Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hallå kajakfiskare,

Har precis avverkat första dagarna i fiskekajak och allt går över förväntan. Igår lyckades jag t.o.m. landa ett par snipor trots att det blåste 15 m/s och det var rätt bökigt att få ankaret att fästa o.s.v. Lördagen som var mitt första försök blev däremot en ganska blöt historia och här kommer min fråga:

Jag skopar in en ansenlig mängd vatten över benen och i knät när jag paddlar. Det hade jag inte riktigt räknat med och var inte klädd för det. Är det bara en teknik- och vanesak, eller är det något annat? Jag tyckte paddeln var ganska kort (240 cm) men jag har förstått att det är en ganska vanlig längd...Tittar man på sidan jag länkat till nedan (klippet som ligger på första sidan), så kommer det ju knappt in en droppe när han paddlar (vet att Anders skriver här ibland). Han kör med ganska korta tag och hög frekvens och det är kanske det som är tricket?

Alla tips är välkomna!

http://www.kajakfiskarn.se/

Kommentera

• Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
      Jag skopar in en ansenlig mängd vatten över benen och i knät när jag paddlar. Det hade jag inte riktigt räknat med och var inte klädd för det. Är det bara en teknik- och vanesak, eller är det något annat? Jag tyckte paddeln var ganska kort (240 cm) men jag har förstått att det är en ganska vanlig längd...Tittar man på sidan jag länkat till nedan (klippet som ligger på första sidan), så kommer det ju knappt in en droppe när han paddlar (vet att Anders skriver här ibland). Han kör med ganska korta tag och hög frekvens och det är kanske det som är tricket?

Alla tips är välkomna!
      När det är blåsigt och vågigt är det svårt att undvika att bli blöt om benen tycker jag. Nästa gång jag ska ut ska jag testa en Ursuit, då lär man hålla sig torr. Annars funkar ju vadare eller ett par bra regnbrallor, så länge du inte välter

Någon som ska vara med på Jackson Kayak Fishing Open i helgen?

Kommentera

• Ursprungligen postat av LinusF Visa inlägg
        När det är blåsigt och vågigt är det svårt att undvika att bli blöt om benen tycker jag. Nästa gång jag ska ut ska jag testa en Ursuit, då lär man hålla sig torr. Annars funkar ju vadare eller ett par bra regnbrallor, så länge du inte välter

Någon som ska vara med på Jackson Kayak Fishing Open i helgen?
        Regnbrallor på söndagen och det funkade bra. Vadare har jag förstått att en del använder, men jag har provat både vattenfyllda vadare och vattenfylld torrdräkt (dykvarianten) och man tar sig inte långt simmande på det sättet och man tar sig aldrig upp i kajaken igen. Så jag kommer aldrig att paddla i vadare...

Skriv gärna en kort recension om torrdräkten, det vore kul att höra vad du tyckte. Jag är väl inte där än i.o.m. att kajakintresset är helt nytt, men känner jag mig själv rätt så är det bara en tidsfråga

Var är tävlingen någon stans?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
          Regnbrallor på söndagen och det funkade bra. Vadare har jag förstått att en del använder, men jag har provat både vattenfyllda vadare och vattenfylld torrdräkt (dykvarianten) och man tar sig inte långt simmande på det sättet och man tar sig aldrig upp i kajaken igen. Så jag kommer aldrig att paddla i vadare...

Skriv gärna en kort recension om torrdräkten, det vore kul att höra vad du tyckte. Jag är väl inte där än i.o.m. att kajakintresset är helt nytt, men känner jag mig själv rätt så är det bara en tidsfråga

Var är tävlingen någon stans?
          Kan tänka mig att det blir lite jobbigt att simma med vadarna, ska testa själv när det blir lite varmare igen. Ska ta ett dopp med torrdräkten innan helgen så jag vet hur den känns.

Tävlingen är strax utanför Karlskrona.

Kommentera

• Ursprungligen postat av LinusF Visa inlägg
            Kan tänka mig att det blir lite jobbigt att simma med vadarna, ska testa själv när det blir lite varmare igen. Ska ta ett dopp med torrdräkten innan helgen så jag vet hur den känns.

Tävlingen är strax utanför Karlskrona.
            Det är ju lysande! Tack för tipset Linus. Jag har efterlyst fisketävlingar som man kan vara med i själv (som i solo alltså...) och här har vi den ju. Nu är det lite för nära inpå i.o.m. att det är i helgen, men nästa år så är jag där

Kommentera

• Hej, japp, har hafy minm i två år nu,mycket nöjd

Kommentera

• Jag är nu också med i kajakfiske. Jag har en Jackson Big Tuna och har det samma problemet som Lejestrand med att det droppar från paddeln,så att jag var blött inom minuter (samt min dotter). Vid andra turen var jag redan lite smartare. Jag har skaffat droppringar och kollade paddelteknikvideo på Youtube och hade vadare på. Det droppade fortfarande för mycket men redan betydligt mindre än vid den första turen.

Kommentera

• Och jag kan stava
                  Valde mellan Hobie Pro Angler 12/14 och Natives Slayer propel. Det som det stog mellan för mig till fördel för nativen var:
                  1. Man kan backa.
                  2. Priset.
                  3. Vikten.
                  Skicka PM om du veta mer.

Kommentera

• Jag har skrivit en kort rapport om mitt fiske under Jackson Kayak Fishing Open som hölls i helgen, gå gärna in på www.kusthugg.se och läs

Kommentera

• Kul! Bra skrivet och bra jobbat. Ser fram emot en djupdykning när det gäller Ursuiten...

Ursprungligen postat av LinusF Visa inlägg
                      Jag har skrivit en kort rapport om mitt fiske under Jackson Kayak Fishing Open som hölls i helgen, gå gärna in på www.kusthugg.se och läs

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 826 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka