Popperfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Popperfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Popperfiske

Jag har lärt mig att man oftast hittar fisken nära botten. På grund vatten spelar det naturligtvis mindre roll men ju djupare det är och ju mindre siktdjupet är, desto viktigare är det att presentera sitt bete där fisken befinner sig. När jiggfisket kom till Sverige innebar det en mindre revolution. Plötsligt hade man beten som var gjorda för att studsa fram över bottnarna utan att fastna.

I sommar tänker jag ägna mig åt ytfiske. Med poppers. Det kan säkert bli hur kul som helst. Även om jag vet att fiskarna står på bottnen och tjurar så ska jag försöka provocera dem att stiga upp till ytan och hugga. Någon monsterabborre ska man väl lyckas lura?

Ytfiske är enligt mig nåt av det roligaste som finns. Har redan fått Gädda på Blue fox buzzer.

Vänta bara till sommaren och Abborren jagar ytligt så kan du få ett drömfiske. Har fått flera över halvkilot på det fisket. För att inte tala om attackerna från Gädda på topwater, blir inte så mycket bättre.

9 cm skitterpop har jag fått bra storlek av både Abborre och Gädda. Skitterpop är enligt mig den bästa poppern. Sen finns ju buzzers, walk the dog.

Kommentera

grymt roligt fiske när borrarna jagar i klart vatten, hade ett grymt fiske en helg förra året, största runt 1kg, flera runt 8hg kanske 10 över 600g.

riktigt häftigt när de jagar poppern

Kommentera

Grymt kul fiske om borren jagar ytligt. Vilket jag inte vet om dom gör i alla sjöar. Varit med om att det ena dagen funkar kanon i en sjö medan det dagen efter inte funkat alls i en annan sjö.

Min favorit just nu är Sebile splasher 10g. Tycker den är överlägsen Skitter pop.

Kul att höra att någon fått borre på kilot på popper, trodde det nästan va omöjligt att lura upp om större.
        #OneFly
        http://vimeo.com/onefly
        http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

popperfiske är nog ett utav mina favoritfiskesätt, går aldrig en fiskedag på sommarhalvåret utan att jag prövar med det så sjukt kul med alla ythugg och följningar där fisken plogar efter! något för en så kallad ''adrenaline-junkie''

Kommentera

Jag tycker att ytfisket funkar ända in i Oktober om det varit en varm sommar. Hösten 2011 var sjuk efter både Gädda och borre. Borren var som galen. Gädda likså. Men inget över 6kg. Men att se en 4-6 komma och plöja upp sjön är så adrenalinframkallande.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Jag har lärt mig att man oftast hittar fisken nära botten. På grund vatten spelar det naturligtvis mindre roll men ju djupare det är och ju mindre siktdjupet är, desto viktigare är det att presentera sitt bete där fisken befinner sig. När jiggfisket kom till Sverige innebar det en mindre revolution. Plötsligt hade man beten som var gjorda för att studsa fram över bottnarna utan att fastna.

I sommar tänker jag ägna mig åt ytfiske. Med poppers. Det kan säkert bli hur kul som helst. Även om jag vet att fiskarna står på bottnen och tjurar så ska jag försöka provocera dem att stiga upp till ytan och hugga. Någon monsterabborre ska man väl lyckas lura?
              Sen har du spook också, funkar dom med

Kommentera

Jag har en konkret fråga om popperbeten. Jag har inhandlat några stycken nu.

Grejen är den att flera av modellerna hänger lite med svansen nedåt vid spinnstopp. (Kan ju kanske vara till fördel om rovfisken klipper poppern underifrån). Ska det vara så eller bör de ligga helt horisontellt på ytan.

Det känns som att en fisk i ytan borde hänga lite med stjärten nedåt.

En vanlig wobbler ska ju alltid peka med huvudet nedåt vid spinnstopp. Annars är något galet.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-06-19, 10:30.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Det har dessvärre varit rätt hektiskt på jobbet den senaste tiden så något popperfiske har jag inte hunnit med. I helgen ska det förhoppningsvis bli ändring på det. Nu är det så att där jag kommer att befinna mig har jag endast haspelgrejor. Min fråga är om jag bör satsa på nylon- eller flätlina?

Kommentera

Personligen föredrar jag flät. Man vill ha så mycket kontakt med betet som möjligt.
                    #OneFly
                    http://vimeo.com/onefly
                    http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar