Jonas 37, glömde bort att du gjorde service jobbet själv. Duktigt gjort. Fixar du ventilerna själv också.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
2-takt eller 4-takt
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av elanen Visa inläggJonas 37, glömde bort att du gjorde service jobbet själv. Duktigt gjort. Fixar du ventilerna själv också.
Vore det så mycket reparations och service behov på 4T och så totalt oekonomiskt att ha 4T så skulle näpperligen inte en förkrossande majoritet av dem båtägare som har mest gångtimmar på motorerna köra just 4T nämligen fiskeguider och trollingfiskare många av dem kör 600-800 tim/år och har defenetivt inte råd, lust eller tid med stillestånd pga motorkrångel
Visst innehåller en 2T färre rörliga delar (tror det är ca 35 på en 1cyl) men den har även många nackdelar, jag har haft min beskärda del av båda sorterna under mina 35 år som båtägare och kan jämföra ganska väl, och jag skulle i dag inte köpa en 2T av den äldre modellen, däremot dem nya med insprutning som tex Optimax och E-Tech så är det en annan sak annars är det 4T som gäller.
Enda undantaget på den regeln (ingen regel utan det) är småsnurror under 8hk som oftast är 1 cyl och där är inte 4T något vidare, utan där föredrar jag 2T dock går dessa snurror inte så mycket per år så med en modern snurra körd på alkylatsoppa och bioolja så är det inte så farligt med varken förbrukning eller miljöpåverkan.Senast ändrad av Rospigg; 2007-02-21, 21:24.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jojon80 Visa inläggelanen din pajas, varför skriver du inte in i din tag att du vet allt om båtmotorer också så att folk kan pm:a dej och få råd om det också. Du verkar ju vara världsmästare på det mesta
jag räknar bara på soppaförbrukningen.
Förut: 25-30L om dan =300kr.
nu 10L om dan =110kr
med ca 70 fiskedagar per år, (minst) blir det alltså en besparing på ca 200kr/dagen * 70 det blir 14000 per år i mitt fall
värdeminskning vet jag inte heller, tycker att 4-taktare står sej väldigt bra beg, man får ju betala runt 30-35k för en 10 år gammal honda
Lite orättvisa kalkyler. Hur hadde siffrorna sett ut om du räkant med en purfärsk tvåtaktare.?? Garanterat stor skillnad i soppaförbrukningen mellan en snurra från tex -87 och en från 2007..
Vore intresant med ett oberoende förbruknings test mellan dom två olika motortyperna.. Därefter lite uträkningar på inköp/service/värdeminskning/försäkring/reperationer m,m undrar vilken snurra som skulle få den lägsta månadskostnaden.
Btw.. jag skulle aldrig köpa en 10 år gammal fyrtaktare om inte historiken fanns med i minsta detalj..
//Abel
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Abelsson Visa inläggLite orättvisa kalkyler. Hur hadde siffrorna sett ut om du räkant med en purfärsk tvåtaktare.?? Garanterat stor skillnad i soppaförbrukningen mellan en snurra från tex -87 och en från 2007..
Vore intresant med ett oberoende förbruknings test mellan dom två olika motortyperna.. Därefter lite uträkningar på inköp/service/värdeminskning/försäkring/reperationer m,m undrar vilken snurra som skulle få den lägsta månadskostnaden.
Btw.. jag skulle aldrig köpa en 10 år gammal fyrtaktare om inte historiken fanns med i minsta detalj..
//Abel
Kommentera
-
Elanen. Hör med junior hur lång tid han behöver för att ställa ventilerna på en 2-cylindrig fyrtaktare. Tror att du kommer att bli förvånad över hur fort det går och vad det kostar. Olja och filter fixar man ganska lätt själv.
Sen kan jag inte låta bli att notera att du säger att elektronik är skit för att det går sönder, samtidigt som du skriver att gammla motorer med brytare ska man inte ha för de smutsar ner.
De nyare 2t, är precis lika fulla med elektronik som en 4t.
Det låter ju som om 4t är några högteknologiska monster som man måste serva hela tiden. Fan kolla på eran gräsklippare när gjorde ni en service på den sist. förutom möjligen ett oljebyte.
Det går inte att komma ifrån att en liten 2t skitar ner mer än en 4t, brytare eller ej. Det beror på att du får oförbränd soppa med från vevhuset. Kolla på en optimax, där har de löst det problemet genom att du aldrig har någon bensin i vevhuset. så då slipper man ha en fetare blandning än nödvändigt för att smörja vevlager osv.
Därför går det utmärkt att trolla med en sån motor. 2t det med, men med en helt annan lösning på smörjningen.Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.
Kommentera
-
Haha! Ja, det fanns mkt roligt å delade åsikter i det här, så jag bara måååste lägga mej i!
För det första så när det gäller din motor, en 10 hk:s, som ska användas till bla till trolling, ja då skulle valet för mej vara solklart. Det blir en ny Mercury/Mariner F9.9 med en vikt på 38 kg. Den motorn har en relativt låg vikt, och är i det hänseendet inte så långt ifrån den 2-takt som du redan har (borde vara 35kg). Den drar dessutom extremt lite soppa vid trolling. Bättre än min Honda 8hk.
