Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Det känns som att du behöver inga fler rullar för att kasta beten mellan 10 och 20 g, prestandamässigt alltså
    Har man en 13 Exsence DC, då känns inte en 17 Exsence DC som en kandidat , tycker jag.
    Tatula plattformen får ingen kärlek av mig heller.


    Är du ute efter något roligt att fiska med lr vill du satsa på att kasta längre än med Exsence DC?

    //T
    Är ute efter en rulle som kastar en 14 grams Squad minnow till horisonten samt väger mindre än exsencen! Tror du conquesten med 0.12 flätlina är en kandidat?

    /Alex
    Senast ändrad av jaesaren; 2017-02-03, 23:38.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg
      Är ute efter en rulle som kastar en 14 grams Squad minnow till horisonten samt väger mindre än exsencen! Tror du conquesten med 0.12 flätlina är en kandidat?

      /Alex
      Nja, för att kunna kasta ännu längre [med ett 14 grams bete] , då behöver du öka spolens diameter och då behöver du investera i en större rulle, typ CQ 200 och för att kunna kasta stabilt, behöver du stoppa i CQ:n en avail spole på 11g, men knappast kommer du under Exsences vikt. Ett annat sätt att kunna kasta betena några meter längre bort med samma rulle är att byta till ett längre spö.

      Man kan alltid förfina kasttekniken , Antares vs Antares DC.

      Fiskar du i skärgård'n , då kommer DC till hands med tanke på att det blåser mer och mer ...

      //T
      Senast ändrad av tonyex; 2017-02-04, 00:04.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Nja, för att kunna kasta ännu längre [med ett 14 grams bete] , då behöver du öka spolens diameter och då behöver du investera i en större rulle, typ CQ 200 och för att kunna kasta stabilt, behöver du stoppa i CQ:n en avail spole på 11g, men knappast kommer du under Exsences vikt. Ett annat sätt att kunna kasta betena några meter längre bort med samma rulle är att byta till ett längre spö.

        Man kan alltid förfina kasttekniken , Antares vs Antares DC.

        Fiskar du i skärgård'n , då kommer DC till hands med tanke på att det blåser mer och mer ...

        //T
        Jag förstår! De va ena riktiga "Happy Gilmore" kast dom gjorde i dom filmerna! Både Exsencen och conquesten har arbetsuppgifter idag så inga ändringar kommer göras med dom! Jag tror nog att dom kommer få sällskap inom kort av en Aldebaran 2015. Rullen väger endast 135 gram och känns som en bra kandidat!

        /Alex
        Senast ändrad av jaesaren; 2017-02-04, 00:11.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg
          ...Jag tror nog att dom kommer få sällskap inom kort av en Aldebaran 2015. Rullen väger endast 135 gram och känns som en bra kandidat!

          /Alex
          De säger att Aldebaran 2015 bör klara saltvatten [läs bräckvatten] ok och det har att göra med färgbeläggning. En ren magnesium rulle är inte att rekommendera trots Stockholms skärgårds låga salthalten.
          Självklart, sköter man sina prylar, då kan det mesta fungera. Anledning till att jag tar upp ämnet är att jag har servat många rullar avsedda för saltvatten som har haft rostangrepp här och där.

          //T

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            De säger att Aldebaran 2015 bör klara saltvatten [läs bräckvatten] ok och det har att göra med färgbeläggning. En ren magnesium rulle är inte att rekommendera trots Stockholms skärgårds låga salthalten.
            Självklart, sköter man sina prylar, då kan det mesta fungera. Anledning till att jag tar upp ämnet är att jag har servat många rullar avsedda för saltvatten som har haft rostangrepp här och där.

            //T
            Jag får väl helt enkelt pröva och se vad "saltwater fine" innebär, tack för tipsen! Om man nu skulle titta åt Daiwa hållet, vilken av deras rullar skulle kunna jämföras med en Aldebaran?

            /Alex

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              De säger att Aldebaran 2015 bör klara saltvatten [läs bräckvatten] ok och det har att göra med färgbeläggning. En ren magnesium rulle är inte att rekommendera trots Stockholms skärgårds låga salthalten.
              Självklart, sköter man sina prylar, då kan det mesta fungera. Anledning till att jag tar upp ämnet är att jag har servat många rullar avsedda för saltvatten som har haft rostangrepp här och där.

              //T
              Jag har kört min aldebaran i "bräckvatten" om de ens går å kalla för bräckvatten då de är innan för två pirar och smakar man på vattnet smakar de lika salt som i havet utanför. (Fråga inte varför man smakar på vattnet.) Än har jag inte märkt något, kullagerna servar jag ganska ofta... Men inte resten av rullen, men de kanske är just i/på kullagerna de brukar skita sig?

              Aldebaran på ett spö som väger runt 100g är fantastiskt.
              Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

              Kommentera


              • Finns det någon anledning till att ingen pratar om shimano scorpion 17 BFS?
                Den bör ju hantera beten upp till 20gr.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av nalinho Visa inlägg
                  Finns det någon anledning till att ingen pratar om shimano scorpion 17 BFS?
                  Den bör ju hantera beten upp till 20gr.
                  3 anledningar att jag räknat bort den!
                  - Hittar ingen viktangivelse för den
                  - Om jag kan undvika BFS spolar (extremt liten linkapacitet) så gör jag det
                  - Leverans av rullen påbörjas först i maj

                  /Alex

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg
                    Jag förstår! De va ena riktiga "Happy Gilmore" kast dom gjorde i dom filmerna!
                    Det är klart att ingen av oss behöver kasta på det sättet och det jag ville vissa är att det finns en enorm potential att kunna kasta riktigt långt om man kan lära sig att kasta rätt med sina rullar. Med jämförbara rullar jag har fiskat med har jag kunnat kasta nästan lika långt oavsett bromssystem . Det jag var tvungen att göra var att ändra kastteknik. Mina fav bromsystem är DC , SVS Infinity och IVCB. Magforce V och Z kändes ganska lika i verkligheten framför allt för lätta beten och med en långt svepande kaströrelse med spöt, men jag hade en tendens att få overrun vid hasvöringsfiske och med kastlängder över 70 meter när jag tog i för kung och fosterland.

                    Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg
                    Jag får väl helt enkelt pröva och se vad "saltwater fine" innebär, tack för tipsen! Om man nu skulle titta åt Daiwa hållet, vilken av deras rullar skulle kunna jämföras med en Aldebaran?
                    /Alex
                    Alde kallas för Daiwa Alphas Killer på andra sidan av Atlanten, men det är bara ett namn.
                    Om jag skulle titta på en motsvarande Daiwa lp, då jag skulle titta på någon High End Alpha lr T3 modell eller varför inte en Daiwa Steez.
                    Idag tror jag Aldebaran med eller utan DC står i en klass för sig bland multirullar av sin storlek, men även detta är ganska subjektivt. En av mina fav. Daiwa lp är Zillion Old Generation, men den är större och avsvedd för lite tyngre beten.

                    Daiwa var känd för att tillverka riktigt bra rullar och guldåren var från 2002 till 2010.

                    //T
                    Senast ändrad av tonyex; 2017-02-04, 22:11.

                    Kommentera


                    • Tack för alla bra tips! Ska fundera mer på om jag vill nörda ner mig riktigt i en Aldebaran BFS eller om jag ska köra på en original Aldebaran.

                      /Alex

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 668 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 334 svar
                      266 224 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                      15 svar
                      2 327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fisketrassel  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      882 svar
                      141 826 visningar
                      16 gillar
                      Senaste inlägg Kulfisk
                      av Kulfisk
                       
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 046 svar
                      196 163 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X