Ursprungligen postat av baronen
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jerkrulle med knarr
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Pikebuster AB Visa inläggInstämmer helt och känner att även jag vill slå ett slag för Revo Toro. Är nog den bästa rulle jag fiskat med inkl. chippade Shimanos, vanliga TE, Daiwa Luna och vanliga ambor. Kastar till horisonten, lätt, precis i mekaniken, high speed vilket är kanon när man fiskar t.ex. Big Bandit och andra stora beten. Rullen ska också enligt uppgift från ABU vara gjord för bl.a det amerikanska inshore fisket vilket borde innebära att den håller ihop även för jerkfisket med stumma linor, vi får se om ett halvår. Saknar bara tickbromsen
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Meduza70 Visa inläggEtt alternativ är att köpa en JB och montera dit en clickspring.UT säljer en sådan sats men tyvärr har jag ingen aning om vad kalaset kostar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Meduza70 Visa inläggEtt alternativ är att köpa en JB och montera dit en clickspring.UT säljer en sådan sats men tyvärr har jag ingen aning om vad kalaset kostar.
Skälet till att klickande slirbroms försvunnit på mindre multirullar är naturligtvis tillverkningstekniska/kostnader (blir ett moment till när en stålfjäder skall nitas fast på huvuddrevet) men även att de nyare bättre multidisc-bromsarna med stora bromsskivor inte tillåter clickspring på mindre multirullar av utrymmesskäl. Gamla rullar med klickande slirbroms har inte tillnärmevis så effektiv slirbroms som nyare carbon matrix multidiscbromsar. UT:s clickspring var en mellanvariant i effektivitet...den hade färre bromsskivor men dessa var av ypperlig kvalitet samt anhållsbrickan var noga planslipad. Detta gjorde att den var ungefär lika bra som ABU's nyare orginal multidiscbromsar. UT:s optimerade multidisc "Power Star Drag" är däremot ytterligare en division upp i effektivitet....men då också den utan klickfunktion.
På större rullar däremot, som min Amba 7000 från 1981, är huvuddrevet så stort så där sitter orginal multidiscbroms som också har klickfunktionPå nyare 7000-rullar vet jag inte...men kan tänka mig att det blivit bortrationaliserat av kostnadsskäl (speciellt nuförtiden när de sätts ihop i asien
)
Ha'de / Matti
PS! Och håll isär nomenklaturen precis som "Wreckbender" påpekar....knarr är INTE samma sak som klickande slirbroms!DS!
Senast ändrad av Långåmjukis; 2009-04-22, 10:10.Medlem i GGG-U
Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen
Kommentera
-
Daiwa Luna 300L har ju knarr så det låter både när man vevar in och när fisken drar ut.
(Alltså inte endast när fisken drar ut!).
/MMina Placeringar:
2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mikael S Visa inläggDaiwa Luna 300L har ju knarr så det låter både när man vevar in och när fisken drar ut.
(Alltså inte endast när fisken drar ut!).
/M
// MattiMedlem i GGG-U
Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Långåmjukis Visa inläggKallas "knarr" helt enkelt....Luna 300 har däremot INTE "klickande slirbroms"!
// Matti
Det var väl det jag skrev? - Eftersom några verkade blanda ihop knarr och klickande slirbroms och hade nämt Daiwa Luna 300L.
/MMina Placeringar:
2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 936 visningar
1 gilla