Bygga sturpulpet själv?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga sturpulpet själv??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Eftersom du gillar tips om plast så ska du få det viktigaste alla kategorier när du jobbar med gammal plast dvs ombyggnader av befintligt när du ska plasta nytt på gammalt som sagt det finns inga gränser man kan klyva en gammal pulpet och bredda den tex eller göra den djupare längre vad du vill men en sak är otroligt viktig om det ska fungera och bli bra.
    Vad du än gör med gammal plast som du vill få grepp på med nytt slipa bort ALLT av gelcoat topcoat ända ner till råplast på det område du ska fästa till inget får finnas kvar absolut inget för då har du början till delaminering redan inbyggd ren råplast inget annat jag vet ett svingöra utan like men absolut nödvändigt om du vill kunna lita på det och få rätt styrka, då kan du skarva gammalt till nytt utan problem efteråt rekommenderas topcoat som är pigmenterad polyester blir skitbra lycka till
    Tittade på Daltons bygge och precis som han använder jag också Plastic Padding elastic detta är ett polyesterspackel som binder sej kemiskt med plasten efter fem min kan du slipa det vid 20 grader perfekt att fylla ojämnheter på plastningen går riktigt fort att snygga upp en yta om man har bra slipmaskiner också viktigt detta är inga hälsosamma grejor både damm och gaser kräver riktiga skydd tro mej
    Biltemas plast tycker jag är riktigt bra för pengarna deras mattor däremot kanske mindre bra dock de funkar till mindre grejor bara lägga fler lager det mesta av plast och epoxi från biltema är prisvärt (så här långt)
    Det är helt riktigt som du skriver. kanske du med är en gammal plastarbetare? Har själv jobbat som formtillverkare på Faiber Plast AB. Slutade pga att jag somnade så fort jag satte mig i soffan efter jobbet, Oerhört viktigt med frisk luft vid arbete med plast som avger styrengaser. Det enda jag saknade i ditt tipps var att före plastningen så torka av med aceton för att få bort fettrester och annan skit.
    Kolla om ni har en plastfirma i närheten!! Det brukar gå att köpa plast,gelcoat och matta oerhört mycket billigare där än i en affär. Borde gå att få infärgad plast med. Vit plast kan ju vara bra till en båt. Kolla även om de har crestomer som är en tillsats som gör plasten mer flexibel.Även formplast och formgelcoat är lite mer flexibel och spricker ej lika lätt, lite dyrare men värt pengarna.

Kommentera

Är nu inne på att bygga en mittpulpet. Har en fundering: Hur ska man dra sladd och styrkabel på bästa sätt? Det får ju inte hindra vattnet för att rinna bakåt.
      Gå med i Göteborgs Fiskevänner
      http://www.fiskesnack.com/forum/group.php?groupid=13

Kommentera

Tanken är att jag ska använda vinylcellplasten "Divinycell". Och bygga med den så kallade sandwich-konstruktionen. Då man lägger glasfiber och polyester på vardera sida om divinycellen. Kände på det materialen. Gick i princip inte att knäcka.

Någon som har jobbat med detta?
        Gå med i Göteborgs Fiskevänner
        http://www.fiskesnack.com/forum/group.php?groupid=13

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
        18 svar
        5 811 visningar