Gäddmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddmete

Under ungdomen på 90 talet metade vi väldigt mycket gädda. Har dock inte gjort det på säkert 25år och då var det många som ville ha gädda så den fisken man fick fick oftast följa med hem.
    Tekniken då var att när flötet dök så väntade man tills gäddan stannade och gjorde sen mothugg. Ofta djupa krokningar. Inga problem då eftersom den ändå klubbades.
    Men tänkte nu testa lite mete under nästa år. Om man vill återutsätta gäddan. När gör ni mothugget och hur tacklar ni betesfisken? Vad använder ni för krok? Trekrok/enkelkrok?

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Under ungdomen på 90 talet metade vi väldigt mycket gädda. Har dock inte gjort det på säkert 25år och då var det många som ville ha gädda så den fisken man fick fick oftast följa med hem.
    Tekniken då var att när flötet dök så väntade man tills gäddan stannade och gjorde sen mothugg. Ofta djupa krokningar. Inga problem då eftersom den ändå klubbades.
    Men tänkte nu testa lite mete under nästa år. Om man vill återutsätta gäddan. När gör ni mothugget och hur tacklar ni betesfisken? Vad använder ni för krok? Trekrok/enkelkrok?
    Det var samma metod som vi använde på slutet av 70-talet och under hela 80-talet och som används än idag på sina håll (Jönköping-Huskvarna) och jag använde även denna metod till att meta gös med och det gav resultat. Kroken satt alltid långt ner. Man lät den simma tills den stannade och vände på bete och svalde det och började simma igen innan man gjorde mothugg.
    Jag använde 0,60-0,70 mm nylonlina till tafs vid gösmete och fick även gäddor på detta tackel. Jag förlorade inte en gös eller gädda på all fisk som jag metade upp. Åkte jag däremot till en sjö med enbart gädda i så föredrog jag wire som tafs och hoppades på större gädda. Här har du några foton på det som jag hade.
    Sänket var ett vanligt glidsänke som jag hade på spölinan så att inte gädda el. gös skulle känna av det.
    Flötet var ett vanligt 45 mm päronflöte som jag gjorde om och det klarade 60 g mört utan vidare och det var väl den storleken som jag anv. mest till gös- o gäddmetet. Kroken var en Mustad 3-krok i stl 4.
    Click image for larger version

Name:	Jonssons flöte 45 mm päronflöte o 15 g sänke.jpg
Views:	530
Size:	40,6 KB
ID:	2567593
    Dessa fina gösar fick jag en natt i Ralången, Aneby på mete. 11,26 o 8,4 kg.

Name:	Gösar på 11,26 o 8,4 kg.jpg
Views:	521
Size:	64,5 KB
ID:	2567594
    ...och på den kuppen så blev man filmstjärna åt Fiskejournalen genom att delta med göstrolling ifrån Ralången -82.
    Jag nere i h hörn med en fin gös på ca 5,5 kg från tidigare nämnda sjö.

Name:	Trollingfilm.jpg
Views:	486
Size:	36,7 KB
ID:	2567595
    Fråga på om du har mer frågor så ska jag försöka besvara dom.

Skitfiske!
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Munksjön och Rocksjön var ju hemma vattnen på den tiden. Och vi metade upp många fina gäddor, dock bara några få gösar. De var dock duktiga på att stjäla mörten till ens stora förtret.
      Frågan är ju om man kan använda samma tackel som då men göra mothugg omedelbart när flötet dyker?

