Ja de kunde vara skoj ju. Kunde ju experimentera på varsitt håll. Jag fiskar ju från karlskrona trakten. En liten trekrok som man trär skaftet genom en bit gasbinda,sedan lägga musslorna i o vika upp kanterna o binda precis under krökögat skulle kanske funka?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
plattfisk
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inläggJa de kunde vara skoj ju. Kunde ju experimentera på varsitt håll. Jag fiskar ju från karlskrona trakten. En liten trekrok som man trär skaftet genom en bit gasbinda,sedan lägga musslorna i o vika upp kanterna o binda precis under krökögat skulle kanske funka?
Här är några tips jag hittade:
Mussels are found throughout the UK. The are made up of soft orange flesh inside hard oval shaped shells that are usually black or grey in colour, sometimes with a blueish tint.
Båda använder sig av tråd för att surra fast musslorna. Jag köpte en rulle för ett år sen som jag inte använt än, ska kanske testa vid något tillfälle...A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Knöt ett glidande tackel nyss med 2 st krokar i stl 4(kamasan 983). Bara fixa musslor o vänta på bättre väder. O söka lite tips på hur man får de att sitta kvar på kroken på olika sätt. Kanske funkar o bara krossa skalet lite innan man sätter de på kroken. Bruka ja vara en seg hinna som håller ihop de.Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Där musslan sitter fäst i skalet sitter en ganska hård muskel och själva fästet mot skalet är också segt. Kroken genom där och sen surra fast ekipaget runt skaftet och linan?A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inläggDär musslan sitter fäst i skalet sitter en ganska hård muskel och själva fästet mot skalet är också segt. Kroken genom där och sen surra fast ekipaget runt skaftet och linan?Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Lintråd som används i gängorna mellan rör har jag använt för att surra fast betet med. Funkar skitbra. Dock vet jag inte var man får tag på det. Fick det av en kompis. Det är inte sådan tjock lintråd som finns i slöjdbutiker utan väldigt, väldigt tunn tråd.
Kommentera
-
Så här gör du om du vill ha mussla på kroken. Skrapa av musselköttet lägg det på kroken och linda med bait elastic. Klart!!
Bait elastic är en tunn gummitråd som man bara lindar runt det betet man vill fästa på kroken, man behöver inte knuta utan när man tycker att man har lindat tillräckligt så drar man bara av tråden. En liten krok med långt skaft är bäst. Det blir också lättare när man vill kroka av och släppa tillbaka fisk
Man kan köpa bait elastik från England, kostar inte mycket och vara länge. Finns också på havsfiskecentrum.se där heter det Betestråd elastisk.
Bästa tiden? Det beror på vilken plattfisk. Sandskädda är inte kräsen och går att fisk hela dygnet.
Skrubba, rödspätta kan man också få mitt på dagen men de brukar ligga nergrävda och blir mer aktiva på natten, då de kommer in grundare för att äta.
Sandskkäddan leker april-maj och är i dålig kondistion då.Perioden augusti till oktober tycker jag är den bästa tiden
Agn; sandmask, de är de som lämnar små maskhögar vid stranden, bara att börja gräva
borstmask, trivs bättre där sanden är lite lerigare, bara att gräva eller så kan man köpa
fisk, sill, tobis, makrill, näbbgädda, färsk eller frusen
räkor, okokta eller skalade
Lever, svinlever är bättre än kalvlever, skär i strimlor
bläckfisk, sitter bra fast på kroken men fiskas bäst tillsammans med något annat bete
Musselkött, det är min favorit, sitter dåligt på krocken och man måste då använda baitelastic.
Sen brukar jag fiska ganska aktivt, kasta ut vänta en två minuter veva in 5-10meter o.s.v Får man fisk på ett ställe stanna då till där och fisk av det noga.Sen är det bara att prova sig fram
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lill_soren Visa inläggTjena.
undrar lite när bästa tiden för plattfisk är?
är de lönt att dra ut till kusten nu och köra på?
tacksam för svar
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
|
0 svar
114 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-08-04, 20:54 | ||
Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52