Jerk - startkit inköpt, Tack för hjälpen! +gärna lite FISKETEKNIKTIPS för dragen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk - startkit inköpt, Tack för hjälpen! +gärna lite FISKETEKNIKTIPS för dragen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerk - startkit inköpt, Tack för hjälpen! +gärna lite FISKETEKNIKTIPS för dragen?

Click image for larger version

Name:	Fiskegrejer 0619.jpg
Views:	1
Size:	802,5 KB
ID:	1820608

Hej!

Frågade om lite hjälp och tips,inför köp, som nybörjare på jerk och fick massor med bra hjälp och tips, Suveränt!! Jag bugar och tackar

Tar jättegärna emot lite tips nu på:
    - Hur jag ska,eller kan, fiska dragen jag har för att ha lite vettig chans att landa en och annan gädda.
    - Hur jag jerkar i lätt strömmande vatten (som Svartån här). Några drag som funkar bättre, eller om det är nåt speciellt att tänka på?

Drar väl en liten presentation omn inköpen ifall nån tycker det är kul. Jag tycker ju det i varje fall, alltid kul att få köpa nytt

-------------

Använde de goda råd jag fått för att ringa runt till lite handlare för att försöka kolla in service, få lite hjälp och såklart också få ett bra pris på ett bra startkit! Möttes överlag av trevliga och hjälpsamma personer, gött

Fastnade till slut för Willys sportfiske, framför allt av två skäl. Killen jag snacka med var bra och ärligt rak i sina kommentarer och han gav mig ett ok pris på spö+rulle+lina!

Sa till han att jag hade en budget på runt 3500-3700 och han hamnade lagom mitt i mellan, bra jobbat

Blev som i bilden ovan: ( Allt, förutom Solbrillorna+de 3 dragen till höger, är från willys )

Revo toro+Svartzonkerspöt+lina+tafsar (var det han först sydde ihop ett bra pris på)
    3 buster jerks (Firetiger, clownfish, grey shadow)
    1 I-fish (parrot)
    1 SG freestyler (red rum)
    1 slider (plo)

Dragen överlät jag åt honom att fylla på med, så det fick bli en glad surprise. Jag bad han bara skicka på ett kit med lite blandade bra lättfiskade nybörjardrag i lite varierande färger, som funkar på lite olika djup och främst i smågrumligt till lite klarare vatten. Känns spontant som han fixade en bra mix!
    Sz hade jag läst en del positivt om och spöt verkade passa mig o mitt fiske så av spön de hade inne var det spöt jag ville jag ha!

Tog 2 dagar knappt från att jag snackade med Willys så hade jag grejorna....fiiint o grymt suuuugeeen nu

Och sugen som jag är nu så var jag bara tvungen att ta en sväng och kolla utbudet i Linköping idag :P
    Råkade visst bli att komplettera med lite. (det upp till höger)
    2 Ace sweet shad (Hot perch och Blue shad)
    1 SG freestyler 13cm (baby cod)

Som sagt,kommentarer och tips mottages gärna! Själv vet jag nog vad jag kommer göra nu på min första semestervecka

Sketfiske på er
    Senast ändrad av Neno; 2013-06-19, 19:05.

En BJ skitmört så e du helt safe i betesväg

Kommentera

Alltid kul med nytt. Man kan ju inte ha för många drag heller :P Fiska oregelbundet med vevstop ibland , snabb och långsamt osv... Testa vad som funkar för dagen i ditt vatten.
      Fiskar Abborre och Gädda

Kommentera

Hehe..Jo, den där skitmörten har man hört tjatas om en del

Tänker att SG-dragen REDRUM och BABY COD drar lite åt två som nämns ofta, "Tånglake" och "skitmört". De två verkar vara två färgsättningar/mönster som många gillar skarpt och plockar en och annan gädda (och även storaborre) på!

Grey shadow, borde väl funka llite i samma vattentyp som skitmörten kan man tycka. Men visst, får väl bli en skitmört såsmåningom

Clownfish känns ju spontant helfel här i norr..men, men..
        Det är ju svårt att missa att ett gäng feta gäddor verkar tas på den , och sett ett par över 10kg. Bara att böja sig för"bevisen" då...funkar tydligen!

