Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att sätta sig i en kajak för 15.000 kr när man kan hyra en sjöduglig bra båt i 20 år för de pengarna i en sjö, känns hål i huvudet. Men mode och trender får många människor att tappa huvudet. Ta inte illa upp kajakpaddlare. Men själv förstår jag inte det.

(fast om jag säger hål i huvudet så kan jag förstå om ni tar illa upp) Kanske jag som inte förstått tjusningen?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Du har rätt i mycket av det du säger. Tex så är min båt i sjön mycket fortare än kajaken. Visst är båten bekvämare och säkrare. Kajaken är ett jävla bengel att hantera. Men du gör ett tankefel. Du ska inte ställa båt mot kajak, dom spelar inte ens i samma gren. Jag har båda och fiskar på samma vatten med båda. Är jag själv blir det kajak. Lite grovt kan man säga att båt är som att åka buss genom en nationalpark och kajaken som att fotvandra. Det är 2 helt olika upplevelser.

Själva fisket skiljer inte mycket. Man blir visserligen mer platstrogen i kajak och fiskar av bättre. Man har ju inte samma möjlighet att åka runt i skärgården som med båten.

Den stora skillnaden är upplevelsen, som liknelsen ovan. Man är otroligt nära elementen. Man åker in i vassar, bland grynnor, stenar mm och kastar utåt, och ser allt på ett helt annat sätt och perspektiv. Man glider in och fiskar av ytor med 5m kast.

Baksidan är hanteringen, allt ska från huset till bilen, kajaken upp på taket, sedan ner. All utrustning lastas om från bil till kajak, och omvänt efter fisket. En annan nackdel eller fördel kan man också säga är att man måste välja plats med omsorg. Man har ju inte så stor aktionsradie i kajaken så ett felaktigt vatten får man ta den dagen då man inte kan förflytta sig 10-20 distans som med båt.

Angående väder kan jag säga att när det inte är kul i kajaken längre har dom flesta båtfiskare lämnat redan.
      Jag tror jag kanske mest är ute för att fånga fiskar och då blir kompromissen aldrig kanske värt det. Jag har valt en rätt liten båt och känner inte att jag inte njuter av naturen i den. Upplever det inte riktigt som du beskriver det även om jag förstår din liknelse.

Tror jag skall provsitta några på sportfiskemässan till våren. Se om känslan infinner sig då

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
        Att sätta sig i en kajak för 15.000 kr när man kan hyra en sjöduglig bra båt i 20 år för de pengarna i en sjö, känns hål i huvudet. Men mode och trender får många människor att tappa huvudet. Ta inte illa upp kajakpaddlare. Men själv förstår jag inte det.

(fast om jag säger hål i huvudet så kan jag förstå om ni tar illa upp) Kanske jag som inte förstått tjusningen?

Hahaha, har inte bara hål, måste vara fullständigt utbombad.

Visst är det dyrt och måste man väga peng för peng och ställa kajak MOT båten så får det en annan betydelse. Du säger 15 k men sanningen är nog att min kajak kostat mig närmre 40 k med all utrustning, lod, batteri, el, lampor, hållare, vagn, mm mm.

Men det är 2 olika frågor, det där med tjusningen och om det är värt kostnaden. Hade jag begränsad ekonomi och hade en båt så skulle jag inte offra båten MOT en kajak. Nu är INTE jag någon mode-följare, tvärt om brukar jag gå tvärs allt vad nymodigheter är. Kajaken köpte jag för många år sedan, då va det något som några få urflippade sysslade med och jag såg det som en simpel, enkel båt som skulle göra fisket enklare, back to the roots, litet flytetyg ett spö några beten. Tyvärr så har det inte blivit så riktigt. Nu är det ett helt företag att utrusta den jä.. kajaken med RAM-fästen lod, batteri, kamera, ankare, spöhållare och utrustningen som packas är i paritet med båtfisket.

Så min ursprungstanke gick det åt he... med. Men njutningen när man väl sitter där ute är inte fy skam. Det är något helt annat än båtfiske.
        Click image for larger version

Name:	DSC_0023.jpg
Views:	1
Size:	1,04 MB
ID:	1779931Click image for larger version

Name:	DSC_0110.jpg
Size:	1 007,4 KB
ID:	1779932Click image for larger version

Name:	IMGP0460.jpg
Size:	1,08 MB
ID:	1779933
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

• Jag fiskar aldrig ensam i båten längre, då blir det kajaken 10/10 gånger. Och nu har man lyckats lura med 2st polare att handla så det blir bara mer och mer kajak!

Fiskar ju olika vatten med kajak jämfört med båt.

Nu till viktigare saker...efter att ha slitit med en skitpaddel i snart ett år så ska jag ha en längre (255-260cm)
          Har insett att detta kommer bli en ganska dyr historia, men med tanke på hur mycket tid man lägger så är det nog värt det i längden.

Har kikat lite på Adventure systems och bending branches. Har ni några mer förslag på en såpass lång paddel med hyffsad kvalite? Finns det inget från europa, måste man köpa amerikanskt?(inget illa om dom men det blir ju dyrare naturligtvis)

Kan tänka mig att lägga uppåt 2500, runt där

Kommentera

• Antar att du har koll på denna site...ingen aning om kvaliteten på paddeln, men det är ju rätt längd.

http://kayakfishing.se/kajaker/tillb...ng-carbon-260/

Kommentera

• Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
              Antar att du har koll på denna site...ingen aning om kvaliteten på paddeln, men det är ju rätt längd.

http://kayakfishing.se/kajaker/tillb...ng-carbon-260/
              Jag har kikat på den!

Var ett par saker jag fundera på bara, det går inte att ställa vinkel på den. Inte för att jag gör det nu heller, men i framtiden kanske när man blir mer avancerad paddlare...vem vet.

Sen skulle dom ha 250 spänn i frakt vilket jag tyckte var sådär, så jag letade vidare. Det kanske kostar såpass när paketet blir stort, vad vet jag.

Sen har jag inte hittat några recensioner alls på just denna paddel. Hade varit kul att höra vad andra tycker före man handlar. Inget kul om det börjar glappa efter ett par månader

Kommentera

• Jag är sponsrad av just kayakfishing.se och använder själv dessa paddlar. Jag tycker dom är bra för det priset och vinkeln är bra. Skulle man vilja ändra vinkeln så är det nog bara att borra ett nytt hål.

Har kört både 240 och 260 och skulle nog säga att 260 är att rekommendera eftersom man får mer kraft.
                Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.

Sponsor: https://Kajakfiskarna.se

Kommentera

• Maila lite fram och tillbaka med kayakfishing.se och dom kunde även ordna fram andra modeller jag var intresserad av.

Stort + till dom för att tog sig tid och kolla upp och fixa fram grejor dom inte hade hemma på bara några timmar!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Larsww Visa inlägg
                    Maila lite fram och tillbaka med kayakfishing.se och dom kunde även ordna fram andra modeller jag var intresserad av.

Stort + till dom för att tog sig tid och kolla upp och fixa fram grejor dom inte hade hemma på bara några timmar!
                    Ja Greger J är bra
                    Vad blev det för grejer?
                    Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.

Sponsor: https://Kajakfiskarna.se

Kommentera

• Ursprungligen postat av DreamCatchFishing Visa inlägg
                      Ja Greger J är bra
                      Vad blev det för grejer?
                      Bending branches classic angler 260.

Väntar dock på svar från ett par ställen till före jag vågar slå till, annars kanske jag sitter med 2st...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 818 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka