Olja? Vilken till motorn?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olja? Vilken till motorn??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av vedhuggarn Visa inlägg
    Biltemas olja är samma som Statoils, (Har en kompis som jobbar på raffet i Nynäshamn där både Statoil och Biltemas oljor skickas ut). Sen finns det ju kanske bättre oljor som Mobil, Castrol och Kendal, men om du köper olja på Statoil så kan du lika gärna köpa på Biltema till halva priset.
    Japp!
    Klassningen bak på burken är garantin man behöver och står det där funkar oljan.
    Olika oljor har olika uppgifter därav de olika klassningarna. Man har inget för att slå i Mobil 1 eller Castrols finaste i sin trollingmotor, men ska du rejsa med den är det naturlgtvis en helt annan femma. Då pratar vi nämligen om helt andra effektuttag och förslitning.

Kommentera

Ursprungligen postat av vedhuggarn Visa inlägg
      Biltemas olja är samma som Statoils, (Har en kompis som jobbar på raffet i Nynäshamn där både Statoil och Biltemas oljor skickas ut). Sen finns det ju kanske bättre oljor som Mobil, Castrol och Kendal, men om du köper olja på Statoil så kan du lika gärna köpa på Biltema till halva priset.
      Biltemas oljor var inte gjorda med dom "senaste" blandnings recepten från Statoil, utan dom som Statoil själva inte längre använde, så uppfattade jag när jag hade besök av Statoil folk för ett antal år sedan, möjligt det är annorlunda idag.

Kommentera

Flodström: Kolla här, www.hydroscand.se ... Jag köpte min olja till min MC här, OKQ8 SBK racingoil (tufft namn,måste vara bra) I MCbutik såg jag att den kostade ca 169 kr/L.... Köpte "familjepack" 20 L genom hydroscand då kostade den 49.50kr /L. Nu får man hoppas att oljan inte helt plötsligt blev sämre bara för priset blev lägre

En annan reflektion är att här nämns oljemärken som Mobil 1, Castrol, Texaco, shell mfl såkallad "märkesolja" det här bra grejor det tycker vi alla (även jag)
        Det är dock ingen som sagt att dom kör på tillverkarens olja tex ( Hondamotor= Hondaolja) för nog borde väl dom som konsturerat o tillverkat din motor även ha den bästa oljan att erbjuda lr? varför kör ingen på deras olja?

Kommentera

Ursprungligen postat av carter Visa inlägg
          En annan reflektion är att här nämns oljemärken som Mobil 1, Castrol, Texaco, shell mfl såkallad "märkesolja" det här bra grejor det tycker vi alla (även jag)
          Det är dock ingen som sagt att dom kör på tillverkarens olja tex ( Hondamotor= Hondaolja) för nog borde väl dom som konsturerat o tillverkat din motor även ha den bästa oljan att erbjuda lr? varför kör ingen på deras olja?
          Nä för dom köper ju Yamaha-olja, jäkla svikare, hahaha
          Skämt åsido, i min istruktionsbok för Honda BF115 står det bara "Honda olja eller likvärdig API klassad olja (SG eller SH) viskos. SAE 10W/35 eller 40. Punktum. Inget om rekommenderade oljor, inget om syntet/halv eller mineral...?

Jag tolkar det här som att API klassningen är den som är ensamrådande (+ viskositeten förståss) . Den avgör om motorn mår bra, inte fabrikat på oljan. Annars hade väll inte ett klassningssystem kunnat överleva om man kunde manipulera egenskaperna!!??

En olja som uppfyller eller övergår fabrikens rekommenderade kvalitet/API-klass måste ju vara gott nog, eller har jag helt fel här??
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Märket på oljan har så klart underordnad betydelse!

I min verkstadshandbok för BF50 står följande: rekommenderad olja: SAE 5W-30 lr motsvarande, API Service classification SG,SH.

För att hitta en så lågt klassad olja som SG så är jag ganska säker på att det är en mineralolja, SH troligtvis en halvsyntet.

Din nya motor skall säkert ha API: SJ

Enl Honda så är deras olja en API: SJ klassad,(troligtvis en halsyntet) dvs ett snäpp "bättre" klassad än SH

Länk: http://www.hondamarine.se/filearchiv...LANEOUS_SE.pdf

En olja som uppfyller eller övergår fabrikens rekommenderade kvalitet/API-klass måste ju vara gott nog, eller har jag helt fel här??

Svar: Ja, den är fullgod i mina ögon.

Kommentera

Ursprungligen postat av carter Visa inlägg
              Hej TAMTAM!

