Gäddmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag gör som dom flesta gör nu för tiden, väntar några sekunder innan jag sätter in mothugget. Nästan alltid sitter kroken långt ut i mungipan och missar nästan aldrig någon fisk. Jämför man med spinnfiske så är vissa dagar omöjliga och man missar på löpande band.
    Kolla in luis Rasmussen artiklar om gädmete i 4 delar, orkade bara googla fram första delen. Återigen önskar man att sökfunktionen kunde komma igång igen.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Tanken är ju inte flötestrolling utan vanligt flötmete. Men du beskriver ju båda teknikerna. Suveränt. Ska testa tackla som du gör och sen direkt mothugg. Kör du död eller levande mört?
      Jag kör levande mört för det allra mesta, men jag kör dött om jag inte orkat få i stugan. Dock mycket sämre utdelning på dött bete i de vatten jag fiskar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

Jag försökte svara lite generellt på Engqvists fråga i första inlägget, men det kanske inte gick fram riktigt.
        Ok! Nej, det gjorde det inte!
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Tanken är ju inte flötestrolling utan vanligt flötmete. Men du beskriver ju båda teknikerna. Suveränt. Ska testa tackla som du gör och sen direkt mothugg. Kör du död eller levande mört?
          Jag har enbart kört med levande mört. Död mört har jag aldrig provat att meta med.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ingen som testat meta på enkelkrok? Tänkte även på cirkelkrok som verkar användas till mycket annat mete.
            Enkelkrok borde ju även underlätta avkrokning om gäddan krokas djupt.

Kommentera

Ingen som testat meta på enkelkrok? Tänkte även på cirkelkrok som verkar användas till mycket annat mete.
              Enkelkrok borde ju även underlätta avkrokning om gäddan krokas djupt.
              Då ska man ha en lång tång så att du kan få loss krokarna nere i halsen på gäddan.
              Då räcker inte ABU:s, m. fl kroklossare till på långa vägar.
              Jag har då aldrig sett någon sådan lång tång så att du kan kroka loss nere i halsen.

/Stefan

Kommentera

Hur djupt en krok fastnar borde rimligen bero på hur snabbt man gör mothugg oavsett enkelkrok eller trekrok? En cirkelkrok däremot är ju gjord för att fastna först i mungipan så sådana skulle jag experimentera med om jag ville meta, kanske hair-riggat? Abe eller nån här på FS kör visst med sådana med behållning om jag minns rätt. Sen får man ändå experimentera med hur länge man bör vänta innan man stramar upp för att fästa kroken.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Hur djupt en krok fastnar borde rimligen bero på hur snabbt man gör mothugg oavsett enkelkrok eller trekrok? En cirkelkrok däremot är ju gjord för att fastna först i mungipan så sådana skulle jag experimentera med om jag ville meta, kanske hair-riggat? Abe eller nån här på FS kör visst med sådana med behållning om jag minns rätt. Sen får man ändå experimentera med hur länge man bör vänta innan man stramar upp för att fästa kroken.
                  Ja, det kan det göra men samtidigt om du gör mothugg direkt när gösen eller gäddan simmar iväg med betesfisken i munnen så kan du lika väl rycka ut både krok och ev. betesfisk ur käften på nämnda fiskar. Jag har inte gjort det men jag vet andra som har gjort det medan jag bodde i Huskvarna och Aneby. Dom var med andra ord för ivriga med att göra mothugg och då förlorade dom fisken.

Jag har aldrig fiskat med cirkelkrok så jag vet inte hr den funkar. Om jag inte minns fel så kom den någon gång i slutet på 70- el. i början på 80-talet. Är det någon annan som vet när cirkelkroken kom till Sverige eller börjades att användas i Sverige kan ju rätta mig?

/Stefan

Kommentera

När den kom hit vet jag tyvärr inte men det funkar, Easy Peasy som han säger https://youtu.be/inxt6LcJSl0

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Ja, det kan det göra men samtidigt om du gör mothugg direkt när gösen eller gäddan simmar iväg med betesfisken i munnen så kan du lika väl rycka ut både krok och ev. betesfisk ur käften på nämnda fiskar. Jag har inte gjort det men jag vet andra som har gjort det medan jag bodde i Huskvarna och Aneby. Dom var med andra ord för ivriga med att göra mothugg och då förlorade dom fisken.
                      Jag missar hellre en fisk än att behöva operera ut kroken..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 882 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37