Popperfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Popperfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

tänkte att jag ska köra en liten redig uppställning med vad jag har till mitt fiske

Spö: just nu Draugen D4 från FKP-Gear men körde med UL-spö modell berkley phazer II innan och det funkade bra det med. fast föredrar Draugen med tanke på att det är aningen styvare än Phazer, men går bra vilket som

Rulle: Abu Cardinal 501ALB, men vilken rulle som helst som är i den storleken duger fint.

Lina: Fireline 0.12 eller 0.15 (kommer inte redigt ihåg). Jag kör sedan flourocarbon i linänden, ca 1-2 meter och sedan ett vanlig beteslås i lagom storlek.

Bete: Rapala Skitter Pop, strl 7-9cm. har även ett walk-the-dog bete och ett propellerbete från heddon som jag fick av en polare.

Infiskning: kastar ut, väntar 1-2 sek. smårycker och lite längre stora ryck, inblandat med vanlig invevning så den plogar lite och naturligtvis spinnstopp. majoriteten av huggen så som jag upplever det kommer under spinnstoppet och dom kan vara riktigt explosiva och är riktigt adrenalinframkallande!

det var nog allt! är det något mer så bara fråga på
    Senast ändrad av teraner; 2013-08-08, 16:28.

Kommentera

Hur mycke ska det svätta/plaska? Jag är relativt ny på de här med popper jag me, jag har inte upptäckt något mönster än, i början plaskade jag på som bara den hela tiden och fick hugg, sen fick jag lära mig av er blan annat man kan veva lite lungt ibland, stopp osv jag måste säga att jag inte märker någon skillnad är gäddan på tå och har väl bestämt sig så smäller det oavsett känns det som, de hoppar ju fasiken och klipper draget när man sitter i vassen... så får jag bara smågäddor me, de är väl bara dom som är så dumma, de är när man vill lura gammel gäddan man måste klura å ha sig lite för att lura den eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Farbror_Rostfritt Visa inlägg
        Hur mycke ska det svätta/plaska? Jag är relativt ny på de här med popper jag me, jag har inte upptäckt något mönster än, i början plaskade jag på som bara den hela tiden och fick hugg, sen fick jag lära mig av er blan annat man kan veva lite lungt ibland, stopp osv jag måste säga att jag inte märker någon skillnad är gäddan på tå och har väl bestämt sig så smäller det oavsett känns det som, de hoppar ju fasiken och klipper draget när man sitter i vassen... så får jag bara smågäddor me, de är väl bara dom som är så dumma, de är när man vill lura gammel gäddan man måste klura å ha sig lite för att lura den eller?
        som jag skrev i mitt inlägg så kan man ju variera infiskningen av poppern rätt mycket. ju större ryck ju mer plaskar det och vice versa. sen går det bra att bara veva vanligt i 10-20 cm och rycka med ett spinnstopp som avslut. och du har rätt, ofta så är det ju att finns det en liten gädda där man kastar så brukar det smälla direkt de större har jag märkt är lite försiktigare så då får man variera fisket lite mer och ibland byta drag.

Kommentera

Det som brukar locka bra är om man får till själva "pop"ljudet, ibland får man ta i lite mer för att det ska låta så. Svårt att förklara men det blir när poppern trycks ner i vattnet och sedan blir det ett ploppljud.
          http://fjallfisket.blogspot.se/

Fiske i Tänndalen, Funäsdalen, Rogen mm

Kommentera

Är popper effektivt på abborre dom gånger man ser flyende löjstim i ytan? Verkar jäkligt svårt att få abborren att hugga såna gånger.

Provat med löja, spinnare, småwobblers m.m men det känns som att man måste ha tur för att dom ska hugga.
            Har lyckats två gånger dock och tog mina största abborrar dom gångerna.

Kommentera

Ursprungligen postat av gösUno Visa inlägg
              Är popper effektivt på abborre dom gånger man ser flyende löjstim i ytan? Verkar jäkligt svårt att få abborren att hugga såna gånger.

Provat med löja, spinnare, småwobblers m.m men det känns som att man måste ha tur för att dom ska hugga.
              Har lyckats två gånger dock och tog mina största abborrar dom gångerna.
              har faktiskt inte tagit så mycket abborre på popper av någon konstig anledning, har mest blivit gädda. kanske för att abborren är lite mer kräsen i vissa lägen. i läget som du skrev så brukar mete med betesfisk funka bäst när inget annat ger resultat

Kommentera

Poppers brukar vara grymt bra sommarkvällar, men inte denna sommar för mig i alla fall. Skitterpop 9 cm tycker jag är den bästa både för Gädda och Abborre. Den största skitterpoppern har inte levererat nåt speciellt.

Kommentera

Som någon skrev så är det effektivt med att rycka ett par gånger och sen ett ganska långt vevstopp, alltså helt stopp inga ryck ingenting, hugger ofta då eller precis när man börjar veva/rycka igen.
                  För er som inte provat så kan jag inte annat än tipsa om Zara Spook, sjukaste fisket jag varit med om tycker man huggen på skitter pop är brutala så är det sju resor värre med Spook.

Kommentera

Jag och en kompis drog över 70 Abborrar på popper i augusti förra året.
                    Abborren jagade siklöjor i ytan så vattnet skvätte och dom tog våra poppers
                    med hull o hår.
                    Polarn körde med nån Heddon i svart och gult och jag strike pro i blå/silver och
                    de högg lika bra på båda!
                    Mer än 10 borrar var över kilot och snittet låg nog runt halvkilot.
                    Helt klart vårat livs abborrfiske!!
                    Bär snart iväg dit igen,väntar bara på stabilt högtryck o finväder..
                    Sugen som f-n!

Kommentera

Ursprungligen postat av hejgo Visa inlägg
                      Jag och en kompis drog över 70 Abborrar på popper i augusti förra året.
                      Abborren jagade siklöjor i ytan så vattnet skvätte och dom tog våra poppers
                      med hull o hår.
                      Polarn körde med nån Heddon i svart och gult och jag strike pro i blå/silver och
                      de högg lika bra på båda!
                      Mer än 10 borrar var över kilot och snittet låg nog runt halvkilot.
                      Helt klart vårat livs abborrfiske!!
                      Bär snart iväg dit igen,väntar bara på stabilt högtryck o finväder..
                      Sugen som f-n!
                      vilket drömfiske! ja hittar man bara fisken och väderförhållandena är rätt så kan det nog bli bra

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 913 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B