plattfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

plattfisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
    Kolla in Anders från Team Lilla My tips på pillemete: http://www.teamlillamy.se/content_fi...ete_tackel.php
    Hittade färdigknutna riggar ifrån Imax samt set med alla nödvändiga pärlor, krokar, lekande och spinnarskedar man kan tänkas behöva. Finns hos Olssons fiske, funderar på att testa ett par riggar och funkar dem bra så får det bli ett set så att jag kan knyta mina egna.

Är det bara att kasta i och låta sjunka till botten, eller är tanken att man skall spinna hem dem släpandes på botten (om man fiskar ifrån land) eller ro med dem släpandes längst botten om man fiskar ifrån båt, annars fyller väll inte spinnskedarna någon funktion, om inte tacklet är i rörelse alltså?

Vad är bäst att agna krokarna med, blåmussla?

Vilka månader är plattfisks-metet som hetast längst västkusten?
    Senast ändrad av Vessla; 2013-08-16, 20:35.

Kommentera

När det gäller de flesta plattfiskarter så gäller det att ha betet och riggen i rörelse. Fiskar man från land så täcker man in större område också och letar snabbare upp fisken. Fiskar man från båt så brukar väl driften och strömmen sköta själva rörelsen av betet.

Man märker vikten av att hålla betet i rörelse då man försöker fiska med två spön, ett i spöhållare och ett som man håller i handen. Man fångar alltid mer fisk på det man håller i handen och arbetar aktivt med.

Oktober-november är väl de bästa månaderna av min erfarenhet.

Det bästa betet är väl borstmask men det är svårt att få tag på och ganska dyrt. Jag har alltid använt räka som nr 1 eftersom man kan småäta av betet själv när man är ute.. Annars funkar väl strimlor av sill bra också.
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Jo att röra betet hjälper till. Kasta ut o vänta,veva in en bit o vänta osv osv. Räka har jag oxå använt o ibland sillstrimla. Men funderar starkt på o testa o beta med musslor. Iaf här är flundrorna fulla med snäckskal i magarna.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Har också funderat på det men vad som avskräcker mig är allt meck att få det på kroken. Får nästan preppa beten hemma i förväg och stoppa i fingertutor...
          A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Jo de verka ju bli en del meck med att få de på kroken. Fast klurat på om det skulle funka med typ powerbait krok o kanske linda nån tunn tråd runt.

Kommentera

Kommer du på nåt så lägg upp här!

/K

Kommentera

De ska jag göra. Kanske testar med musslorna som säljs på burk. Ska nog försöka komma på någon lösning.

Kommentera

Musslor på burk är nog långtifrån lika bra som färska tyvärr.. Men är nog lite fastare i köttet dock.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
                    Musslor på burk är nog långtifrån lika bra som färska tyvärr.. Men är nog lite fastare i köttet dock.
                    Fast kokta räkor tycker jag är bättre än färska när jag metat. Men aldrig testat fiska med musslor. Det jobbiga med musslor är ju att de bara är en slemklump som blir knivig att sätta på kroken. Men det skulle nog funka med lite gasbinda lr liknande. Ska nog tusan testa när vädret blir lite bättre o åka ut en runda med båten. Testa olika agn.

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                      Fast kokta räkor tycker jag är bättre än färska när jag metat. Men aldrig testat fiska med musslor. Det jobbiga med musslor är ju att de bara är en slemklump som blir knivig att sätta på kroken. Men det skulle nog funka med lite gasbinda lr liknande. Ska nog tusan testa när vädret blir lite bättre o åka ut en runda med båten. Testa olika agn.
                      Låter som mycket trevliga experiment! Hojta till om du behöver en labassistent!

Jo, sån där surgifix är väl sånt man brukar använda till musselagn. Men jag undrar om det går att göra de så pass små så att det passar till plattisar.

Kanske kan man surra fast köttet med lite elastisk lina kring krokskaftet...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      114 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      275 visningar
                      0 gillar