Borde inte knarr påverka hur mjuk bromsen blir?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jerkrulle med knarr
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Mikael S Visa inläggDet var väl det jag skrev ? - Eftersom några verkade blanda ihop knarr och klickande slirbroms och hade nämt Daiwa Luna 300L.
/M
Bara "förstärker" ditt argument eftersom det verkat förvirrat om begreppen i tråden trots att "Wreckbender" redan klargjort skillnaden tidigare
mvh / MattiMedlem i GGG-U
Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggBorde inte knarr påverka hur mjuk bromsen blir?
Däremot är det som jag tidigare skrev ofta så att grundkonstruktionen på hela bromsen är mkt enklare på rullar med klickande broms än på de med multidisc-broms. Detta i sig kan i vissa lägen ge en sämre och ryckigare broms. Undantag finns som tex Ambassadeur 7000 av "klassiska årgångar" som har en multidisc-broms som dessutom har klickande funktionSenast ändrad av Långåmjukis; 2009-04-22, 10:52.Medlem i GGG-U
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej "rulldoktor" Wreckbender; Mina personliga önskemål beträffande både multirullar och spinnrullar är att rullarna knarrar ljudligt när fisk som tagit betet drar ut lina och att rullarna tjuter när fisk som tagit betet rusar. Sedan får du för mig gärna kalla fenometet knarrande eller tjutande rulle precis vad du vill! Det behövs ingen knapp eller spak på sidan av eller ovanpå rullgaveln att skjuta fram och tillbaka om mina rullar för enbart spinnfiske från begynnelsen är konstruerade som jag vill ha dem. Mina gamla, röda ABU Record Ambassadeur från 1950-talet och senare har tillsammans med mina silverfärgade ABU Ambassadeur 2500C, 4500C och 5500C inbyggd knarr som hörs klart och tydligt när fisken drar ut linan vid vanligt spinnfiske. Mina tidiga 1970-tals modeller av röda ABU Ambassadeur 6000 och svarta ABU Ambassadeur 6000C har både inbyggd, tydligt knarrande slirbroms och en extra trollingknarr med till- och frånslagbar knapp på rullgaveln. Alla mina senare års Ambassadeurrullar, liksom Daiwa- och Shimano Calcuttarullar saknar inbyggd knarr när fisken drar ut lina vid spinnfiske. De har bara en till- och frånslagbar trollingknarr. Flera funktioner har tillkommit, men allt har inte blivit bättre.
Nothing is for ever!
Old Firehand
www-trumman.com - där dina pengar räcker längst!
En fiskekompis till mig har en Shimano Calcutta och han visade stolt hur hans slirbroms tickade (om än ganska tyst) endast då han drog ut lina. Så de rullarna har faktiskt tickande slirbroms även då knarren är frånkopplad.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av GiganticsalmonMycket enkelt att göra göra en slirbromsknarr själv om man har en lövsåg och en nålfil hemma. Man tar brickan med öron på och sågar upp en slits ca 1,5mm från ytterdiametern ca 90 grader och så böjer man upp fliken ca 5mm. Riktningen på slitsen ska vara medurs om man ser brickan utifrån. Man får sedan klippa till slirbromsbrickan som sitter utanför så att den fjädrande delen går fritt. Sedan får man såga upp luckor som är ca 5-6mm breda i den yttersta rostfria brickan i slirbromspaketet så att fliken från öronbrickan har ngt att klicka emot. Man tappar lite i max broms eftersom man minskar diametern på en av slirbrickorna men jag tycker att bromsen räcker till ändå. Tyvärr äger jag ingen digital kamera annars hade jag kunnat ta bilder på dom brickor jag modifierat. Lycka till
Idén är utmärkt. Jag skulle kanske valt att slitsa upp brickan närmare axeln i stället för att bibehålla bromsverkan, fast det blir en betydligt knöligare operation och hålen i tryckplattan får heller inte hamna för nära axeln så plattan blir försvagad. Jaja, frisk slöjd duger! (skall nog ge mig på ett litet experiment)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej "rulldoktor" Wreckbender; Mina personliga önskemål beträffande både multirullar och spinnrullar är att rullarna knarrar ljudligt när fisk som tagit betet drar ut lina och att rullarna tjuter när fisk som tagit betet rusar. Sedan får du för mig gärna kalla fenometet knarrande eller tjutande rulle precis vad du vill! Det behövs ingen knapp eller spak på sidan av eller ovanpå rullgaveln att skjuta fram och tillbaka om mina rullar för enbart spinnfiske från begynnelsen är konstruerade som jag vill ha dem. Mina gamla, röda ABU Record Ambassadeur från 1950-talet och senare har tillsammans med mina silverfärgade ABU Ambassadeur 2500C, 4500C och 5500C inbyggd knarr som hörs klart och tydligt när fisken drar ut linan vid vanligt spinnfiske. Mina tidiga 1970-tals modeller av röda ABU Ambassadeur 6000 och svarta ABU Ambassadeur 6000C har både inbyggd, tydligt knarrande slirbroms och en extra trollingknarr med till- och frånslagbar knapp på rullgaveln. Alla mina senare års Ambassadeurrullar, liksom Daiwa- och Shimano Calcuttarullar saknar inbyggd knarr när fisken drar ut lina vid spinnfiske. De har bara en till- och frånslagbar trollingknarr. Flera funktioner har tillkommit, men allt har inte blivit bättre.
Nothing is for ever!
Old Firehand
www-trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av UT Visa inläggJaja, frisk slöjd duger! (skall nog ge mig på ett litet experiment)
mvh / MattiSenast ändrad av Långåmjukis; 2009-04-30, 10:21.Medlem i GGG-U
Kommentera
-
Ursprungligen postat av GiganticsalmonMycket enkelt att göra göra en slirbromsknarr själv om man har en lövsåg och en nålfil hemma. Man tar brickan med öron på och sågar upp en slits ca 1,5mm från ytterdiametern ca 90 grader och så böjer man upp fliken ca 5mm. Riktningen på slitsen ska vara medurs om man ser brickan utifrån. Man får sedan klippa till slirbromsbrickan som sitter utanför så att den fjädrande delen går fritt. Sedan får man såga upp luckor som är ca 5-6mm breda i den yttersta rostfria brickan i slirbromspaketet så att fliken från öronbrickan har ngt att klicka emot. Man tappar lite i max broms eftersom man minskar diametern på en av slirbrickorna men jag tycker att bromsen räcker till ändå. Tyvärr äger jag ingen digital kamera annars hade jag kunnat ta bilder på dom brickor jag modifierat. Lycka till
Kommentera
-
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 787 visningar
1 gilla