Varför multi till havsfiske(norge)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför multi till havsfiske(norge)?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför multi till havsfiske(norge)?

Hej!

Har jag fel eller har de flesta multirulle vid havsfisket i norge. Med haspelrulle måste bör det väl gå snabbare att dra upp fisk ur djupet.

Tänkte bara på alla "japaner" som kör sitt verticaljigging fiske med haspel. Det verkar ju fungera bra.

Mvh
    Johan P

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
    Hej!

Har jag fel eller har de flesta multirulle vid havsfisket i norge. Med haspelrulle måste bör det väl gå snabbare att dra upp fisk ur djupet.

Tänkte bara på alla "japaner" som kör sitt verticaljigging fiske med haspel. Det verkar ju fungera bra.

Mvh
    Johan P
    Troligen har du för dålig invevningskraft i en haspel om det skulle smälla på nåt större.

Kommentera

Jo det har man nog, men grabbarna där nere pressar ju upp gulfenad tonfisk, cobia och andra större fiskar.

Kommentera

..jo men då har de haspelrullar stora som vindkraftverk. http://www.vanstaal.com/

Multirulle är bäst för allt fiske, kanske inte mete, men det är o andra sidan tveksamt om det kan kallas för fiske..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
          . Multirulle är bäst för allt fiske, kanske inte mete, men det är o andra sidan tveksamt om det kan kallas för fiske..
          Kunde inte sagt det bättre själv
          www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
            Kunde inte sagt det bättre själv
            Ni har fel! en riktigt grov haspel som den på bilden nedan räcker och blir över till det mesta!
            Senast ändrad av Ambassadeur5000; 2007-08-10, 18:23. Anledning: Fel
            Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
              Hej!

Mvh
              Johan P

Vid vertikalfiske finns det ju ingen anledning att använda haspel istället för multi, däremot så är det ju vanligt med haspel vid spinn och jiggfiske även i havet.
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

jag har vart i norge och havsfiskat flera år, det jag upplevt är att en haspel är mycket mycket skörare än multi, vi använde haspel rullar dom första åren, men när man är på 100 meters djup så tar det ganska hört på rullen, samt att man sedan pumpar upp och ner hela tiden, vi hade säkerty 5-6 st haspel rullar som pajade totalt, nu kör vi bara med haspel, det är mest kontroll i dom också tkr jag, man kan kontrollera utsläppet med tummen osv..

Kommentera

Tycker att haspel är bäst för kast/allround fiske då man kastar mycket med varierande vikter i grunda vatten skulle själv aldrig använda en Ambassadeur till sånt fiske men det är min åsikt.
                  Edit vid jerkfiske efter stor gädda är kanske saken annorlunda bortom mitt kunnande.
                  Vid vertikal fiske i havet på större djup är dock en multi återigen enligt min åsikt helt överlägsen var sak har sin plats... gärna en räkneverksrulle!
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2007-08-10, 19:46.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av oddcurve Visa inlägg
                    jag har vart i norge och havsfiskat flera år, det jag upplevt är att en haspel är mycket mycket skörare än multi, vi använde haspel rullar dom första åren, men när man är på 100 meters djup så tar det ganska hört på rullen, samt att man sedan pumpar upp och ner hela tiden, vi hade säkerty 5-6 st haspel rullar som pajade totalt, nu kör vi bara med haspel, det är mest kontroll i dom också tkr jag, man kan kontrollera utsläppet med tummen osv..
                    antar att ni bara kör med multi nu? Inte haspel..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    117 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    282 visningar
                    0 gillar