Olja? Vilken till motorn?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olja? Vilken till motorn??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Olja? Vilken till motorn??

Hej

Har ju varit lite snack om oljor i en annan tråd som eg. handlade om batterier

Tänkte jag skulle starta en tråd som handlar just om smörjoljor till båt (utombords) motorer.

Startar med den här:
    Har aldrig hör det nämnas att en motor-garranti skull förfalla om man använt sig av olja från Biltema? Om nu oljan är så dålig (som det sägs) så ville väll inte båtmotor-fabrikanten stå för garrantin?

Vad sker om man kör på en Biltema-olja som har en bättre API (American Petroleum Institute)-klassning än den som motorfabrikanten rekommenderar, hamnar man fortfarande "under" den kvalitetsnivån som fabrikanten rekommenderar? Kan man kompensera en billigare olja genom att välja en med högre API-klass.......
    blev ett antal frågor. Någon som vet?
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Ja, grundtips ett A köp kvalitetsolja en motor (4T Honda) kostar en förmögenhet, skulle ALDRIG tippa i Biltema olja i en sådan aldrig i livet oavsett vad som står på förpackningen.
    Eftersom du frågar antar jag att du tänker sköta servicen själv på din nya snurra, säger så här köp kvalitet och alltid samma olja dokumentera detta väl och använd timräknare bokför timmar och åtgärder med tiden har du en seriös servicebok lika bra som någon från verkstan.
    När du ska sälja av i framtiden är detta plus din ärliga uppsyn guld värt.
    Själv har jag använt hjullager fett från Biltema på kärran guess what det skar riktigt otrevligt ljud var det men jag lärde mej en läxa iaf.
    Ska tillägga här kan jag ha grundfel men det är MIN åsikt. mvh
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Kör alltid biltemas olja i både bilar och båtar, deras helsyntet 5w-40 den har ju som sagt samma klassningar som dyrare oljor. och har hört från flera håll att det även är samma olja som i dom dyrare dunkarna på bensinstationerna.
      Eftersom klassningarna kostar mycket pengar så har jag svårt att tro att biltema klassar en egen olja istället för att köpa färdigklassad.

Och både bilar och båtar går fint fortfarande.
      Jerkbait är en dyr sjukdom...

www.BrunnbergLures.se

Kommentera

ibland kan man komma över exempelvis mobil 1 för rimliga pengar om inte så kanske du eller någon du känner ska till ullared.. där säljer dem mobil 1 helsyntet till riktigt bra priser. tycker inte man ska snåla på olja för det e ju det viktigaste av allt för att motorn ska hålla länge.. byter hellre för ofta en för sent både på bil och utombordare...

Kommentera

Det är som ALLTID! man får vad man betalar för..
          Ingen aning vad biltema har för olja men även om en olja har samma betäckning vad gäller viskositet ex SAE30 10w-40 som svindyr osv så är detta absolut ingen kvalitetstämpel som säger att oljan är lika bra. Kvalitén ligger ju i vilka råvaror som använts vid tillverkning och det lär knappast vara de bästa när det är billig olja..
          - T e a m O d i n -

Kommentera

Återigen säger jag man får vad man betalar för och när det gäller olja i motorer.... inte läge för att snåla direkt eller klartext asolut livsviktiga grejor när det skiter sej blir det dyrt!
            Min åsikt mvh PS DSC är ingenting i sammanhanget lägg pengarna på olja som är bra då behövs inte DSC
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Shells..

Nam nam, säger motorn..
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd..

Kommentera

Ursprungligen postat av Harry Coma Visa inlägg
                Shells..

Nam nam, säger motorn..
                Shells olja ...Run Forrest RUN! Sån slog min farbrors brors kusins pappa i sin motor, o nu är den död.

Kommentera

Tja, det finns ju alltid någon skröna, tror inte man kommer undan det vilken olja man än använder..
                  När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd..

Kommentera

Vill man chansa på nåt billigt kan man ju köpa no-name oljor. Det är ju att gå ett steg längre ner i risken att nåt händer motorn i förtid. Överskottsbolaget, Coop, Rusta och liknande butiker säljer ofta oljor billigt.
                    I klass med Biltema. Skulle inte chansa, när det bara handlar om småpengar i mellan.
                    Man byter ju inte olja jämt och ständigt.
                    Snålheten bedrar visheten är ju ett klassiskt citat.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58