Bygga sturpulpet själv?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga sturpulpet själv??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygga sturpulpet själv??

Tjena!
    Funderar på att bygga en ny styrpulpet själv. Den jag har är för sliten. Någon som vet hur man lättast går till väga?

Jag hittar ingen färdig hos handlarna som passar min båt.
    Gå med i Göteborgs Fiskevänner
    http://www.fiskesnack.com/forum/group.php?groupid=13

Ursprungligen postat av Gotefunk Visa inlägg
    Tjena!
    Funderar på att bygga en ny styrpulpet själv. Den jag har är för sliten. Någon som vet hur man lättast går till väga?

Jag hittar ingen färdig hos handlarna som passar min båt.
    För sliten?? om så är fallet renovera den, om du däremot vuxit ur den vilket inte är ovanligt beror detta delvis på hur utsatt för väder och vind den är har du helt öppen båt eller hamnkapell alt ruffat notera det heter styrpulpet oavsett om båten är en styrpulpetare eller täckt.
    Bäst är naturligtvis en i helplast (om det är en plastbåt då) men plywood som grundstomme plastad på utsidan funkar också även utomhus under lång tid inte idealet men visst funkar det att bara måla polyester på plywood funkar skitfint suger in av helvete har byggt fyra nya pulpeter under åren alla är i fullt fungerande kondition fortfarande både helplast och plast/plyfa kombinationer ganska enkelt men kräver viss händighet.
    Annat alt är ombyggnad av befintlig eller nyköpt så den passar din båt, polyester och matta är riktigt bra finns inga gränser tro mej och lycka till
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hej

Kolla Dalton´s byggprojekt på en 7 m´s gammal Flipper
      Tror han har beskrivit sitt bygge lite då och då här på forummet. Sök på Dalton och hans innlägg/poster så hittar du säkert nått matnyttigt.

Skicka ett PM till Dalton här på forummet om du misslyckas med söket. Han har byggt egen och stor styrpulpet åt sig själv till hans 7m´s Flipper. Han la t.om. ny durk så den blev självlänsande. Han delar säkert med sig av goda tips.

Han köpte visst en liten smal styrpulpet med den rätta höjden. Sen delade han den i två halvor och förlängde pulpeten i bredden. Har sett det bygget med egna ögon och det går inte att se att han har breddat en tidigare smal styrpulpet. Nu är det både räcke runt och targabåge över. Kanon.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Ok! Jag har en uttern 560 helt öppen båt i plast. Styrpulpeten på sidan. Förmodligen är det bästa att renovera den. Den är väldigt instabil just nu. Väldiga vibrationer. Och i rätt dåligt skick. Så frågan är om man bör plocka loss den och plasta om den? Eller går det lika bra att låta den sitta kvar? Och hur gör man för att få det så snyggt som möjligt? Har tillgång till verkstad och alla tänkbara verktyg.
        Sökte på Daltons beskrivning utan resultat.

Gött med goa gubbar som gärna hjälper till, tack för det !

Kommentera

Det var då själva fa... Måste ni ha trådana in med te-sked? Inga problem med att söka för min del.
          Här är en av många trådar:
          http://www.fiskesnack.com/forum/show...ghlight=Dalton

Har du fler frågor så bara kom med dom, hehehe Lycka till med ditt projekt
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
            Det var då själva fa... Måste ni ha trådana in med te-sked? Inga problem med att söka för min del.
            Här är en av många trådar:
            http://www.fiskesnack.com/forum/show...ghlight=Dalton

Har du fler frågor så bara kom med dom, hehehe Lycka till med ditt projekt
            KANOOON!

Gick du på den lätta?! Slapp jag söka själv........skoja bara !

Det kommer bli ett bra verktyg.

Kommentera

Gick du på den lätta?! Slapp jag söka själv........skoja bara !
              Hahaha, misstänkte nästan det

Lycka till!
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Ok! Jag har en uttern 560 helt öppen båt i plast. Styrpulpeten på sidan. Förmodligen är det bästa att renovera den. Den är väldigt instabil just nu. Väldiga vibrationer. Och i rätt dåligt skick. Så frågan är om man bör plocka loss den och plasta om den? Eller går det lika bra att låta den sitta kvar? Och hur gör man för att få det så snyggt som möjligt? Har tillgång till verkstad och alla tänkbara verktyg.
                Sökte på Daltons beskrivning utan resultat.

Gött med goa gubbar som gärna hjälper till, tack för det !

Sitter den bara ihop någorlunda är det helt klart bäst att renovera. Går det lätt att plocka loss så gör det, annars kommer du nog att få en hel del svåra vinklar att jobb i.

Plasta är egentligen mycket enkelt. Att få det helt snyggt kan nog vara lite värre (inget jag lagt ner tid på min gamla skorv )

Kommentera

Jag har funderat på att bygga stylpulpet till min båt. Och så som jag hade tänkt att göra det att bygga en form i trä först. och sedan plasta utanpå formen. Sedan ta av hela "bordet" eller vad man ska kalla det och plasta fast det i båten. Sedan skruva dit ratt med mera.

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                    Som tamtam skriver ,inget problem att bygga en egen
                    under förutsättning att man kan plasta så man inte behöver lära sig det till på köpet .
                    jag har haft en 560 AR den har väll snarlik pulpet förutom att du har ben på din .
                    om det nu är så att plyfan har släppt i din pulpet så är det ju en del pyssel för att byta ut
                    och plasta eventuella förstärkningar ,om du tänker renovera så är det ju en klar fördel att demontera pulpeten .
                    Annars kan du byta ut hela pulpeten till en universalare som bla Seasea säljer ,Cresent har flera stycken du kan säkert få tag i en från Uttern också .

Din båt måste vara riktigt bra fiskebåt med sidopulpeten , öppen , lättdriven rymlig & stadig
                    det var skönt med akterhytt på transportsträckorna men blev mycke spring ut och in vid när man drev vid öringfiske ,när man låg ankrad var den ju bra
                    ( ev kan jag sälja farsans 560 AR med suzuki 50 4t om nån är intresserad )

Ja, jag tror att pulpeten är exakt lika dan som på AR-båten.
                    Men det blir väl att plocka loss den först, kolla in läget. Och sen göra en bedömning. Ska sätta in en ruta också. Det är ju inte med från början på den modellen.
                    Ja, det är ju en kanonbåt i vattnet.
                    Senast ändrad av Gotefunk; 2008-09-07, 18:20.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 811 visningar
                    0 gillar