Kör nylon annars blir det för effektivt!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Popperfiske
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av orient Visa inläggKör nylon annars blir det för effektivt!
Kommentera
-
Lausvik, kör det bästa av två världar: flät som huvudlina och sen en en nylon- eller fluorocarbontafs på 1-2 meter.
Vill du ytterligare minska risken att fisken sliter sig kan du ha en tafs som är 2-3 ggr spöts längd. Då fiskar du ju med nylonlina under drillningens slutfas.
Jag använder den sistnämnda principen vid t.ex. bottenmete (feedermete).sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Du får exaktare och snabbare mothugg med flätlina vilket jag anser är viktigt vi popperfiske eftersom fisken ofta riskerar att krokas riktigt illa. Popper-fiske resulterar av min erfarenhet oftast i mindre borrar eftersom dom tenderar att jaga ytligare än dom stora och då riskerar du inte linan, om du inte kör 0,09 eller nått. Tror jag använder 0,17 och den har hållit för gädda på 4+.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mcuz Visa inläggDu får exaktare och snabbare mothugg med flätlina vilket jag anser är viktigt vi popperfiske eftersom fisken ofta riskerar att krokas riktigt illa. Popper-fiske resulterar av min erfarenhet oftast i mindre borrar eftersom dom tenderar att jag ytligare än dom stora och då riskerar du inte linan, om du inte kör 0,09 eller nått. Tror jag använder 0,17.
Kommentera
-
Stod vid en å igår med kanske 30 cm vatten och försökte jigga, då varje bottenkontakt kändes som ett hugg och paranoian kickade in sadlade jag om till popper och fick mina första fiskar med just denna metod. Löjligt skoj måste jag säga, ännu roligare när en stor virvel sveper till kring betet och det ryker lite i linan. Går dock snabbt över till besvikelse när man ser popper swisha förbi mig pga mothugget!
Ska man avvakta lite med mothugget där eller hur funkar det?
Kommentera
-
Gör snabba mothugg, men det är uteslutande för att jag inte vill behöva pilla ut en trekrok från svalget på firren. Gissar att det är hetsen som gör att borren har en tendens att svälja poppern djupare än t.ex en mindre wobbler. Sen kör jag alltid med enkelkrok numera på mina poppers.
krokfästet?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggDet är inte linbrott jag oroar mig för utan att den stumma linan ska fresta för mycket på krokfästet.Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring
Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.
Kommentera
-
Stod vid en annan å idag, fick kontakt på varje kast, otroligt spännande. Men sen började det att regna lite och huggen blev färre. Inte ens några efterfölj-plogar i vattnet. Tror ni regndroppar kan bryta vattenytan så mkt att poppers ljud liksom smälter in i "bakgrunden" för fisken?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 777 visningar
1 gilla