Ursprungligen postat av jojon80
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
2-takt eller 4-takt
Collapse
X
-
I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
-
Tamtam. I rätt grova drag är det så att oljan blandas med ren luft och sugs igenom vevhuset som vanligt. Fast utan någon bränsleinblandnig. Sedan när cylindern börjar komprimera luft-olje blandningen. Trycker kompressorn in bränslet i cylindern, blandat med mer luft. Det går åt mindre olja i vevhuset eftersom oljan inte är utspädd med bensin. Och så slipper man använda mer bensin än nödvändigt pga. att lite bensin slås ut i vevhuset av snurrande delar. Därför sotar inte motorn igen när du trollar.Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.
Kommentera
-
Tack för din beskrivning!
Måste vara nåt liknande med Yamaha HPDI och E-tech då.
Egentligen borde man kunna konstruera en tvåtaktare med våtsumpssmörjning och högtrycks insprutning in i cylindern för soppan, en väl fungerande sådan motor borde vara det bästa och tillförlitligaste som finns.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Calex, nu tog jag upp när en fyrtaktare har fått några år på nacken. Inte helt nya. Är ett vanligt disskussion ämne inom marin branschen hur det ska gå att klara servicen på äldre fyrtaktare.
För det finns inte folk att klara den uppgiften. Folk vill inte jobba inom marinbranschen. Är för arbetsamt och slitigt. Blir alltså inte lättare när det blir mer service åtaganden, invecklade motorer, mer elektronik. Att påstå att det är lättmekat med stora fyrtaktare där man knappt får in en penna. Är sådana som inte stått på verkstads golvet med dessa åbäken. Alla som tycket att det är lättmekat sök er gärna till en marinutbildning. Ni kommer att omvärdera era synpunkter garanterat. Ni ska lyfta jättemotorer för hand. Ni får andas in bensinångor så att ni storknar och knappt vet vad ni heter. Är ett av dom tyngsta och slitsammaste jobb man kan tänka sig. Inte många andra fördelar än att man lär sig båtmotorer och även båtmodeller. Lönen är inte heller nåt överdrivet. Småmotorer har andra nackdelar som att bultarna i regel är klena. Och gärna går av när man skall meka. Beror på oftast på dåliga aluminium legeringar. Borra ut dom är ju heller inte gjort i en handvändning. Att det skulle vara sämre mekaniker och grinigare i Stockholm än andra delar av Sverige. Skillnaden är mer att dom har mer att göra och pressen är större. Mer då att kunderna är ena grinsillar och är allmänt otrevliga. Stockholm har ett mycket större upptagningsområde av båtfolk en lilla Västerås som exempel. Även kallad vischan.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Du får ursäkta Elanen själv föredrar jag skruva utombordare framför bil rent och trevligt powerheaden sitter i rätt höjd du behöver inte ligga i nån konstig ställning för att komma åt grejorna en ren fröjd jämfört med bil.
Hade grabben din inga lyftanordningar på firman?? låter konstigt eller var det på "vischan" tro.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanen Visa inläggJonas 37, ja om man har nån som är duktig och kan hjälpa en ja. Men hur många har det av dom som har båtmotorer som kan få hjälp av polare. Är heller ingen världsmästare. Men har och haft en massa motorer. Och har som sagt en son som jobbat på en auktoriserad båtmekverkstad. Faktiskt en av dom mest välkända. Han om något vet vad det handlar om när det gäller dessa fyrtaktare. Han är idag inom reservdels branchen för båtmotorer. Han både ser och hör en del också. Och jag lägger inte dövörat till jag heller.
Har man ingen hjälp blir det svinkostnader. Eller ta Sunes Cykel och Sport på landet som båtmek som en del gör. Då blir det annan timlön. Men jobbet blir därefter. Är inget jag hittar på utan är väldigt vanligt fenomen på vischan. Och då är Västerås antagligen vischan.sigpic
Kommentera
-
Nu nämner du bara kammrem hela tiden. Finns faktiskt andra delar och jobb på en båtmotor. Öppna en kåpa på en 100-200 hk motor och titta in. Inte dessa mindre 40-50 hk motorer. Min grabb är utbildad bilmek också. Han gick 3 årig på Enskede gymnasium. Så han har att gemföra med. Han tycker att bilar är skit att meka med också. Men att jobba med båtmotorer var mycket värre.