Ace sweetshad hoppas jag är bra här i Svartån, då den går rätt grunt, och svartån är rätt ojämnt djup med mkt skit(nate, grenar, små grund/stenar) som är lätt att fastna i från land. Att den ska ha attraktiv gång även när den spinns in mer traditionellt borde göra det lättare att få den att funka i stömmande vatten kanske.

Tack för tipsen
        Senast ändrad av Neno; 2013-06-19, 20:49.

Kommentera

Grattis till ett toppen set! =)
          Mitt tips till första kast är att ta Nemon eller i-fishen (alltså ett bete som flyter och har starka färger så det syns bra), gör ett ganska kort kast. Veva in slaklinan tills du får kontakt med betet. Pröva att göra ett litet "jerk" alltså ett litet ryck med spöt. Hemligheten ligger i att efter rycket ge betet lite slacklina så det kan gå ut åt sidan. "Jerket" behöver inte vara särskilt stort, spötoppen behöver bara röra sig er par dm. Veva in slacklinan samtidigt som du höjer spöt igen och gör ett till "jerk". Ibland kan det behövas ett par "jerks" i rätt rytm för att få igång betet. Sen så finns de olika tekniker med mindre eller större "jerks" som funkar bättre eller sämre på olika beten. det är bara att prova sig fram och variera....

Det kan vara lite klurigt att jerka i strömmande vatten, lite som att det kan vara svårt att jerka från en båt som driver snabbt. Betet kan tendera till att bara vilja gå åt ett och samma håll. Men jag tror faktiskt inte fisken bryr sig så mycket om det...

Kör hårt!
          /Ville

Kommentera

Ursprungligen postat av leg_lock Visa inlägg
            Grattis till ett toppen set! =)
            Mitt tips till första kast är att ta Nemon eller i-fishen (alltså ett bete som flyter och har starka färger så det syns bra), gör ett ganska kort kast. Veva in slaklinan tills du får kontakt med betet. Pröva att göra ett litet "jerk" alltså ett litet ryck med spöt. Hemligheten ligger i att efter rycket ge betet lite slacklina så det kan gå ut åt sidan. "Jerket" behöver inte vara särskilt stort, spötoppen behöver bara röra sig er par dm........det är bara att prova sig fram och variera....

Det kan vara lite klurigt att jerka i strömmande vatten, lite som att det kan vara svårt att jerka från en båt som driver snabbt. Betet kan tendera till att bara vilja gå åt ett och samma håll. Men jag tror faktiskt inte fisken bryr sig så mycket om det...

Kör hårt!
            /Ville
            Först, tack för den lilla men goa "kommentaren" att höra på jerksetet! "Toppenset" känns ju göddigt att höra, så man vet att man inte gjort bort sig totalt haha

Och så, Tack för en riktigt bra snabbguide till jerkfiske(strömfiske) och första kasten!
            Kikat lite videos, och fått lite koll på olika beten och lite tips på tekniken. Men just det där med första kasten och hur mycket spötoppen ska jobba är lite svårt ändå att se från sån´t!

Såg någon annanstans där nån uttryckte som att "hellre för lite, typ bara 8-20 cm, än för mycket och stå och tokvifta med toppen!" (eller nåt sånt...men jaja, du/ni fattar poängen)

Verkar ju ligga i linje med ditt, att några decimeter räcker gott! Se om jag orkar mig upp imorgon, men första semesterdagen så kanske inte är så jätteambitiös då. Nåja, kvällen finns ju med

Kommentera

Första turen idag, och har några korta frågor...så klart

Först; Det blev det en kort testtur i morse, fast orkade bara ta mig upp till halv nio-snåret. Men blev nån timmas promenad längs med svartån. Stanna till på 3-4 bra öppna platser där det kändes hyfsat lätt både att kasta och att "ta in" draget synligt och utan att riskera att fastna i allt för mycket hinder och bröte. Lyckades nog pröva på rätt mycket av jerkfiskets register; Några olika drag, halvdöd gång på betena och mindre depression, något bättre gång, några linresningar och något skatbo som väntat första gången med multirulle haha (dock lösbart)

