plattfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

plattfisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• plattfisk

Tjena.
    undrar lite när bästa tiden för plattfisk är?
    är de lönt att dra ut till kusten nu och köra på?

tacksam för svar
    vad är bättre än en fiskehelg med polarna?

Team Skitfiske Skåne (TSS)

ja det tycker jag! vår är väll allra bäst men höst funkar.

Kommentera

Det kommer bara att bli bättre och bättre med mitten på november som topp. Plattfisken är inne nu, men det finns en hel del krabbor och smörbultar som stjäler agnet. Dessa minskar i antal desto kallare det blir. Fiskar du nu är du nöd till att kolla till agnet väldigt ofta, och det kommer att gå åt mycket agn.

Kommentera

Djup

Vill inte stjäla tråden utan passar på att ställa följdfråga!

Vilket djup skall man söka plattfisken på nu? Räcker det från hamnpirar? eller får man bättre fiske om man går ut med båt?

Jag provade och drivmeta lite med min båt utanför lomma och fick en torsk på 7hg. Men det va ju plattisar jag ville ha!

Någon som har tips?

/Micke

Kommentera

Sommarhalvåret går det utmärkt att fiska plattisar från land på grunt vatten, när vattentempen sjunker så hittar du dom lättare på lite djupare plattåer. 15-50 meter brukar jag fiska på vintern..

Kommentera

Va? Jag har alltid kört tvärtom...sommaren har varit helt värdelös i hamnar/på pirar. Däremot tiden från okt - mars har jag haft mycket bra fiske i Malmös hamnar. Sen skiljer det ju lite på vilken plattfisk man är ute efter, jag har alltid fiskat skrubba och sett sandskädda och rödspätta som bonusfiskar.

Generellt tycker jag dock att fisken är betydligt enklare att hitta runt hamnarna. Ute på sundet har det varit svårt...utom när jag åkt med Vandia.

Till våren skall jag dock ge mig ut på sandskäddejakt utanför barsebäck. Hört att det skall vara kanon men jag har aldrig provat detta fiske med egen båt.

På piren i Lomma har jag tagit en hel del plattfisk men det var 15 - 20 år sen, och de sista åren där blev det betydligt sämre.

Har ni plattfisk på Hässleholmssidan? Är det vid Åhus då? Är det sandskädda, eller skrubban och rödspättan går så långt?

Kommentera

Jag kör en hel del beachcasting efter plattisar nu. Jag använder främst ett 12-fots karpspö (2,5 lbs) och en bigpitrulle med flätlina och 10 meter lång shockleader av 0,38 mm nylon i kombination med sänken på 70-100 gram. Med denna utrustning kastar jag långt och toppen på spöt är tillräckligt känslig för att registrera napp. Jag har även en "ålapingla" på toppen av spöt. Då jag fiskar med 7-åriga dottern så kan jag inte ständigt kolla på spötoppen.

Vi har fått hyfsat med fisk nu vid 2 tillfällen. Trots ganska god erfarenhet av plattfiskmete så har jag några funderingar... främst kring fisket från stränder (och pirar) på senhöst/vinter.

Vilket väder är bäst för plattfisk - vindstilla eller motvind? Mulet eller solsken? (finns det andra indikatorer?)

Jag reagerar på att krokarna på köpetackel ofta är väldigt stora och grova i godset. Jag har bytt ut till mindre krokar nästan i samtliga fall. Vilken storlek på krok är vettigast?

Vidare så skulle jag bli glad om ni kunde dela med er av några heta tackel. De klassiska paternostervarianterna med eller utan bommar tycker jag inte alltid ger en bra nappindikation (speciellt när det blåser ordentligt). Upplever ni att glidande tackel ger bättre indikation?

Vad har ni för erfarenhet av fiske efter plattfisk under dygnets mörka timmar. Vill man ta ett pass efter jobbet lär det ju vara mörkt.
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2012-11-04, 00:19.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag har fiskat en hel del efter plattfisk från båt och har inte upplevt någon markant skillnad vad det gäller vädret. Den mest betydelsefulla yttre faktorn torde väl vara strömmen?
                Krokstorleken ska generellt anpassas till betet, men som all-round till plattfisk i sundet brukar jag använda st 2.
                Paternoster tacklet är väl det mest trasselfria man kan använda när man fiskar från land, imed att jag huvudsakligen fiskar från båt och inte behöver kasta har jag svårt att ge några konkreta tips, men ett tackel som jag brukar använda med framgång är ett glidande två kroks släp med diverse tingel-tangel.
                Någon erfarenhet av fiske i mörker har jag inte, men tror att jag har läst någonstans att plattfisken gör födosök under natten in mot grundare vatten, speciellt de större individerna borde vara aktivare under de mörka timmarna.

Kommentera

Skulle vilja ha lite tips på fiske efter diverse plattfiskar.

Var ute i med båt igår och fiskade på ca 40 meters djup med pater noster tackel, med kroken cirka 3 meter ifrån botten eftersom att jag inte vet hur vegetationen ser ut där, räka använde jag som agn.

Provade med samma tackel och agn ifrån land dagen innan vid kusten ifrån en annan stad (vet inte hur djupt det var men djupt var det).

Fick bara en massa torskar från bägge ställena, många fina, men hade hellre velat ha plattfisk så man kunde tagit hem någon till middagen.

(Var ute efter mat-fisk och fick inte en makrill på vare sig flötmete eller häckla kan jag meddela!)

Skall jag fiska närmare, eller kanske till och med på botten om jag vill åt plattfisken, alltså skippa flytkulorna?
                  Antar att agnet inte är alltför intressant för fisken om det är intrasslat i en massa sjögräs?

Borde jag testa något annat som agn, kanske blåmussla, strömming eller mask?
                  Gillar räkor för att det sitter så förbannat bra på kroken bara!

Kommentera

Kolla in Anders från Team Lilla My tips på pillemete: http://www.teamlillamy.se/content_fi...ete_tackel.php
                    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    114 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    274 visningar
                    0 gillar