Bygga sturpulpet själv?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga sturpulpet själv??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ztaphi Visa inlägg
    Jag har funderat på att bygga stylpulpet till min båt. Och så som jag hade tänkt att göra det att bygga en form i trä först. och sedan plasta utanpå formen. Sedan ta av hela "bordet" eller vad man ska kalla det och plasta fast det i båten. Sedan skruva dit ratt med mera.
    Annat val är att bygga formen i sk valvplyfa dvs plastad plyfa för betong och sen plasta den invändigt lättare att få finish då hörnen kan du sedan slipa hyfsat runda om du lägger mer där från insidan först.
    Var noga med att klippa alla mattor du ska använda innan lägg dessa sen på hög i rätt ordning finns ingen tid att trassla med dem efter blandning, ska passa direkt på tänkt ställe lycka till rätt kul med plast finns inget som omöjligt jag vet har nog förbrukat mer än 60 kilo polyester på senaste projektet!
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Grymt mycket bra tips!
      Gå med i Göteborgs Fiskevänner
      http://www.fiskesnack.com/forum/group.php?groupid=13

Kommentera

Ursprungligen postat av Gotefunk Visa inlägg
        Tjena!
        Funderar på att bygga en ny styrpulpet själv. Den jag har är för sliten. Någon som vet hur man lättast går till väga?

Jag hittar ingen färdig hos handlarna som passar min båt.
        Hej Gotefunk; Jag har tillsammans med mina fiskekompisar ritat och byggt egna styrpulpetar och inredningar till mindre båtar som Kobben, Maritime 440, Askeladdens Askevikingen och Flipper 510. Samtliga styrpulpetar ritade vi först och byggde dem sedan av marinplywood samt plastade och målade dem i passande färg. Om man inte räknar timpengar för egen nerlagd tid blir det både billigare och roligare att göra mycket själv.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        www.trumman.com...där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Grymt mycket bra tips!
          Eftersom du gillar tips om plast så ska du få det viktigaste alla kategorier när du jobbar med gammal plast dvs ombyggnader av befintligt när du ska plasta nytt på gammalt som sagt det finns inga gränser man kan klyva en gammal pulpet och bredda den tex eller göra den djupare längre vad du vill men en sak är otroligt viktig om det ska fungera och bli bra.
          Vad du än gör med gammal plast som du vill få grepp på med nytt slipa bort ALLT av gelcoat topcoat ända ner till råplast på det område du ska fästa till inget får finnas kvar absolut inget för då har du början till delaminering redan inbyggd ren råplast inget annat jag vet ett svingöra utan like men absolut nödvändigt om du vill kunna lita på det och få rätt styrka, då kan du skarva gammalt till nytt utan problem efteråt rekommenderas topcoat som är pigmenterad polyester blir skitbra lycka till
          Tittade på Daltons bygge och precis som han använder jag också Plastic Padding elastic detta är ett polyesterspackel som binder sej kemiskt med plasten efter fem min kan du slipa det vid 20 grader perfekt att fylla ojämnheter på plastningen går riktigt fort att snygga upp en yta om man har bra slipmaskiner också viktigt detta är inga hälsosamma grejor både damm och gaser kräver riktiga skydd tro mej
          Biltemas plast tycker jag är riktigt bra för pengarna deras mattor däremot kanske mindre bra dock de funkar till mindre grejor bara lägga fler lager det mesta av plast och epoxi från biltema är prisvärt (så här långt)
          Senast ändrad av TAMTAM; 2008-09-07, 15:13.

Kommentera

Sjyssta tips här TAMTAM. Måste verkligen lägga dom på minnet.
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Man har liksom inga mer frågor känns det som.
              Snacka om hjälp!

Kommentera

Man har liksom inga mer frågor känns det som.
                Snacka om hjälp!
                Får väl erkänna i all blygsamhet att jag hobbyplastat en hel del, grisigt och stark lukt är det men otroligt bra grejor.
                Är din pulpet vek lägg några lager på insidan om du vill behålla finishen detta styvar upp den enormt, demontera allt först så du kan vända den upp och ner.
                Bara grisa ner dej du blir nöjd efteråt lycka till

Kommentera

Har ni vägarna förbi Götet får man väl bjuda ut er på en tur och lite bärsa.

Så här ser min modell ut:
                  Bifogade filer

Kommentera

Nu vet jag inte hur din styrpulpet är fäst till skrovet/durken men hade jag varit dig så hade jag nog funderat på att flytta fram pulpeten ca 0,3-0,5m mot fören.
                    Då hade akterdäcket blivit större och renare än nu och mer optimalt för trolling (Inte så trångt bak kaptensstolen) samtidigt så hade inte pulpeten kommit för lång fram så att fortsatt bra körkomfort hade bibehållits. Båten verkar tillräckligt stor för den ändringen? Eller en mittpulpet med samma placerings-ide´ (om du nu endå skall börja plasta, hehehe) ?

my two cents.............
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                      Nu vet jag inte hur din styrpulpet är fäst till skrovet/durken men hade jag varit dig så hade jag nog funderat på att flytta fram pulpeten ca 0,3-0,5m mot fören.
                      Då hade akterdäcket blivit större och renare än nu och mer optimalt för trolling (Inte så trångt bak kaptensstolen) samtidigt så hade inte pulpeten kommit för lång fram så att fortsatt bra körkomfort hade bibehållits. Båten verkar tillräckligt stor för den ändringen? Eller en mittpulpet med samma placerings-ide´ (om du nu endå skall börja plasta, hehehe) ?

my two cents.............
                      Låter som en bra idé. Den är flyttbar. Marginaler finns det gott om. Den e ju 5,60 lång och 2,20 bred med mycket space. Det positiva med att den är lite sliten är att man inte får dåligt samvete om börjar hugga lite i den.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 899 visningar
                      0 gillar