Ska man använda utombordaren som trollingmotor finns det bara fördelar med en 4-takt. Främst är det ljudnivån. Så fort motorerna blir på 2 cylindrar eller mer så är 4-taktaren mycket tystare. Sen slipper man 2-taktsavgaser. Oljeinblandning i bränslet finns ju där även om röken inte blir blå som om man använder bioolja. Till slut, inte minst bränsleekonomin. Största skillnaden är på låga varv och speciellt på tomgång och det gäller i alla 3 områdena. När det gäller lite större motorer så finns ju idag även 2-taktare med elektronisk bränsleinsprutning som har fått ner bränsleförbrukningen på låga varv riktigt bra. Men de andra nackdelarna kvarstår dock.
Sen är det ingen större skillnad i hur stark en 10hk motor är i toppeffekt, oavsett om det är 2- eller 4-takt. Siffran anger ju precis det, toppeffekten. Däremot har en 4-takt på 10hk betydligt bättre vridmoment än en 2-takt, speciellt på lägre varv, vilket innebär att den presterar bättre vid olämpligt tung belastning.
Ekonomi: Ja som det ser ut idag så minskar 2-taktarna mycket fortare i pris och har huvudtaget lägre 2:a handsvärde. Det må vara att de är lite billigare i inköp, men du får tillbaka skillnaden med råge om du säljer en 4-takt.
Sen gällde det det här med service. Jag har själv 2st Hondamotorer, en 8hk (-99 = äldre modellen) och en 40hk, på vilka jag utför all service själv. Olje- och filterbyte (filter finns inte ens på 8hk:n) är som sagt inga svårigheter. Funkar som på en bil, fast mer lättillgängligt. När det gäller ventiljustering så är det också som på en bil. Ventilkåpan sitter bara i några bultar och tätningen är en o-ring av gummi som återanvänds. Det är viktigast att kolla vid första servicen. Det kan man lätt göra själv med ett bladmått. Behövs det justeras behövs en skruvmejsel och en ringnyckel också. Måtten finns i instruktionsboken. Har aldrig mekat själv tidigare, men såg på under en service och sen kunde man det. Inte svårt. Olja inhandlar jag billigt på te x Biltema, där man kan köpa helsyntet 5-50 till mkt bra pris (4 liter för ca 200kr). Det är samma olja som i bilar. De som säger annat talar inte sanning. Tänk bara på att välja tillräckligt bra olja (lättflytande vid kyla), speciellt om du kör trolling och/eller använder motorn då det är kallt, och byt hellre för ofta än för sällan. Kostar ju nästan inget. 8 dl går det i 8hk:n och 2.4 l i 40hk:n. Frågan är om man inte gör av med mer på 2-taktsolja på samma antal timmar. Byte av kamrem är inte heller så svårt, men där rekommenderar jag fackman. Gör du det själv så kolla markörerna på drevhjulen noga och/eller märk upp själv.
Annars är det som med en 2-takt. Växelhusoljebyte, bränslefilter och smörjning. Sönderfrysning pga vatten i motorn är lika på båda. Undantaget kanske vissa modeller. T ex så finns det problem med Hondas 6 och 8 hk(äldre) som har en modifierad topp till ett gammalt block. En kylkanal ligger inte riktigt mot fortsättningen i toppen och där kan vatten stanna kvar. Vilken det är syns på topppackningen, som har fått en speciell kopparförstärkning kring den kanalen. Men ska du förvara en utombordare i minusgrader under vintern så kan du köra igenom 50-50 glykolvatten(kylarvätska) när du konserverar den.
Att 4-takt skulle vara mer elektroniskt styrda och därmed känsligare stämmer inte heller. Det finns ju både och. Själv föredrar jag förgasarmotorer just pga mindre elektronik. Sen kan man ju justera tomgång mm på dem.
När det gäller livslängd så avgör nog hur du skött motorn mer än något annat. Sen brukar växelhusen leva mkt kortare tid än något av motoralternativen.
Sammanfattningsvis så kan jag inte se det som annat än att 4-takt är ett bättre alternativ. Men det är ju jag det
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Calex Visa inläggElanen. Hör med junior hur lång tid han behöver för att ställa ventilerna på en 2-cylindrig fyrtaktare. Tror att du kommer att bli förvånad över hur fort det går och vad det kostar. Olja och filter fixar man ganska lätt själv.
Sen kan jag inte låta bli att notera att du säger att elektronik är skit för att det går sönder, samtidigt som du skriver att gammla motorer med brytare ska man inte ha för de smutsar ner.
De nyare 2t, är precis lika fulla med elektronik som en 4t.
Det låter ju som om 4t är några högteknologiska monster som man måste serva hela tiden. Fan kolla på eran gräsklippare när gjorde ni en service på den sist. förutom möjligen ett oljebyte.
Det går inte att komma ifrån att en liten 2t skitar ner mer än en 4t, brytare eller ej. Det beror på att du får oförbränd soppa med från vevhuset. Kolla på en optimax, där har de löst det problemet genom att du aldrig har någon bensin i vevhuset. så då slipper man ha en fetare blandning än nödvändigt för att smörja vevlager osv.
Därför går det utmärkt att trolla med en sån motor. 2t det med, men med en helt annan lösning på smörjningen.
Vet du hur den funkar i detalj vad gäller smörjning och bränsle?
Vore kul med en beskrivning E-tech måste vara nåt liknande men ingen av dem har väl våtsumpssmörjning?? mvhI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 914 visningar
0 gillar
|