Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det är inte alltid lätt att sätta budget på nästa köp...
    Började på en budget på 2000 som senare blev 2000 för rulle och 2000 för spö...

Tog precis beslut efter 3dagars velande fram och tillbaka och det blir en Daiwa Steez SV TWS, 7.1 Vänstervevad.
    Vartifrån skulle ni beställa en som är framtagen för den japanska marknaden då jag hört det finns 2 olika varianter.

Länk till eBay eller annan importsida tack

Kommentera

• Ursprungligen postat av Marracus Visa inlägg
      Det är inte alltid lätt att sätta budget på nästa köp...
      Började på en budget på 2000 som senare blev 2000 för rulle och 2000 för spö...

Tog precis beslut efter 3dagars velande fram och tillbaka och det blir en Daiwa Steez SV TWS, 7.1 Vänstervevad.
      Vartifrån skulle ni beställa en som är framtagen för den japanska marknaden då jag hört det finns 2 olika varianter.

Länk till eBay eller annan importsida tack

Härligt!

Två olika varianter?
      Är egentligen bara att söka på ebay, Ta den billigaste med bra betyg. Räkna lite snabbt på hurvida priset blir som hemma om du råkar på tull och moms. Tänka över om du vill gambla.

Kommentera

• Men en Steez TWS är ju betydligt dyrare än 2000kr innan frakt och ev tull. Skulle gissa på det dubbla ungefär.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

• Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg
          Jag får väl helt enkelt pröva och se vad "saltwater fine" innebär, tack för tipsen! Om man nu skulle titta åt Daiwa hållet, vilken av deras rullar skulle kunna jämföras med en Aldebaran?
          Om man tittar på linmängd och tänkt betesviktspann (och i viss mån användningsområde) så går det definitivt jämföra Aldebaran med Alphas SV samt Aldebaran BFS med Alphas Air.
          Hur kastlängderna skiljer sig vid kustfiske kan jag tyvärr inte svara på då mina praktiska fiskeerfarenheter av rullarna är begränsade.
          Daiworna har aluminiumstativ och är troligen mer tåliga över tid, särskilt i saltvatten. Jagar du gram går de dock bort då det är tyngre rullar än Aldebaran.
          Kvalitétsmässigt borde rullarna vara likvärdiga. Visst har Aldebaran den lite "ihåliga" eller plastiga känslan många lätta rullar har men det är inget som stör.
          Alphas är vad den heter - väldigt snarlik första generationens Alphas, eller Pixy för den delen, i både drivning och frikoppling. Välbeprövad mekanik som jag själv är väl förtrogen med och som fungerar utmärkt och är enkelt att serva. Plus för endast 6 kullager i Daiworna, precis det antal som "behövs" i en lågprofilare. Shimanon kan tyckas vara något mer avancerad men del för del ser kvalitén bra ut (har dock bara öppnat Aldebaran 15 BFS, inte vanliga Aldebaran).

Gamla Zillion, som tonyex nämner, är visserligen en gudabenådad kastmaskin men enligt mig mer passande för lite tyngre beten. En rulle i en annan storleksklass än de fyra tidigare nämnda.
          Själv använde jag mina gammelzillion, 100SHA & HLC, främst på ett Dobyns Champion Extreme 1/4-1oz och även om det fungerade bra gjorde sig rullen ännu bättre på ett lite längre och något tyngre klassat spö, typ 3/8-1 1/2oz.

I ärlighetens namn kanske Aldebaran BFS bäst jämförs med Daiwa SS Air om man tänker pris, linkapacitet och material men den modellen har väl gått ur produktion och är dessutom en ren sötvattensrulle vilket gör att den går bort.

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
          Än har jag inte märkt något, kullagerna servar jag ganska ofta... Men inte resten av rullen, men de kanske är just i/på kullagerna de brukar skita sig?
          Kullager har förvisso en tendens att rosta oavsett hur rostskyddade de påstås vara men gällande Aldebaran är det nog främst delarna av magnesium som vållar vissa tveksamheter.
          Ja, rullen ska ha en ytbehandling som klarar av att skydda ytan från salt men det är ju knappast aktuellt om ytbehandlingen skavs bort.
          Med det sagt är Shimano ruskigt duktiga på att konstruera rullar fria från punkter där stativet skavs. Hos andra märken/modeller, som ABU's Revo, är det hemskt vanligt med skav mot stativet av frikopplingsdelar vilket kan leda till korrosion även på alustativ (Toro NaCl är praktexemplet). Har även haft hemma en uppsjö Revo MGX med relativt svårt skavda stativinnergavlar.

En stor nackdel med lågprofilare av magnesium som påstås klara saltvatten, som jag ser det, är att korrosionen ofta uppstår på stativet innanför vevgaveln där den kanske inte upptäcks i tid.
          Det är generellt ett ganska tätt utrymme som kan hålla kvar en del saltvatten samtidigt som de flesta lågprofilares vevgavlar är så krångliga att lossa att detta inte görs regelbundet så rullen har chans att torka ur.
          Senast ändrad av JontaK; 2017-02-08, 05:18.

Kommentera

• Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
            Men en Steez TWS är ju betydligt dyrare än 2000kr innan frakt och ev tull. Skulle gissa på det dubbla ungefär.
            Den rullen är ju faktiskt rätt bra prissatt här hemma.

Kommentera

• Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
              Den rullen är ju faktiskt rätt bra prissatt här hemma.
              I jämförelse med andra liknande så får man väl faktiskt säga att det inte är så farligt.
              6k för den i Sverige är ju en del mer men inte den där absurda skillnaden det har varit på liknande historiskt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                I jämförelse med andra liknande så får man väl faktiskt säga att det inte är så farligt.
                6k för den i Sverige är ju en del mer men inte den där absurda skillnaden det har varit på liknande historiskt.
                Jämför ju givetvis med kostnaden att ta hem en och åka på rull å moms. Då är du nog där.
                Som jag sa till Marcus förut. Steez sv tw är något helt annat

Kommentera

• Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
                  Jämför ju givetvis med kostnaden att ta hem en och åka på rull å moms. Då är du nog där.
                  Som jag sa till Marcus förut. Steez sv tw är något helt annat
                  Självklart får man ju räkna med det. Slipper man det är det en bonus, men att räkna bort det är att skjuta sig själv i foten.

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	mjb.jpg
Views:	1
Size:	932,9 KB
ID:	1783603

Nu har de flesta jerkbaits droppat in kanske något fabrikat kvar. Nu gäller bara att hitta dem modeller man fastnar för...

Alla "inhemska" varianter kommer kanske också få plats i lådan?
                    Senast ändrad av Monkey; 2017-02-08, 17:58.

Kommentera

• Daiwa ryoga shrapnel C3000 i sverige för knappt 4500:- i butik.. Kanske ngt för Daiwafans som inte vill importa?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 701 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04