Varför multi till havsfiske(norge)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför multi till havsfiske(norge)?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ari
    Är enormt populärt med stora haspelrullar till pilkfiske och popperfiske i tropikerna. Då även pilkning på djupt vatten. Var japanerna som startade den trenden. Handlar om fiskar som är brutalt starka och oftast betydligt större än vad som kan fångas i nordatlanten. Men det handlar ju inte om några leksakshasplar som används. Frontbromsade hasplar som shimano stella 20000 och liknande daiwa saltiga. Överlägsen bromskraft om man jämför med multirullar i samma storlek samt mycket snabbare invevningshastighet vilket behövs för snabbsimmare olika tonfiskar mfl. Så att säga att haspelrullar inte klarar havsfiske stämmer inte riktigt...
    Populärt till pilkfiske i Japan? Möjligt, men det finns ändå ingen vettig praktisk användning. Att man använder haspel till popperfiske har dock sin naturliga förklaring eftersom det som sagt är betydligt snabbare invevningshastighet vilket behövs vid popperfiske efter t ex GT.
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Man brukar se en del tyskar med "haspelrullar stora som vindkraftverk" i Norge . Själv använder jag haspel till jiggande på 5-20m. Annars är det multi som gäller

Kommentera

En teori jag har är att en bra haspel (modell stor) är bra mycket dyrare än en bra multirulle.

Kommentera

Jag tycker bara det skulle vara omständigt med haspel, fälla bygeln när man ska släppa lite lina och så veva in lite och fälla bygeln osv. osv.
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

BG?: Nu använder vi bara multi rullar, stora sådana, president etc.. samt korta tjocka styva spön, osv.. vi har lärt oss av våra misstag, vi har åkt till norge varje år i cirka 8 år nu... vi har insett vad som fungerar bäst, men som många säger att ha en riktigt bra haspel rulle fungerar säkert jätte bra, men jag köpte en rejäl multi rulle, o den har hållt bra sen dess, och jag tänker inte byta : )

Kommentera

Gjorde i år min 21:a norgeresa och jag har aldrig någonsin sett nån fiska med Haspel.
              Borde det inte vara både bättre broms och pålitlighet i en Multirulle?

Håller med Wreckbender att det måste vara ganska besvärligt att fiska med haspel om man inte ska kasta.

Icax/
              If we continue to do things as we have always done them, we can only expect to get the results we always have!

Kommentera

Ursprungligen postat av icax Visa inlägg
                Gjorde i år min 21:a norgeresa och jag har aldrig någonsin sett nån fiska med Haspel.
                Borde det inte vara både bättre broms och pålitlighet i en Multirulle?

Håller med Wreckbender att det måste vara ganska besvärligt att fiska med haspel om man inte ska kasta.

Icax/

Nja, det finns ju premiumhaspelrullar med extremt bra broms och prestanda. Orsaken till multi är det som Wreckbender beskrev ovan...Ska du däremot spinnfiska efter bleka, sej, torsk eller hälleflundra är haspel bättre.
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Det är ju hemskt att kasta tunga grejer med haspel. Gör skitont i fingrarna (iaf mina pianofingrar) efter ett tag då linan skär in i huden. Bli int' bättre då huden bli blöt å uppluckrad heller.

En annan fördel med multi för jiggning är att det är lätt att stanna lite på nervägen genom att ba he dit tummen, lr om det nappar på nervägen så stoppar man(jag) dit tummen å gör motryck. Tänker mig att det är opraktiskt med haspel då man måste fälla bygeln. Går oxå att reglera farten me tummen på vägen ner.

Tyskarna och polackerna brukar ibland ha riktiga kaffekvarns hasplar i norge. Ser lite underligt ut men det fungerar säkert för dem.

Peace
                  När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
                    Det är ju hemskt att kasta tunga grejer med haspel. Gör skitont i fingrarna (iaf mina pianofingrar) efter ett tag då linan skär in i huden. Bli int' bättre då huden bli blöt å uppluckrad heller.

En annan fördel med multi för jiggning är att det är lätt att stanna lite på nervägen genom att ba he dit tummen, lr om det nappar på nervägen så stoppar man(jag) dit tummen å gör motryck. Tänker mig att det är opraktiskt med haspel då man måste fälla bygeln. Går oxå att reglera farten me tummen på vägen ner.

Tyskarna och polackerna brukar ibland ha riktiga kaffekvarns hasplar i norge. Ser lite underligt ut men det fungerar säkert för dem.

Peace
                    Jag använder haspel när jag spinnfiskar med jigghuvuden upp till 50 gram och har inga problem med det och som sagt är det lättare att få fart på jiggen med en haspel och hugger det på vägen ned kan du ju alltid sätta fingret på spolkanten och dra till...
                    Hälleflundrafiskare

Kommentera

"Ska du däremot spinnfiska efter bleka, sej, torsk eller hälleflundra är haspel bättre.[/QUOTE]

Varför då?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      122 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      315 visningar
                      0 gillar