2-takt eller 4-takt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2-takt eller 4-takt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Skall man ha motor upp till 10hk och man redan har en nice 2-takt skulle inte jag byta, om man inte har mycket pengar. Jag har bla en 4hk 2-takt yamaha som går tystare än många 4-taktare i samma storlek + att den drar jävulskt lite soppa vid trolling. Men 10hk å uppåt skulle jag ha valt 4-takt !

Kommentera

Fyrtakt i all ära.. tysta och snåla, dessutom betydligt miljövänligare. Men ingen kan inbilla mig att en fyrtakta´re med kammar/ventiler och smörjsystem går lika länge och till samma underhållskonto som en två taktare.. Enkelheten med tvåtaktare kan även vara en trygghet. Har egna erfarenheter av en strejkande honda på en fjord utanför Stavanger. Lagom kul, speciellt när man ska fungera som vaktbåt åt en liten bogserare med 500m piplines bakefter.. Turligt nog hadde vi en ribbåt med 200 hk yamaha blårök nära tillhands.

Nya , eller nästan nya fyrtaktare = ja tack.. En tio år gammal med brokigt förflutet = nejtack.

//Abel
      Senast ändrad av Abelsson; 2007-02-16, 22:31.
      http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Men ingen kan inbilla mig att en fyrtakta´re med kammar/ventiler och smörjsystem går lika länge och till samma underhållskonto som en två taktare.. Enkelheten med tvåtaktare kan även vara en trygghet.
        Ja vad ska man säga om detta?
        Undrar när bilindustrin går över till tvåtakt av dessa skäl mej veterligt slutade de med den motorkonstruktionen på 50talet finns nog ett skäl till detta. (kallas våtsumpsmörjning med oljepump)
        Kan upplysa dej om att jag har en Volvo 940 med 31000 mil på mätaren och motorn går hur fint som helst prova kör en tvåtaktare lika länge ska du se bara ett tips mvh
        Senast ändrad av TAMTAM; 2007-02-17, 19:39.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av PojkenMedKepsen Visa inlägg
          Beror ju helt klart på vad man skall använda motorn till! Bilar är ju ett riktigt slitfordon som bara används till transport och bruk från punkt A till B. Men vill man tex ha ett lekfordon, race etc är tvåtakt överlägset.

I detta fallet är nog 4-takt bäst rent motormässigt. Sen tillkommer pris frågan, vad man vill betala. Även vikt och stöldrisk är faktorer att se till.
          En motor avsedd för trolling faller alltså under en av dina kategorier vad jag förstår är det lek, race osv eller är det slitvarg punkt a till b som vi bör placera motorvalet i! svaret är enligt min åsikt självklart du kan fundera ut vad det är!
          Ska tillägga precis som någon skrev 4takt har en grov nackdel också och det är stöldbegärligheten gäller alla mindre fyrtaktare dessvärre, att folk inte kan låta bli andras grejor!!
          Senast ändrad av TAMTAM; 2007-02-17, 19:43.

Kommentera

Väljer du att byta till 4takt se till att installera en timräknare en mycket bra grej för underhåll och service samt andrahandsvärdet på en 4taktare.
            Trollar du mycket byt olja var 100ade timme byt olja och filter var 200ade timme då mår din motor bra anledningen är att låga varv förorenar oljan fortare än höga varv, anteckna dessutom allt gjort åt motorn under tiden du äger den mot vad timräknaren säger så har du en väl underbyggd "servicebok" sånt är alltid bra vid försäljning i framtiden mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Men ingen kan inbilla mig att en fyrtakta´re med kammar/ventiler och smörjsystem går lika länge och till samma underhållskonto som en två taktare.. Enkelheten med tvåtaktare kan även vara en trygghet.
              Ja vad ska man säga om detta?
              Undrar när bilindustrin går över till tvåtakt av dessa skäl mej veterligt slutade de med den motorkonstruktionen på 50talet finns nog ett skäl till detta. (kallas våtsumpsmörjning med oljepump)
              Kan upplysa dej om att jag har en Volvo 940 med 31000 mil på mätaren och motorn går hur fint som helst prova kör en tvåtaktare lika länge ska du se bara ett tips mvh

Där kom de... Tog lite längre tid än vad jag hade väntat mig.. Nog att du vill att dina ord skall vara alla andras lag. Men att du inte ens kan hålla med om att det är betydligt färre mekaniska rörliga delar som både kan gå sönder, och behöver underhåll i en fyrtaktare är nästan sorgligt.. Sen att din Volvo rullat 30 000 mil är väl inget unikt, och hör väl inte riktigt till ämnet.
              Varför bilindustrin övergav tvåtaktaren kan jag bara spekulerar i. Mig troligen pga lägre bränsleförbrukningen. (dom allra flesta kör fler landmil med sin bil, än vad dom kör sjömil med sin båt) En annan anledning kan vara den betydligt "hetsigare" gången i en tvåtaktare vilket inte passa i en personbil. Fördelarna är många med fyrtakt. Men att jämföra bilindustrin med friluftsbåtarna är väl inte riktigt korrekt. Jag förespråkar inte tvåtaktaren framför fyrtaktaren, utan vill bara poängtera att en tvåtaktare förmodligen är betydligt billigare att hålla vid liv för "svensson" änvändarn.

Sen att det finns tvåtaktare från 60-talet som fungerar än idag vet både du och ja. Tiden kan bara utvisa om det bli lika vanligt med nära 50 år gamla fyrtaktare.. Jag har en känsla att underhållet blir alldeles för dyrt, och motorerna skrotas betydligt tidigare till försäljarnas förtjusning.. (inte för att många 60-talare används dagligen) Och ja, ja vet att det även finns bilar från 60 talet kvar i vår bilpark, men frågan är hur mycket som är bytt under huven genom åren, och om det vore ekonomiskt försvarbart att lägga ner samma möda på en utombordare.