Sen att båtmekarna har överfullt med jobb året om. Värst är just när alla kunder på våren ska ha allt klart i tid för sin egen del. Men när det är ett helvete att passa in för mekarna. Massa skitjobb som kommer i mellan och när det inte finns folk så det räcker. Är en borta och kanske sjuk. Går det åt skogen för hela planeringen. Jonas 37, det ingår även andra sysslor än bara att skruva motorer. Det skall monteras styranordningar, och även allt som har med båtar att göra. Även ibland krypa inne i trånga inombordsmotor rum. Där du knappt kan känna eller se ett skit. Du får meka på känn helt enkelt. Sen ska motorer testas på båtarna och även då andra attiraljer. Är massor av andra jobb än bara skruva. Allt som rör det marina livet. Pröva gärna att prya på en båtmekfirma. Eller var med en hel dag så ser du en annan värld.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
TamTam, meka med sin egen motor är inte samma som på en båtfirma. Vet det själv av egen erfarenhet. Dom ska ut på andra marinor och hämta kunders motorer. Och där finns det ingen kran att komma åt med. Dom blir helt enkelt tvingade att lyfta av skiten manuellt. Oftast har ägaren glömt att berätta att motorn haft en låsanordningen. Kul när dom åkt ut långt ut till nån marina. Trångt och jävligt att komma åt att få bort motorn när det är massa båtar tätt intill. Stå hemma och meka sin enda motor är ju rena lekstugan. Utan stress och tidspress är nåt helt annat. För så mycket gnälliga kunder blir det ju inte lugnare.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanen Visa inläggTamTam, meka med sin egen motor är inte samma som på en båtfirma. Vet det själv av egen erfarenhet. Dom ska ut på andra marinor och hämta kunders motorer. Och där finns det ingen kran att komma åt med. Dom blir helt enkelt tvingade att lyfta av skiten manuellt. Oftast har ägaren glömt att berätta att motorn haft en låsanordningen. Kul när dom åkt ut långt ut till nån marina. Trångt och jävligt att komma åt att få bort motorn när det är massa båtar tätt intill. Stå hemma och meka sin enda motor är ju rena lekstugan. Utan stress och tidspress är nåt helt annat. För så mycket gnälliga kunder blir det ju inte lugnare.
Tur att den den båtmecken jag känner inte lipar över alla små problem och att det är trångt Det finns även en hel del racingfolk som skruvar ofta med moderna 4-t motorer, mellan varje tävling till och med så kunskapen är inga problem och det är ju inte precis någon ny teknik det handlar om, då är jag nog mer rädd för att få renovera nya 2-t DI eller moderna dieslar som faktiskt innehåller en del ny teknik.
Meeen jag borde ha 7-8 problemfria år framför mej och skulle något råknull inträffa så får man lösa det då
//
Jojje
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanen Visa inläggTamTam, meka med sin egen motor är inte samma som på en båtfirma. Vet det själv av egen erfarenhet. Dom ska ut på andra marinor och hämta kunders motorer. Och där finns det ingen kran att komma åt med. Dom blir helt enkelt tvingade att lyfta av skiten manuellt. Oftast har ägaren glömt att berätta att motorn haft en låsanordningen. Kul när dom åkt ut långt ut till nån marina. Trångt och jävligt att komma åt att få bort motorn när det är massa båtar tätt intill. Stå hemma och meka sin enda motor är ju rena lekstugan. Utan stress och tidspress är nåt helt annat. För så mycket gnälliga kunder blir det ju inte lugnare.
Din grabb måste vara tvillingbrorsa med Hulken
Ingen vettig människa skulle ens försöka något sådant utan dem tar med sig en trailer och tar upp hela båten och kör tillbaka till verkstan där dem har en motorlyft tillhands och kan hänga över motorn på en motorbock om dem nu behöver ta av den alls då man ju kommer åt det mesta när den sitter på plats.
Har en god vän som har över 30 års erfarenhet som båtmek och hans son har nu jobbat som det i ca 10 år och ingen av dem tycker det är något problem att meka utombordare jo jag har frågat dem båda två, däremot inombordare med trånga motorrum där dem får stå på huvudet för att komma åt gillar dem inte vilket jag förstår.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 849 visningar
0 gillar
|