För ett antal år sedan var det Statoil som blandade/gjorde en del av Biltemas oljor, detta enl Statoil själva.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Olja? Vilken till motorn??
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av carter Visa inläggGemensam motor o vxllåda, då tänker jag på mc, här råkar en del utför att kopplingen börjar slira, detta för att vissa oljor har friktionhämmande additiver i oljan.
Då har man helt enkelt använt en för "hal" olja så lamellerna inte orka hålla imot längre, oljan fungerar bra till vissa andra inte, detta gäller även andra märken.
Även jag ställer mig till dom som har en Honda (BF50) på min båt, den har nu gått 125 tim, med Biltemaolja går hur fint som helst.
Skulle nästan våga sticka ut hakan o påstå att 99.9% av haveri, så ligger där andra orsaker än oljan bakom dom tex. materialfel, härdningsfel, konstruktionsfel, utmattningbrott. som grund för haveri.
Mina 2 cent!
Mina 2 cent.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Lite roligt att man lyssnar och sväljer oljereklamen med hull och hår medan man samtidigt skrattar åt tex reklamen för fläckborttagningsmedel
Själv höll jag på ett tag med mycket hårt trimmade bilmotorer och om man då "bara" skulle pytsat i den dyraste oljan så skulle det garanterat blivit väldigt dyra haverier.
Nej vi använde dom oljor som hade dom egenskaper vi behövde, inget annat.
Just i det fallet blev det kendall men vi ratade bla Mobil och Quakerstate för att deras oljor inte hade dom egenskaper som vi behövde...
Nu behövde vi ju inte köpa oljan så priset hade ingen inverkan heller.
Kommentera
-
Hej TAMTAM!
Du får gärna komma med komma med nått konkret bevis där oljan, vilket märke som helst är orsaken till haveri.
En liten anekdot, min mor o syster köpte en Seat (?) sprillansny -98 denna har varit inne på verkstad en gång,för ett kamremsbyte, annars har den blitt servad med no name/varuhusolja sen den var ny, nu har den gått 15000 mil och i princip enbart bestått i korta körningar, även denna motorn låter o går hur fint som helst.
Håller med dig att 125 tim kanske inte indikerar så mkt, men jag kommer inte upp i mer än ca 0.5 tim per fisketur då jag mest använder elmotorn sen.
Ifjol så innebar det att motorn hade gått ca 20 tim och nu är det dax att byta igen för nu har det gått ca 12 mån, det är igentligen överkurs då oljan är som ny, men två liter olja o 10min jobb så är det inget att fundera över.
Serviceboken säger följande: Intervall för oljebyte: 200tim lr 12 mån.
Jag tror dom flesta tänker, båten är min hobby o den får kosta, så därför köper jag det bästa/dyraste, för dyrast är väl alltid det bästa? lr!
Fråga: Inför ert nya fiskeår med många gångtimmar i båten så har ni bytat oljor och filter eller hur! Hur många av er har kollat att er termostat fungerar korrekt? en motor som inte kommer upp i rätt arbetstemp slits mkt snabbt.
Kommentera
-
det e samma fett i temas tub som i skf så det va nog inte fettet som de va fel på men ja håller med min sukka 140 skulle ja alldrig vicka i tema olja i men det e förmodligen till stor del det att man tycker att dyra grejer e mkt bättre men de e förmodligen inte så stor skillnad
Kommentera
-
OK, vad har vi för kvalitetsoljor att välja på vid köp fatvis (små fat/25-50 l?)
och som är rimliga i pris (för utomborfare/båtmotorer)?
Vad kör ni på för olja och var köper ni, direkt av oljebolagen eller i båtbutiken/marinan ?
Tips välkomna.............Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Jag är ingen motorexpert, det är däremot killen som hjälper oss med vår motor. Vi köpte ny olja för en månad sedan av han och han påstod att man inte skulle ha helsyntetisk olja i en båtmotor. Minns inte exakt varför dock.Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se
Kommentera
-
-
Ursprungligen postat av Flodström Visa inläggOK, vad har vi för kvalitetsoljor att välja på vid köp fatvis (små fat/25-50 l?)
och som är rimliga i pris (för utomborfare/båtmotorer)?
Vad kör ni på för olja och var köper ni, direkt av oljebolagen eller i båtbutiken/marinan ?
Tips välkomna.............
Jag vet att för inte alltför länge sedan kostade en 4l dunk hos OKQ8 lika mycket som en 20l dunk hos Lantmännen, exakt samma olja (Agrol) så visst tjänar man på att köpa större mängder på rätt ställe......
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 867 visningar
0 gillar
|