Kan tänka mig att det går snabbare att få upp en "bottenlevande" fisk ur sin håla med en haspelrulle (bättre utväxling?). När vi fiskade bottenfisk i Australien använde vi haspel och det första man gjorde när man fick hugg var att veva som en idiot för att få upp fisken från bottnen och sin "bostad".
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varför multi till havsfiske(norge)?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg"Ska du däremot spinnfiska efter bleka, sej, torsk eller hälleflundra är haspel bättre.
Därför att det är det....Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggVarför då?[/QUOTE
Därför att det är det....
Jo, haspeltrassel brukar vara enklare att reda ut..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av prylis Visa inläggJo, haspeltrassel brukar vara enklare att reda ut..Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av prylis Visa inläggJo, haspeltrassel brukar vara enklare att reda ut..Fabrikör Stava rules...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggJag använder haspel när jag spinnfiskar med jigghuvuden upp till 50 gram och har inga problem med det och som sagt är det lättare att få fart på jiggen med en haspel och hugger det på vägen ned kan du ju alltid sätta fingret på spolkanten och dra till...
Kommentera
-
JohanP: Jag frågade ju om 11 fots 50-100 gram SpeedMaster-spöt och det var just detta som jag skulle använda det till. Jag hade tänkt köpa en lite dyrare Daiwa-haspel(Team Advantage 4000 eller liknande) via eBay och hade tänkt ha den utrustningen till att kasta jiggar upp till drygt 100 gram. Det kommer nog vara ganska kul att fighta 15 kg sej på en haspel och ett lite "lättare" spö i Norge-mått mätt.
Men till 150 gram och uppåt så skulle då jag välja en kraftigare multi som en Shimano Tekota, Torium, Trinidad etc. eller som jag funderat på att köpa en Daiwa Saltist.
Nästa sommar blir det som det verkar en vecka på Offersöy igen, då tänkte vi försöka köra mycket ner till max 50 meter och haspel. Kompisarna har ju varit till Andamanerna några gånger så de har kraftiga Popper-spön och haspelrullar, de har funkat bara fint för dem där. Ena kompisen har dragit en 37 kg GT på haspel och det funkade fint. Hans Shimano Stradic 5000 har dock behövt lagas 2 gånger. En gång pajjade delen innanför vevhandtaget då den var gjord i nån sorts plast men den har ersatts med en i Peek, andra gången så skjuvade han av pinnen som sitter i vevhandtagsfällningen. Denna har också ersatts med en syrafast variant.
Hans ena spole är slirbromsen utnött på men han har ju ytterligare en spole så det är lugnt.
Han har jämfört "växelpartiet" mellan Shimano Stradic och Daiwa Capricorn och Daiwas ser iaf. mycket kraftigare ut. Den andra kompisen har fiskat 2 gånger på Andamanerna med en Daiwa Capricorn 4000 och har aldrig haft tillstymmelsen till ett problem.
Min Capricorn 4000 har dock gett upp fast jag inte använt den särskilt mycket, bygelfällningsmekanismen i själva stativet har nötts ner på något konstigt sätt. Denna rulle får nu agera som gäddmeterulle, detta brukar jag ägna mig åt samtidigt som jag sysslar med "riktigt" fiske.Senast ändrad av Da_Moose; 2007-08-13, 22:03.Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Slår du mig så är du värdelös! Så det så!
Läs min fiskeblogg:
http://blogg.fjallfoto.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG? Visa inläggHur märker du att det hugger när du har linbåge på 50 meter?Hälleflundrafiskare
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
|
0 svar
122 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]() |