SM i makrillfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SM i makrillfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by Locutus
    Makrillbeståndet lär inte ta någon skada. Det är en av de få fiskar det finns riktigt gott om på västkusten.
    Ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg. Givetvis ska vi utrota även denna i så fall! Någon som säljer billig dynamit? Eller nej, ska vi inte ta en atombomb när vi ändå håller på, så stryker ju ALLA arter med.

Äh, vafan, så många dårar som finns tar vi och spränger bort hela jorden.

/Mattias B, Göteborg.
    Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Tävlingen skall gå ut på att fånga flest makrillar. Skickligheten avgör här. Du kan ta en fisk som är störst medans en annan person kan få tiotal fiskar utan att vinna. Här skall det avgöras på hur duktig fiskare du är inte på någon ev. tur.
      Var inte blyga.

Kommentera

Det handlar väl inte speciellt mycket om skicklighet om det bara gäller att fa flest? Då är det ju bara muskelstyrka och många krokar som behövs. Jag håller med Bromse på alla punkter.

Kommentera

Originally posted by Christoffer Sundén
          Tävlingen skall gå ut på att fånga flest makrillar. Skickligheten avgör här. Du kan ta en fisk som är störst medans en annan person kan få tiotal fiskar utan att vinna. Här skall det avgöras på hur duktig fiskare du är inte på någon ev. tur.
          Ja, det är ju så skickligt att sätta på ett ekolod och titta på det tills att ett stort stim dyker upp...

Är det inte, ur sportfiskesynpunkt (eller talar jag med yrkesfiskare? jag kan inte riktigt hålla isär somliga av er nu...), svårare att fånga tre riktigt stora, än att fånga 30 av blandad storlek?
          Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Störst makrill är det självklart som ska gälla.

Kommentera

Originally posted by Bergatrollet
              Ja, det är ju så skickligt att sätta på ett ekolod och titta på det tills att ett stort stim dyker upp...
              Med tanke på att makrill i princip inte syns på ekolod så är det rätt skickligt

Men jag håller med, jag mår illa när man ser folk som köttfiskar makrill.

Kommentera

Är inte makrillfisket nästan som strömmingsfiske? När man väl har hittat fisken är det väl inte så svårt att få mycket fisk?

Vi kanske ska ha SM i strömmingsfiske?! Då är det totalvikten som räknas.

Kommentera

Har ni nånsin suttit och fiskat makrill på "riktigt"?? Med en dörj, en burk stagg och bara ligga där och vänta tills det hugger till, detta suveräna hugg dom har. Jag fiskar inte med spö eller nåt sånt, använder inte ekolod eller nåt heller.

Skickligheten handlar om att hitta det djup dom simmar på under en viss tidpunkt och sen försöka följa med dom då dom stiger och sjunker beroende på vad klockan blir. Jag pratar inte om att dra upp hundratals, utan säg 20-50 st under en kväll/morgon och båt, säg 2-4 pers...

Jag anser att det krävs en hel del skicklighet att hitta rätt famndjup, känna när dom är där och "suger" på staggen då dom inte vill hugga riktigt och veta var man ska ligga ankrad för att få mest. Dom stunder jag är ute och fiskar makrill är nog dom jag mår som bäst på sommaren!!

Och kan man inte ta vara på all makrill själv så finns det alltid grannar/släktingar/kompisar som vill ha sig en god middag. Och nån skrev att makrill var bra bete-DET ÄR SLÖSERI!!
                  Scomber Scombrus-Havets Kung!!

Kommentera

Originally posted by Stizo
                    Är inte makrillfisket nästan som strömmingsfiske? När man väl har hittat fisken är det väl inte så svårt att få mycket fisk?

Vi kanske ska ha SM i strömmingsfiske?! Då är det totalvikten som räknas.
                    Nop, makrillen rör sig hela tiden och byter djup mm så det är inte bara att håva in dom. Viisa stunder kan det bli så kanske men sen kan det dö ut lika plötsligt....
                    Scomber Scombrus-Havets Kung!!

Kommentera

Ja det rimliga vore väl egentligen mängd då tex. pimpeltävlingar avgörs i mängd. Sen hur etiskt och moraliskt det är går ju att tvista om i oändlighet. Tvinga inte mig att vara med bara, för jag fiskar för att det är kul och då behövs inga priser.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                      4 svar
                      324 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                      0 svar
                      87 visningar