SM i makrillfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SM i makrillfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• SM i makrillfiske

Skulle vilja veta varför man inte ordnar en SM-tävling i makrillfiske. Det finns ju ett VM, men inte ett SM. Detta tycker jag borde komma på förslag. Skulle vara trevligt att ha en sådant.
    Kanske finns de som frågar sig varför detta är nödvändigt. Det är det inte, men en tävling är alltid en tävling. Det är ingen ting man förlorar på. Så, då fiske är ett stort nöje, kan man lika gärna nnordna detta. Det vore uppskattat av mig i alla fall.
    Var inte blyga.

Håller med!!
    Scomber Scombrus-Havets Kung!!

Kommentera

I så fall skulle tävlingen gå ut bara på att fånga störst inte flest.

Kommentera

Originally posted by squeed
        I så fall skulle tävlingen gå ut bara på att fånga störst inte flest.
        Störst makrill är inget att ha....ska vara flest i såna fall med ett extrapris till den som får den största. Ju större dom är desta äckligare är dom att äta...

Kommentera

SJÄLVKLART skall det vara den som fångar den största som vinner!

Man kan ju i princip "låna" ett par handgranater, kolla på ekolodet och sedan slänga i dem för att sedan håva upp ett stim om 400 individer.

Nej, nej, det ska allt vara någon stil i fisket.
          Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Hållerr med Bergatrollet. När det som nu är så omt om fisk i haven ska man inte uppmuntra folk till att tömma det ännu mer. Så största ska det vara.

Kommentera

kan och vill inte hålla med er!! Inte om man uppskattar och njuter av makrillens underbara smak!!

Kommentera

Originally posted by Bateman
                kan och vill inte hålla med er!! Inte om man uppskattar och njuter av makrillens underbara smak!!

Själv föredrar jag att kunna njuta av makrillens ljuva smak och trevliga fiske ända tills att jag blivit gammelfarfar, kanske inte du?
                Jag tror även att jag vill kunna bjuda barn och barnbarn på makrill, kanske inte du?

Är du så egoistisk?

Kan verkligen inte med sådana "sportfiskare" som bara är ute för att dra upp så mycket fisk på så kort tid som möjligt.
                Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Så länge fångsten inte kastas, utan kommer till nytta, så är det väl inget problem? Makrillbeståndet lär inte ta någon skada. Det är en av de få fiskar det finns riktigt gott om på västkusten.

Kommentera

Vad är det för dumheter??

Vari ligger utmaningen i att fånga störst mängd makrill? Det är ju ett fiske som i princip funkar så att har man väl hittat stimmet, vilket jag antar att turbåtsskepparen skulle ta hand om i alla tävlingstillskyndares drömmar, så får den mest som vevar fortast och har flest krokar.

Att snacka om att ta hand om makrillen till mat är också löjligt.... den som tror att man kan ta hand om stora mängder makrill har uppenbarligen aldrig fått makrill.... de är mycket känsliga pga hög fetthalt, och förstörs fort. Dessutom klarar de inte fryslagring nån längre tid, eftersom fettet härsknar och smaken blir sämre.

Slutligen... att det finns gott om makrill just nu betyder inte att man kan behandla beståndet hur som helst... det finns otaliga exempel där ett sånt urkorkat yrkesfisketänkande har orsakat kollapser i bestånd. Det har tagit mycket lång tid för dessa att återhämta sig, om det alls har gått

Ett bra exempel på detta är faktiskt just makrillen, som under 60- och tidigt 70-tal fiskades ner i botten av snörpvadsbåtar, och faktiskt först de senaste åren åter kommit upp i rejäla bestånd.

Makrillen är en härlig sportfisk, en härlig matfisk och ett suveränt bete... behandla den därefter så att alla, även i framtiden kan få dela njutningen i att fiska, och äta, pinfärsk makrill.
                    Salt slår allt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    128 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    322 visningar
                    0 gillar