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        Munksjön och Rocksjön var ju hemma vattnen på den tiden. Och vi metade upp många fina gäddor, dock bara några få gösar. De var dock duktiga på att stjäla mörten till ens stora förtret.
        Frågan är ju om man kan använda samma tackel som då men göra mothugg omedelbart när flötet dyker?
        Känner vi varandra? Jag fiskade för FK Gliet på den tiden om det inte var havsfiske. Jag var kompis med Bohm och det var han som var med på FJ:s videofilm. Jag fick ha med mig en kille.
        Ja, det var många som satt där och metade både vitfisk o gädda. Jag hade inte samma problem i Ralången.
        Prova är ju alltid fritt att göra! Vad hade du för tackel då? Du ska låta gädda/gös simma iväg med betesfisken tills den stannar och vänder mörten och ha svalt den. Det märker du när den börjar simma igen efter uppehållet.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Du ska låta gädda/gös simma iväg med betesfisken tills den stannar och vänder mörten och ha svalt den. Det märker du när den börjar simma igen efter uppehållet.
          Ja om man vill döda alla gösar/gäddor man får.. Vi andra använder 2 3krokar och gör snabba mothugg.

Kommentera

Om det är mete/trolling med flöte så kör jag i princip samma utrustning på båda. Flöte och bly anpassat efter storlek på betet och vilken fart jag håller när jag trollar. Ca: 50-60 cm up-trace i 0.90 i fluor carbon, sedan ett kroktackel med ca: 40 cm wire och 2 st trekrok i stl.4.

Trollar jag så sätter jag den krok som är närmast flötet i munnen på betesfisken och den andra strax bakom ryggfenan. Metar jag stationärt vänder jag på det och har den krok som är närmast flötet vid ryggfenan och den nedre kroken fäster jag vid bröstfenan.

Förr gjorde jag som du beskriver vid napp och väntade tills gäddan stannade för att svälja fisken. Idag gör jag mothugg mer eller mindre så fort flötet dyker. Man missar någon fisk, men det blir väldigt sällan några djupa krokningar och eftersom jag inte tar hem några gäddor till mat, så är det ett enkelt val för mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

Ja om man vill döda alla gösar/gäddor man får.. Vi andra använder 2 3krokar och gör snabba mothugg.
              Hur menar du då? Ralången producerade stor gös på löpande band. Hur många jag har fångat i spannet mellan 4-7 kg vet jag inte men det är många.
              Jag tog inte många gösar när jag var ute och fiskade. Max 2-3 st samt någon gädda som kom och hängde sig på kroken.
              Jag hade också tackel med 2 st 3-krokar men det var bara till gäddmete i sjöar där jag visste att det fanns större gädda o då hade jag även wire som tafsmaterial.

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                Om det är mete/trolling med flöte så kör jag i princip samma utrustning på båda. Flöte och bly anpassat efter storlek på betet och vilken fart jag håller när jag trollar. Ca: 50-60 cm up-trace i 0.90 i fluor carbon, sedan ett kroktackel med ca: 40 cm wire och 2 st trekrok i stl.4.

Trollar jag så sätter jag den krok som är närmast flötet i munnen på betesfisken och den andra strax bakom ryggfenan. Metar jag stationärt vänder jag på det och har den krok som är närmast flötet vid ryggfenan och den nedre kroken fäster jag vid bröstfenan.

Förr gjorde jag som du beskriver vid napp och väntade tills gäddan stannade för att svälja fisken. Idag gör jag mothugg mer eller mindre så fort flötet dyker. Man missar någon fisk, men det blir väldigt sällan några djupa krokningar och eftersom jag inte tar hem några gäddor till mat, så är det ett enkelt val för mig.
                Någon flötestrolling har vi inte pratat om. Flötestrolling var inte uppfunnet i slutet på 70- o under 80-talet.

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Någon flötestrolling har vi inte pratat om. Flötestrolling var inte uppfunnet i slutet på 70- o under 80-talet.
                  Jag försökte svara lite generellt på Engqvists fråga i första inlägget, men det kanske inte gick fram riktigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

Tanken är ju inte flötestrolling utan vanligt flötmete. Men du beskriver ju båda teknikerna. Suveränt. Ska testa tackla som du gör och sen direkt mothugg. Kör du död eller levande mört?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    5 svar
                    1 880 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mcb
                    av mcb