ett tag. men läst många trådar här om folk som har problem med dom, och har av den anledningen inte vågat köpa en.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
              hur upplever du Lexan rullen?
              var sugen ett tag. men läst många trådar här om folk som har problem med dom, och har av den anledningen inte vågat köpa en.
              Jag köpte en lexa i somras pga totala motsatsen av vad du skriver, att många är nöjda med den. Sen låg den skönare i handen jämfört med NaCl.

Den känns verkligen som ett monster, allt känns rejält. Man har kontakt med "insidan" när man vevar och den känns mer balanserad än mina ambassadeurer. Lite småsugen på att köpa en NaCl nästa vår/sommar bara för att kunna göra en jämförelse och se om den är så trevlig som så många tycker.

Kommentera

men läst många trådar här om folk som har problem med dom
                Jag tycker bättre om den en Torro Naci, den kastar bättre och känns stabilare..

Efter 2 fiskepass började färgen flagna på Naci så köp i så fall en lika dan som du har.

Om du funderar på saltvattensbeständigheten har grabben fiskat med den äldre varianten i saltvatten några år och jag har inte märkt några konstigheter med den (60 modell)

Kommentera

Salthalten i Dalälven är inget som oroar mig

Kommentera

Curadon kändes ju oxå fin. Den är ändå 800 spänn billigare än en Lexa. Ingen som säljer Lexan här uppe, så jag har inte haft tillfälle att klämma så mycket på den & har inte sett den till något lägre pris än 1999. Har känt på den som hastigast när jag va i Sthlm för ett par månader sen. Har för mig att Lexan & Curadon låg ungefär lika i handen.

Sen har jag för mig att Lexan har magnetbroms oxå. Innebär det i så fall att man ska ha koll på både kastbroms, magnetbroms & centrifugalbroms. Kan tycka att det blir lite väl mycket att hålla reda på...
                    Senast ändrad av Nils Jonas; 2013-11-29, 21:34.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
                      Curadon kändes ju oxå fin. Den är ändå 800 spänn billigare än en Lexa. Ingen som säljer Lexan här uppe, så jag har inte haft tillfälle att klämma så mycket på den & har inte sett den till något lägre pris än 1999. Har känt på den som hastigast när jag va i Sthlm för ett par månader sen. Har för mig att Lexan & Curadon låg ungefär lika i handen.

Sen har jag för mig att Lexan har magnetbroms oxå. Innebär det i så fall att man ska ha koll på både kastbroms, magnetbroms & centrifugalbroms. Kan tycka att det blir lite väl mycket att hålla reda på...
                      Lexan har magnetbroms istället för centrifugalbroms. Om möjligt ännu enklare att justera då det är ett vred på utsidan av rullen man vrider på. Behöver inte öppna rullen ö.h.t.

Jag har själv Curado 101D, 201DPV och 301DSV. De rullarna är byggda som små stridsvagnar och känns riktigt rejäla. Fiskar gädda med 201 och 301 utan problem. Att använda 301 som jerkrulle går bra. Dock är ju magnetbromsarna ofta mer raffinerade än centrifugalbromsarna. Mina Daiwarullar med magnetbroms kastar oförskämt bra, både långt och stabilt. Sen kan man ju alltid diskutera hur avancerad broms man egentligen behöver om man ska hysta iväg träbitar på 1hg eller mer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 778 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04