Gäddmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

Jag missar hellre en fisk än att behöva operera ut kroken..
    På den tiden som jag har nämnt i mina inlägg så var C & R inget hos den vanliga fiskaren.

Det var väl dom som höll på med det mer avancerade tävlingsmetet som hade sina sumpar som dom sparade fisken i tills invägningen och släppte dom fri därefter i vattnet. Om jag inte minns fel så hette det modernt mete. Det var ju mäskning, take a part-spön och allt annat som dom använde. Dom hade en egen tävlingsserie och som även kvalificerade dom till VM i mete.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

var ute å försökte få någe idag på flötmete me död abborre... blev inget men hade heller inte mycket tid på mig då dagarna ju är korta...

fick ro ut i milkshake då ytvattnet verkar ligga kring nollan och det snöade hela förmiddagen, var i alla fall vackert ute, och sådär mysigt tyst som det kan bli ute i skogen/på sjön när blötsnön sakta faller...

två bottennapp fick jag som iaf gav lite tillfällig spänning till det annars händelselösa fisket, kaffet å whiskyn var god oxå såklart!!!

nån som har tips på var man ska söka grövre gädda såhär års nere i närke/östergötlandstrakten?
      och då menar jag tips på liksom generella saker, inte specifika vatten, utan mer i stil med typ "åmynningar är kanonbra såhär års" "grunt är det enda som gäller" "bråddjup långt över 12m är enda sättet såhär års!"osv osv osv, ni fattar galoppen...

mvh/peter
      https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
        var ute å försökte få någe idag på flötmete me död abborre... blev inget men hade heller inte mycket tid på mig då dagarna ju är korta...

fick ro ut i milkshake då ytvattnet verkar ligga kring nollan och det snöade hela förmiddagen, var i alla fall vackert ute, och sådär mysigt tyst som det kan bli ute i skogen/på sjön när blötsnön sakta faller...

två bottennapp fick jag som iaf gav lite tillfällig spänning till det annars händelselösa fisket, kaffet å whiskyn var god oxå såklart!!!

nån som har tips på var man ska söka grövre gädda såhär års nere i närke/östergötlandstrakten?
        och då menar jag tips på liksom generella saker, inte specifika vatten, utan mer i stil med typ "åmynningar är kanonbra såhär års" "grunt är det enda som gäller" "bråddjup långt över 12m är enda sättet såhär års!"osv osv osv, ni fattar galoppen...

mvh/peter
        Du kanske har några halvstora eller små sjöar där medeldjupet kanske inte är mer än 2-3 m som mest. Svårt att misslyckas där, enkelt att flötmeta på det djupet eller bara köra hederligt bottenmete nu när det är så kallt. Förr eller senare patrullerar gäddan förbi och när det inte är några extrema skillnader i djupskikt så hittar dom det enkelt. Använd fet fisk (makrill, sill) istället för abborre och mört om du verkligen vill få ut ett doftspår.

Jag tror på stationärt fiske i vissa vatten, ingen mening att springa runt (skillnad när man har båt dock) och stressa bara för att det inte hugger inom 30 minuter.

Grov gädda kan ju finnas i små vatten också.
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
        8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

Kommentera

Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg

Du kanske har några halvstora eller små sjöar där medeldjupet kanske inte är mer än 2-3 m som mest. Svårt att misslyckas där, enkelt att flötmeta på det djupet eller bara köra hederligt bottenmete nu när det är så kallt. Förr eller senare patrullerar gäddan förbi och när det inte är några extrema skillnader i djupskikt så hittar dom det enkelt. Använd fet fisk (makrill, sill) istället för abborre och mört om du verkligen vill få ut ett doftspår.

Jag tror på stationärt fiske i vissa vatten, ingen mening att springa runt (skillnad när man har båt dock) och stressa bara för att det inte hugger inom 30 minuter.

Grov gädda kan ju finnas i små vatten också.
          ja sjön ja har min lilla finska roddbåt liggande i är ju en sjö med formen som typ 3-4st små sjöar som sitter ihop i större eller mindre sund.... den sjödelen närmast mig där jag utgår ifrån är nog inte mer än 3.5m på sina djupaste ställen.
          (men, sett till hela den totala sjön så finns större områden i andra delar där det är runt 7-9m och som djupast är den sjön ner mot 12m vad jag fått höra).

får se, kanske man hinner ut en sväng imorn, kanske testa bara köra flötmete på botten stationärt då i närheten av ett till synes ganska "platt" och "tomt" karaktärslöst område kring 2.5-3m djup där jag lyckats lura upp iaf två st gäddor över 6.5kg på dragrodd under hösten, visst inga monster men vore ju kul lura upp nästan vad som helst på mete just nu känner jag.

mvh/peter

Kommentera

ah jusstja, tack för bra tips, får väl försök leta upp någe makrill å sill oxå nån gång längre fram!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
              ah jusstja, tack för bra tips, får väl försök leta upp någe makrill å sill oxå nån gång längre fram!!!
              Du kan ju alltif testa o preparera dina mörtar o aborrar med nån laxolja eller liknade. Om du nu vill ha mycke doftspår.
              Bara o ta med sig en flaska o en marinadspruta eller liknande o preparera fisk efterhand som den ska användas.

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Då ska man ha en lång tång så att du kan få loss krokarna nere i halsen på gäddan.
                Då räcker inte ABU:s, m. fl kroklossare till på långa vägar.
                Jag har då aldrig sett någon sådan lång tång så att du kan kroka loss nere i halsen.
                Dels finns det rejält långa tänger nu. Sen är det ju beroende hur stor gäddan är. Man får ju även mindre fisk. Men min tanke med enkelkrok och om man nu krokar den djupt är ju faktiskt att den kanske går ta ut kroken via gälarna och klippa av den. Jag ska testa iallafall.

Kommentera

Jag är långt i från gäddmetare men om nu cirkelkrok kan funka utmärkt enligt länk varför testa vanlig enkelkrok före? Kollade du på videon?

Jag är iaf positivt överraskad. Hellre en å annan tappad än en gädda med kroken djupt i svalget vilket kan låta hycklande om man öht fiskar.... men iaf bättre på totalen.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Jag är långt i från gäddmetare men om nu cirkelkrok kan funka utmärkt enligt länk varför testa vanlig enkelkrok före? Kollade du på videon?

Jag är iaf positivt överraskad. Hellre en å annan tappad än en gädda med kroken djupt i svalget vilket kan låta hycklande om man öht fiskar.... men iaf bättre på totalen.
                    Kollade filmen. Och det var det jag hade hoppas . Jag kommer testa cirkelkrok så får vi se om jag lyckas

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Dels finns det rejält långa tänger nu. Sen är det ju beroende hur stor gäddan är. Man får ju även mindre fisk. Men min tanke med enkelkrok och om man nu krokar den djupt är ju faktiskt att den kanske går ta ut kroken via gälarna och klippa av den. Jag ska testa iallafall.
                      Ja, det gör det säkert! Jag skulle inte ens prova att dra ut en krok som har satt sig nere i halsen på en 1-kilos gädda med ABU:s tång.
                      Gör så! Du kan ju rapportera hur det gick att ta ut el. nypa av kroken via gälarna.
                      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                      5 svar
                      1 881 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mcb