Föresten.. bara en liten parantes.. Vilken typ av maskin är vanlig i större tankers, om inte just tvåtaktare.

// Daniel
              http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ursprungligen postat av Abelsson Visa inlägg
                Där kom de... Tog lite längre tid än vad jag hade väntat mig.. Nog att du vill att dina ord skall vara alla andras lag. Men att du inte ens kan hålla med om att det är betydligt färre mekaniska rörliga delar som både kan gå sönder, och behöver underhåll i en fyrtaktare är nästan sorgligt.. Sen att din Volvo rullat 30 000 mil är väl inget unikt, och hör väl inte riktigt till ämnet.
                Varför bilindustrin övergav tvåtaktaren kan jag bara spekulerar i. Mig troligen pga lägre bränsleförbrukningen. (dom allra flesta kör fler landmil med sin bil, än vad dom kör sjömil med sin båt) En annan anledning kan vara den betydligt "hetsigare" gången i en tvåtaktare vilket inte passa i en personbil. Fördelarna är många med fyrtakt. Men att jämföra bilindustrin med friluftsbåtarna är väl inte riktigt korrekt. Jag förespråkar inte tvåtaktaren framför fyrtaktaren, utan vill bara poängtera att en tvåtaktare förmodligen är betydligt billigare att hålla vid liv för "svensson" änvändarn.

Sen att det finns tvåtaktare från 60-talet som fungerar än idag vet både du och ja. Tiden kan bara utvisa om det bli lika vanligt med nära 50 år gamla fyrtaktare.. Jag har en känsla att underhållet blir alldeles för dyrt, och motorerna skrotas betydligt tidigare till försäljarnas förtjusning.. (inte för att många 60-talare används dagligen) Och ja, ja vet att det även finns bilar från 60 talet kvar i vår bilpark, men frågan är hur mycket som är bytt under huven genom åren, och om det vore ekonomiskt försvarbart att lägga ner samma möda på en utombordare.

Föresten.. bara en liten parantes.. Vilken typ av maskin är vanlig i större tankers, om inte just tvåtaktare.

// Daniel
                Du jag bryr mej inte i nån lag personen ifråga bad om råd vad gäller båtmotorer han fick det bästa jag kan ge grundat på ganska lång erfarenhet av bägge motortyperna, vill du köra tvåtakt så gör detta (har du överhuvudtaget ägt och använt en fyrtakt utombordare?) bryr jag mej inte ett skit i, gillar du inte mina tips så läs dem inte.
                Senast ändrad av TAMTAM; 2007-02-18, 10:02.

Kommentera

I det här fallet är jag på Abelssons sida. En tvåtakt kommer att bli mer långlivad när det gäller fyrtakts båtmotorer. Eller helt klart kommer massor av tvåtaktare att överleva dessa fyrtaktare. Skillnad när det gäller bilar är ju att dessa rullar på land. Och kan köras direkt till verkstad eller bara meka på gatan. En båtmotor av den större kalibern tar man inte av i första taget. Eller rullar till verkstan på ett släp. En fyrtaktare blir inte mer skött än nån tvåtaktare. En båtmotor av tvåtaktsmodell skall hålla en mansålder om den underhålls rätt.
                  Att då inbilla sig att dessa fyrtaktare med massa elektronik och rörliga delar ska ha nån livslängd är bara dumt tänkande. Bilarna idag skrotas ju ut på grund av elektronik som börjar att krångla. Är alldeles för kostsamt att åtgärda och även att hitta felen. Är som gamla TV apparater där en ny insatt del tar ut en äldre. Korrision är elektronikens dödsfiende. Det är då inte bättre att den sitter på en båt där fukt är båtmotorns gissel. Nu när det knappt säljs nån tvåtakt längre. Blir det en rolig affär när alla båtägare ska få sina motorer servade nånstans. Speciellt när det knappt finns nån som kan dom. Ingen vill idag jobba med utombordare och ännu mindre inombordare. Nån som tänker smart letar upp en fin tvåtakt och vårdar den ömt. Blir billigast och driftsäkrast i längden.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Tycker nog att man kan väga in hur mycket motorn skitar ner i vår kära natur ganska hårt. 2t är inte det smartaste valet då.
                    Och så länge priset på miljösoppan är högre än den vanliga bensinen, så använder nog de flesta vanlig mackbensin i båten.
                    Och ja, jag vet att de stora 2taktarna, Ficht och optimaxerna är bättre, men i den storleken som vi snackar om här, känns det inte som 2t är ett alternativ.
                    Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

Kommentera

Finns inga fördelar med tvåtakt. möjligen att dom är mer lättmekade. Visst finns mer rörliga delar i fyrtakt, men visst finns det en anledning att tvåtaktsmaskinerna mer eller mindre dött ut. Riktigt miljösvineri är det, och sen att dom är underhållsfria är inte riktigt sant. Går ju på höga varv så kolvar-ringar-lager brukar ta stryk.

Aldrig tvåtakt igen! Förut körde jag upp 25-30L på en dag. Nu med min honda 4t har jag sänkt förbrukningen till ca 10L per dag. Med kanske hundra fiskedagar per år så kan man börja räkna på hur mycket man spar in på soppa med att välja en 4t. Dessutom slipper man oljekladdet och blåröken, för att inte tala om vibrationerna, ja listan kan göras lång.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 914 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42