Specimenkung - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Specimenkung

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Grindpalm, bra skrivet. Är ju själv en gammal specimenräv, så jag förstod dig ganska bra i ditt utlägg. Förstår att dom flesta som jagar stort satsar på redan kända vatten.
    Men vet av egen erfarenhet att det är väldigt få som fiskar andra vatten än dom redan kända. Kan själv påstå att jag under min tid som specimenfiskare inte träffade på nån som aktivt jagade nya vatten.
    För min del var det just känslan att upptäcka nya vatten det mest spännande med specimenfisket. Undantag blev det nog ibland när vi träffades hela Stockholms gänget i Bobäcken i Haninge skärgård. Där vi metade tillsammans och hade det verkligt skojigt.
    Sen att många av mina upptäckta vatten blev brända fick jag nog ta i beräkningen.
    Fast jag inte är med i specimentävlingar idag så söker jag storfiskvatten fortfarande.
    Men då bara för gös och abborre.
    Men ger fortfarande samma glädje.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

• Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      Grindpalm, bra skrivet. Är ju själv en gammal specimenräv, så jag förstod dig ganska bra i ditt utlägg. Förstår att dom flesta som jagar stort satsar på redan kända vatten.
      Men vet av egen erfarenhet att det är väldigt få som fiskar andra vatten än dom redan kända. Kan själv påstå att jag under min tid som specimenfiskare inte träffade på nån som aktivt jagade nya vatten.
      För min del var det just känslan att upptäcka nya vatten det mest spännande med specimenfisket. Undantag blev det nog ibland när vi träffades hela Stockholms gänget i Bobäcken i Haninge skärgård. Där vi metade tillsammans och hade det verkligt skojigt.
      Sen att många av mina upptäckta vatten blev brända fick jag nog ta i beräkningen.
      Fast jag inte är med i specimentävlingar idag så söker jag storfiskvatten fortfarande.
      Men då bara för gös och abborre.
      Men ger fortfarande samma glädje.
      Jag vet att det i de fallen jag "känner" till är som grindpalm säger. Att de som får många stora fiskar i "kända" också utforskar mkt nya vatten och platser "off record".

Och elanen, om det nu är så fruktansvärt enkelt att bara åka o hämta firrar, varför kommer det sig då att vissa alltid får mer än andra?
      sigpic

Kommentera

• Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Och elanen, om det nu är så fruktansvärt enkelt att bara åka o hämta firrar, varför kommer det sig då att vissa alltid får mer än andra?
        Flode: man måste odla sin tur...
        Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Jag vet att det i de fallen jag "känner" till är som grindpalm säger. Att de som får många stora fiskar i "kända" också utforskar mkt nya vatten och platser "off record".

Bodybuilding och specimenfiske Is The Shit!!!

Kommentera

Sedan finns det ju också de som aldrig verkar ha fiskat en "ofiskad" sträcka också...
            sigpic

Kommentera

• Ursprungligen postat av grindpalm Visa inlägg
              Specimenfiske går ut på att fånga stora individer för arten, men om det måste vara kopplat till någon tävlingsform låter jag vara osagt.

Men NÄR det gäller tävlingar så måste man nog åka till kända vatten för att dra specimenfiskar. Man har liksom inget val. De största fiskarna för vissa arter kommer oftast från ett och samma vatten. Fiskar man inte där får man inga listplaceringar.

Liknande blir det för personer som jagar reg-fiskar, speciellt om de vill göra det inom en rimlig tid... men för att få reg-fiskar finns helt klart fler potentiella vatten att prova, där det dessutom inte behöver läggas lika mycket tid för att få en stor individ.

Problemet, och största anledningen till att vissa vatten dominerar, är helt klart att både tävlingsfiskar och reg-fiskar måste redovisas och registreras.
              Lägger man tid på att finna ett nytt höjdarvatten, och inte vill att andra ska fiska det, är man helt enkelt hänvisad till att aldrig anmäla fisk därifrån. Eller så ljuger man om fångstplatsen, vilket givetvis är förkastligt i tävlingssammanhang...

Inte så konstigt då att specimenrävar (både tävlande och reg-fiskare) som syns i listorna blir anklagade för att bara fiska kända vatten! Men jag vågar nog sätta en årslön på att dessa personer fiskar bra många andra vatten också, bara det att ingen nånsin kommer att kunna inse det genom att läsa resultatlistor...

Specimen hit och specimen dit, det handlar alltid om stora individer.

Själv är jag mer ödmjuk inför personer som fiskar ihärdigt och aldrig ger upp oberoende av fångstresultat. Personer som är verkligt dedikerade och brinner för sitt intresse, och alltid vill prata fiske, och dessutom vill de ju alltid fånga stor fisk. Oftast har dessa personer en diger fångstlista när allt kommer omkring. Och de står ofta för den pionjäranda som många efterlyser, främst för att deras fångster aldrig rapporteras i någon egentlig omfattning...

Så enligt mig finns bara en kung, förutom alla närstående fiskevänner, en person som påminner mig om varför fiske är så oerhört roligt och tillfredsställande, oavsett resultat...

Tack Micke Sandström! Du gör envisheten till en religion...
              Ditt inlägg är en kontrast till det många andra skrivit här inne. Och ditt inlägg är i mina ögon bra mkt vettigare.

För specimenfiske handlar som sagt faktiskt "bara" om att ta stora fiskar. Det är det som gör det till specimenfiske. Fiskar man av annan annledning är det inte specimenfiske, utan bara vanligt fiske eller vad man nu vill kalla det.

Ska vara en skålande smilie här men jag vet inte koden till dom...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                Ditt inlägg är en kontrast till det många andra skrivit här inne. Och ditt inlägg är i mina ögon bra mkt vettigare.

För specimenfiske handlar som sagt faktiskt "bara" om att ta stora fiskar. Det är det som gör det till specimenfiske. Fiskar man av annan annledning är det inte specimenfiske, utan bara vanligt fiske eller vad man nu vill kalla det.

Ska vara en skålande smilie här men jag vet inte koden till dom...
                Och av just den anledningen, finns det enormt många som tror att de är väldigt specimen eftersom utrustningen finns där, men när allt kommer omkring är de "bara" väldigt aktiva fritidsfiskare precis som vi andra. Antalet riktiga specimenjägare som enbart jagar specimens, de är inte så många däremot.
                Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

• Ursprungligen postat av SharperCarper Visa inlägg
                  Och av just den anledningen, finns det enormt många som tror att de är väldigt specimen eftersom utrustningen finns där, men när allt kommer omkring är de "bara" väldigt aktiva fritidsfiskare precis som vi andra. Antalet riktiga specimenjägare som enbart jagar specimens, de är inte så många däremot.
                  Exakt!

Så kallade wannabes.

Kommentera

• Under benämningen fritidsfiskare går väl dem som är något emellan svenssonfiskare och yrkesfiskare? dvs de som lägger lite nät o sax. Den kategorin som man som sportfiskare inte vill beblanda sig med?
                    Gör på mitt sätt, även om det kanske inte alltid är rätt

Kommentera

• Ursprungligen postat av "Noyman" Visa inlägg
                      Under benämningen fritidsfiskare går väl dem som är något emellan svenssonfiskare och yrkesfiskare? dvs de som lägger lite nät o sax. Den kategorin som man som sportfiskare inte vill beblanda sig med?
                      Då kallar vi oss sportfiskare då, så blir alla nöjda!
                      Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 883 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76