Du får gärna komma med komma med nått konkret bevis där oljan, vilket märke som helst är orsaken till haveri.

En liten anekdot, min mor o syster köpte en Seat (?) sprillansny -98 denna har varit inne på verkstad en gång,för ett kamremsbyte, annars har den blitt servad med no name/varuhusolja sen den var ny, nu har den gått 15000 mil och i princip enbart bestått i korta körningar, även denna motorn låter o går hur fint som helst.

Håller med dig att 125 tim kanske inte indikerar så mkt, men jag kommer inte upp i mer än ca 0.5 tim per fisketur då jag mest använder elmotorn sen.
              Ifjol så innebar det att motorn hade gått ca 20 tim och nu är det dax att byta igen för nu har det gått ca 12 mån, det är igentligen överkurs då oljan är som ny, men två liter olja o 10min jobb så är det inget att fundera över.
              Serviceboken säger följande: Intervall för oljebyte: 200tim lr 12 mån.

Jag tror dom flesta tänker, båten är min hobby o den får kosta, så därför köper jag det bästa/dyraste, för dyrast är väl alltid det bästa? lr!

Fråga: Inför ert nya fiskeår med många gångtimmar i båten så har ni bytat oljor och filter eller hur! Hur många av er har kollat att er termostat fungerar korrekt? en motor som inte kommer upp i rätt arbetstemp slits mkt snabbt.
              Haha nej kan inte komma med något konkret bevis för haveri av billig olja alls som jag skrev jag kan vara lurad upp på läktaren här utan tvekan
              Har väl gått på reklam för "bättre olja" dvs "flytande teknologi" en olje micron skiljer din dyra motor från totalhaveri för det är vad som händer när inte skyddet fungerar längre, finns många sätt att lura folk på och kanske detta är ett av dem isf garvar de nog bra i oljebolagens styrelserum.
              (men det blir iaf inte Biltema för min del)
              Senast ändrad av TAMTAM; 2010-01-24, 21:26.
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                Nä för dom köper ju Yamaha-olja, jäkla svikare, hahaha
                Skämt åsido, i min istruktionsbok för Honda BF115 står det bara "Honda olja eller likvärdig API klassad olja (SG eller SH) viskos. SAE 10W/35 eller 40. Punktum. Inget om rekommenderade oljor, inget om syntet/halv eller mineral...?

Jag tolkar det här som att API klassningen är den som är ensamrådande (+ viskositeten förståss) . Den avgör om motorn mår bra, inte fabrikat på oljan. Annars hade väll inte ett klassningssystem kunnat överleva om man kunde manipulera egenskaperna!!??

Tittade in på Agrols hemsida och vad dom rekommenderar för olja till din Honda 115BF

Bästa val: Agrol Nova
                Bättre val: Agrol Mega Syntet
                Bra val: Agrol Otto

Det enda jag vet om dom är att Otto är ingen märkvärdig olja rent prismässigt.
                Anledningen till att jag kollade hos Agrol är att jag använder deras olja själv till arbetsmaskiner och vet att dom är relativt billiga men fungera till det ändamålet.
                Team Fanny Farm

Kommentera

kul att läsa denna tråd. har bildelsbutik själv samt båtmänniska på fritiden.
                  API klassningen börja bli omodern, det som idag allt mer gäller är ASEA
                  eller motortillverkarnas egna ex VAG 507.00
                  Man kan inte säga att en olja alltid är bäst - moderna flerventilsmotorer med låg inre friktion
                  skall alltid ha en tunn syntet olja
                  en gammal motor ex volvo b20 eller en V8 mår bättre av en mineral olja 20w50, med god värmealedningsförmåga

Kommentera

Hmmm var själv in på Agrol´s sida och kikade på deras oljpr. Inte nått klokare för det.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av rl Visa inlägg
                      kul att läsa denna tråd. har bildelsbutik själv samt båtmänniska på fritiden.
                      API klassningen börja bli omodern, det som idag allt mer gäller är ASEA
                      eller motortillverkarnas egna ex VAG 507.00
                      Man kan inte säga att en olja alltid är bäst - moderna flerventilsmotorer med låg inre friktion
                      skall alltid ha en tunn syntet olja
                      en gammal motor ex volvo b20 eller en V8 mår bättre av en mineral olja 20w50, med god värmealedningsförmåga
                      Om API-systemet är föråldrat och producenter kommer med egna klassningar, Jädrans va mottorras vi skall se i framtiden då folk inte kan hålla koll på typer av olja eller vad de skall vara till
                      Mvh Flodström
                      Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 867 visningar
                      0 gillar