Jerk - startkit inköpt, Tack för hjälpen! +gärna lite FISKETEKNIKTIPS för dragen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk - startkit inköpt, Tack för hjälpen! +gärna lite FISKETEKNIKTIPS för dragen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Beteskontakt vid spinnstopp vid jerkbaitfiske?

Ursprungligen postat av Matte 83 Visa inlägg
    Tog ett bra tag innan jag fick bra gång på grejjorna men som trumman och co gör i sina filmer. Veva med spöt och kompensera med veven om du känner att du har mycket slack lina, sen vad det gäller beten BJ Skitmört är ett säkert kort i dom flesta vatten sen har jag fått bra utdelning på BJ Golden olive.

sen ha tålamod så ska du se att tekniken kommer till dig
    Japp, börjar redan likna nåt...men inte så mycket mer än "likna" :P
    Men i varje fall, med hjälp av lite tips och lite testande, så kom jag rätt snart på att jag stått och jobbat med underarmen alldeles för mycket. Var mer när jag försökte hitta ett bra grepp på rullen/spö vid själva jerkningen och stod och "klura" på hur katten alla de där "proffsen" fick ett sjysst, bekvämt grepp som polletten trillade ner!!

Helt plötsligt med lite bättre balans gick det ju bra mycket lättare att jobba med endast handleden, och därmed få till lite mindre, korta och täta jerks. Gött, nu började ju gången på betena likna något helt plötsligt

Å andra sidan fick jag ju fisk på första rundan med kass teknik, medans det enda jag lyckades med på andra rundan var att få ett fett bottennapp mitt ut i ån och bli en Salmo slider fattigare, så vet i tusan vilket som var bäst haha

Lite undrande med; Jag tycker att det är svårt att ha riktigt bra beteskontakt vid ett spinnstopp med t.ex. en suspending jerk. Hur gör/tänker ni där?

Undrar också fortfarande lite över det där med spinnstoppen (inser att det skiljer på olika beten) och om det finns någon "tumregel" ni åtminstone följer relativt ofta?

Tack för hjälp och tips

Kommentera

Nice kombo! Förutom att svartzonker spöt har en produktionskostnad på typ 70 spänn, lite mycket pengar för en sån billig klinga! Sen är freestylern väldigt svår jerkad, speciellt den lilla, så bli inte förvånad om den går som ett kvastskafft

Kommentera

Ursprungligen postat av kopyto Visa inlägg
        Nice kombo! Förutom att svartzonker spöt har en produktionskostnad på typ 70 spänn, lite mycket pengar för en sån billig klinga! Sen är freestylern väldigt svår jerkad, speciellt den lilla, så bli inte förvånad om den går som ett kvastskafft
        Vad baserar du det uttalandet , att klingan kostar 70kr?
        Blev otroligt nyfiken hur du har kommit fram till det

Kommentera

Ursprungligen postat av kopyto Visa inlägg
          Lite svårt att veta vad jag ska tänka om ditt inlägg Kopyto??

Först; Betena..och "lillen":
          Något tips angående teknik på lilla freestylern, eller något annat förslag på bra nybörjardrag istället Kopyto. (Gärna annat än Buster jerk och Salmo, som alla nämner)
          Hjälper mig ju lite mer att få lite konstruktiva idéer Speciellt från de som kanske gått på en och annan nit, testat sig fram och kan ha lite koll på marknaden.

och..."Nice kombo?"
          Seriös eller inte där Kopyto?
          Svårt att veta med den kommentaren om klingan
          -----------------------------------------------------------

När det gäller spön så är det ju precis som med allt annat: Så personligt...Du får en massa tyckande och åsikter hit och dit, som är skitsvårt att ta ställning till!

Ex.vis:

- EN handlare rekommenderade Stike pro contest och bl.a. för det har en skön känsla/aktion för ett jerkspö!

- EN annan handlare är, milt sagt, skeptisk!! Den syrliga kommentaren var ungefär att :
          "Jo, de kan ju ta betalt i varje fall...men det är ju mer för att det är ett företag som är grymt bra på att marknadsföra sina prylar, men det vore ju bra om alla prylarna var lika bra som marknadsföringen"

Han tyckte helt enkelt att det var klart överpris i förhållande till kvalitét, tillverkningskostnad. Ungefär samma som du säger om Svartzonkerspöt!

En handlare tyckte just att Svartzonker-spöna var sjyssta, men något överprissatta (så ger dig den, helt klart) p.g.a av namnet. Däremot att de borde passa mig bra till det fiske jag bedrev,och det är ju alltid en början.

