SM i makrillfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SM i makrillfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by Rasmus
    Ja det rimliga vore väl egentligen mängd då tex. pimpeltävlingar avgörs i mängd. Sen hur etiskt och moraliskt det är går ju att tvista om i oändlighet. Tvinga inte mig att vara med bara, för jag fiskar för att det är kul och då behövs inga priser.
    Håller med! Det ska vara en njutning....

Spegelblankt hav, möjligtvis en bärs, några kompisar i båten och makrillen nappar bra, då kan inte livet bli mycket bättre alltså!!
    Scomber Scombrus-Havets Kung!!

Kommentera

Mest vinner!!!

Håller med Bateman till 100%.

Och om det skulle bli ett SM i makrill fiske så komer jag krossa er alla ;-)

Kommentera

Håller med Rasmus, på en punkt: Tvinga mig inte att vara med.

Synd egentligen när det HADE kunnat bli något trevligt.

Kött åt köttfiskare.
        Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Ni börjar förstå nu. Min tanke med dessa tävlingar är inte att åka ut med en gemensam båt och pumpa upp makrill efter makrill med ett hjälpmedel som ekolod eller dylikt.
          Vad jag menar är att man med egna medel finner fisken. Egen båt är ett måste, samtidigt som ekolod är förbjudet. Skickliget handlar om det Bateman beskriver. Att hitta rätt djup genom att leta upp stimmet SJÄLV. Annars är det ingen riktig tävling. Skulle det vara så att någon åker ut åt en en timme ifrån kustkanten och därefter sätter på ett lod och lämnar ut en signal är det (som en del säger) bara att släppa ner, låta det hugga och därefter vara tillräckligt muskulös och veva upp.
          Men så här skall det inte gå till om jag får bestämma.
          Var inte blyga.

Kommentera

Precis!!

Man tar sin båt, kör ut och väljer plats, släpper sitt ankare, agnar krok(ar) och försöker lista ut vilket djup dom går på just den tiden. DET ÄR SKICKLIGHET MINA HERRAR!!

Alla som har fiskat makrill vet att dom nappar bäst när solen går upp "ur havet" och sen på kvällen när den doppar i havet igen...
            Då gäller det att ligga på rätt ställe....
            Scomber Scombrus-Havets Kung!!

Kommentera

Bateman:
              Håller med fullständigt. Makrillfisket är underbart!

Att förtvivlat hojta om "köttfiske" känns rätt patetiskt. Att fritidsfisket på makrillen skulle ha någon betydande inverkan på beståndet har jag mycket svårt att tro.

Som tilllägg till Christoffers inlägg kan jag säga att ofta spelar det inte så himla stor roll om man har ekolod. Stimmen brukar dra förbi rätt snabbt. Det kan sedan komma ett nytt på ett helt annat djup, och det ser man ju inte på lodet förrän de är rakt under en. Då är det för sent att byta djup. Jag har ekolod, men brukar inte ens ha igång det vid makrillfiske.

Det är väldigt sällan som man kan göra något som kan liknas vid "rovfiske". Det är just den där ruschen som kommer med stimmet som är så härlig, även om det "bara" resulterar i ett par makrillar.

Kommentera

Locutus: Patetiskt får du gärna tycka, personligen tycker jag det är patetiskt att köttfiska makrill. Jag tror inte heller fritidsfisket efter makrill inverkar särskillt mycket på bestånden.
                Däremot fattar jag inte tjusningen med detta köttfiske som kan ske från t ex turbåtar. Det händer ju att det blir bortåt 200 makrillar per man på en sådan tur.

Jag fiskar och äter själv gärna makrill, det är en av de absolut häftigaste fiskarna vi har i landet, men jag skulle dock aldrig kunna tänka mig ställa upp i en makrillfisketävling. Det tycker jag inte har något med sportfiske att göra...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                4 svar
                322 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                0 svar
                85 visningar