Men viktigaste av allt, en liten gädda också som högg ivrigt på en Buster, clownfish (naturliga betesvalet för gädda i svartån haha) i ett ganska strömt parti av ån. Bara runt kilot, men OJ SÅ SKÖN FÖR SJÄLVFÖRTROENDET EN LITEN FISK KAN VARA IBLAND!!! Nu finns det hopp om det

Se om jag ger mig ner en tur ikväll med, men med biran på kylning och en soldränkt balkong så vet i katten om jag kan motstå frestelsen av att ljumma med en kall i kvällssolen

Några frågor då, om någon känner för att hjälpa en ännu lite småvilsen rookie

Jerkteknik; Alltså, det går ju bättre efter hand men jag blir lite osäker på om jag gör/tänker/fattar rätt. Läser lite tips här, och Ville, din förklaring är ju en av de mest konkreta. Sett lite filmer med (trummans t.ex.) och försökt se hur de gör.

Undrar bara några saker:
              1) Invevning; På flera filmer ser det ut som att de spinner in/vevar på mest hela tiden under jerkningen, stämmer det?

Alltså, det jerkas relativt rytmiskt och vevas in relativt stadigt men lugnt, med lite variation med stopp och så, och att det därför mer är jerken som ska ge knyck och variation (men jag stannar inte vevningen totalt i 1-2 sek för varje jerk)

2)Slaklinana; Om jag tänker, och ser, rätt utifrån min första tur nu blir det ju så att när jag jerkar/knycker och betet rycker till blir det ju en naturlig slaklina, som jag inte fångar upp direkt ändå, om jag vevar lugnare, så gott som, hela tiden. Alltså får betet några tiondelar/nån sekund att glida. Tänker jag rätt...Är jag rätt ute?

Ville, tänkte just utifrån det det du nämner om att ge lite slaklina för att beta ska få vickas/knyckas/glida lite, och sedan spinna in linan...men egentligen tar jag det bara lugnare vid jerken/knycken. Jag kan veva lite ändå...som det ser ut på flera filklipp.

3) Spinnstoppen; Vid spinnstopp, bör jag köra en jerk/knyck precis innan...eller är det bättre att göra jerken/knycken, hänta in linan och få beteskontakt, spinna in t.ex. nån halvmeter till och sen stoppa? Funderar också lite på hur länge brukar ni spinnstoppa på sommarn, respektive vintern vid jerkfiske?

På haspel och wobbler har jag sällan kört mer än 3-7 sekunder, men på jerk verkar en del tala om upp till 15 sekunder. (och mer ändå ibland har jag sett!!)

4) Invevningshastighet; Ska jag veva medel, lugnt eller (trots sommartid) väldigt lugnt?

Känns som många också förespråkar lugnare invevning på Jerk. typ; som i sådär lugnt så det börjar klia i fingrarna..ja, ungefär som man kör ibland på wobbler på köldstel gädda hehe.

Tycker det känns lurigt att göra ett spinnstopp på 3-4 sekunder utan att haft beteskontakt rejält vid stoppet.

Taggad på att ta min andra jerkbaitgädda så mottager ivrigt alla tips jag kan få
              Senast ändrad av Neno; 2013-06-20, 18:29.

Kommentera

Det jag märkte att jag gjorde fel som gav mig mkt slacklina var att jag gjorde för stora uppsvingar i jerken och tog i för hårt på vägen ner = mkt lina att veva in. Anpassa knycken efter hur mkt lina du kan ta in med rullen samt vilket bete du kör med.. Har du en revo toro 51HS (high speed) har du lite lättare för att få in slacklina på kortare vevtag.

Kommentera

Ok Precis på väg ut. Perfekt med svar på nån av mina funderingar så snabbt

Kommentera

Tog ett bra tag innan jag fick bra gång på grejjorna men som trumman och co gör i sina filmer. Veva med spöt och kompensera med veven om du känner att du har mycket slack lina, sen vad det gäller beten BJ Skitmört är ett säkert kort i dom flesta vatten sen har jag fått bra utdelning på BJ Golden olive.

sen ha tålamod så ska du se att tekniken kommer till dig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S