---------------------------------------------------

Men summan av allt var ju, om man läser mellan raderna när man snackar med handlarna, att det är väl inte så många spön i den prisklassen överlag som kostar en förmögenhet att tillverka...snarare tvärtom!! (så det är liksom inte mycket att oja sig över för mycket. Då blir man bara depp haha)

Jag gick till slut på den handlare jag tyckte var mest ärlig och rak!
          Han tyckte i stort sett att de flesta Jerksspön för runt 1000-lappen inte var mycket mer än "påkar" och att han hade svårt att börja snacka sig varm för aktion hit och dit på jerkspön i den prisklassen.
          Frågade också om det var värt i så fall att gå upp till (de hypeade) BFT roots-spöna för 1500-1800 spänn de hade, men de tyckte han var klart överpris på! Så då kändes det ärligt i varje fall, men inte lättare :P

Hans råd var typ; Hitta ett spö som passar dina behov och satsa på en vettig rulle istället!!

Så blev ett Svartzonker, som verkar passa mig, och en Revo toro-rulle som jag tyckte många rekommenderade och som även går bra till tyngre spinn/wobbler efter gädda, om det är gäddfiske jag nu vill köra. Då är det bara att byta till ett riktigt bra spinnspö om jag tröttnar och gå tillbaka till mina wobblers.

Vi får la se hur länge det tar! Antingen kommer jag stå i timtals o jerka in mot solnedgången i sommar, eller också är det ett nytt spö som gäller till höstfisket när augustilönen kommer
          Senast ändrad av Neno; 2013-06-23, 18:00. Anledning: Klipp o klistra-fel

Kommentera

Jag går lite OT men detta måste sägas:
            F-n va du formulerar dig bra Neno, och dina inlägg ser riktigt bra uppspaltade ut !
            Det blir så mycket roligare att läsa så "vackra" formulerade inlägg !

Uppskattas !

Kommentera

Haha..ok, försöker väl i varje fall tänka lite på den som ska läsa det med Så tack, kul att det uppskattas då

Kass på att formulera mig kort däremot, men jobbar på´t! :P
              Får väl Skylla på att fiske och såna här forum är alldeles för kul och trevliga! Speciellt när man snöar in på något nytt. Blivit mycket koll på fiskesnack, betestips, onlinebutiker m.m sista veckorna! Nästan lika roligt att läsa fiskestorys, kolla nya fiskeprylar och "tjata" lite fiske ibland som själva fisket självt.

Kommentera

För att gå lite "on-topic"
                Jerkspön tycker jag generellt är det spö i arsenalen som är "minst" viktigt vad gäller kastprestanda, känsla osv.
                Jerkfiske är för mig synonymnt med grunt fiske i tex vikar och över natebälten och eftersom det bara bedrivs från båt så är inte kastlängderna det viktigaste att titta på.
                Kort och styvt men inte helt åt fanders påkigt känns vettigt
                Eftersom jag själv är väldigt lättlurad och gillar nya prylar (i vissa hänseenden) så köpte jag mig ett Roots även om det egentligen är onödigt mycket pengar. Vad som föll mig i smaken är att det är skapligt kort (6,7") och är tvådelat.
                Men jag tror säkerligen att vilket motsvarande spö som helst skulle funka lika bra för mig. (är ingen notorisk jerkare)

Mao, försäljaren som rekommenderade dig att lägga krutet på rullen istället har helt rätt

Kommentera

Ja, och alltså, det är ju inte så att han hävdade att något av dem var kasst! BFT roots var ju bra spön, men vid valet att lägga 500 extra där eller 500 extra på rullen...då är ju rullen ett vettigare val att lägga pengar på!! Just för det som du säger, att Jerkspön verkar de flesta, säljare som fiskare, vara överens om att det kanske inte är så att du räknar med att få uppleva nån enorm känsla i spöt, eller ens vid jerkfiske i sig!

Känns mer som det man är ute efter är att man vill ha stabila grejer som det fungerar både att dänga iväg och jerka/spinna in,lite rejäla stora drag och också (såklart) rejäla nog för att kunna plocka in en och annan fetgädda med

Själva "känslan" i jerk som JAG (för min del) däremot hoppas på har väl en del att göra med chansen att få stor gädda, men lika mycket att göra med ytliga fisket, eller det där grunda fisket du snackar om. Att verkligen få se ett riktigt fett ythugg,eller den där goa plogen. Det tycker jag är rätt läcklert!! En kick
                  Senast ändrad av Neno; 2013-06-23, 21:12. Anledning: stavning

Kommentera

Testa en Hell Hound eller Hell Puppy, grymt lättfiskat och mycket gädda på samvetet!

Kommentera

Jag jerkar med ett Shimano Beastmaster J-boat 83-200g och det är ett havsfiske spö och det funkar mycket bra för mitt fiske. I slut ändan är det ju kastvikt och längd som är intressant när man jerkar. sen appropå tappade beten, om du inte provat testa not a Knot istället för knutar. tack vare det och 40cm tafs tappar jag knappt beten längre. kanske beror på annat med men för min del funkar det kanon

//Mattias

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 783 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S