Fiske i Norrland, västerbotten & norrbotten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Norrland, västerbotten & norrbotten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i Norrland, västerbotten & norrbotten

Hej! skulle vilja ha lite hjälp här, jag och brorsan tänkte dra norröver för en fisketur på ett par veckor,
    och eftersom jag inte har en susning om nånting däruppe i fiskeväg, så skulle jag vilja ha hjälp med att hitta passande roliga och bra vatten.
    vi vill få fiskar såsom fin Harr, Röding och öring på kroken, mest intresserade av harr och röding dock!
    vi ska fiska med både fluga och spinn, och vi vill gärna fiska i främst strömmande vatten, men sjöar funkar också fint.
    platser vi funderat på är Umeå, Kalix, jokkmokk, men alla tips är av intresse, och mottages tacksamt!

Hej Christian.

Kolla in Ransarån, känt för sitt fina rödingfiske me fluga.
    ( http://www.ransaran.se )

På vägen ditt upp så kommer ni att kunna passera Vojmån som har ett bra bestånd av fin harr.
    ( http://www.vojman.se )

När ni är i Vilhelmina (som är närmaste centralort där) så gå in på fiskeaffären å snacka me killarna där, dom är duktiga å villiga att dela med sig av info å kunskap.

/marcus
    -------------------------------------------------------------------------------------
    >>> http://fiske.makkes.se <<<

Kommentera

det såg rätt fint ut, vojmån däremot, behövde man ha guide med där eller går det bara att lösa fiskekort?

tackar så mycket har du några andra bra tips?

Kommentera

Hej igen.

Tror inte du måste ha guide på nåt av ställena, du kan lösa fiskekort å fiska på själv.
        När de gäller Vojmån så snacka me dom på fiskeaffärn, dom kan peka ut ställen som är bra.

Jag har fiskat mycke ovanför Vilhelmina, spenderat många somrar där uppe.
        Hittat mina guldställen utanför de vanliga turiststråken, jag brukar hålla mig från där turisterna är.

Hör av dig när ni är på väg upp å vet när ni kommer att va där uppe, skulle de va så att jag är där själv då så kan jag ge er en eller ett par guidade turer mot att ni bjuder på en Piggelin : )

/marcus
        -------------------------------------------------------------------------------------
        >>> http://fiske.makkes.se <<<

Kommentera

aha okej, dåså, vi kör på en ganska sparsam budget, resan upp tär bra i plånboken som det är :P

mjo, vi tänkte väl också smyga oss runt där det inte är så mycket folk, det är ju det man vill komma ifrån delvis!

det gör vi så gärna så, tänkte fara upp 25 Juli kanske, inget säkert datum än alls, så kan du få en piggelin eller motsvarande för besväret haha!

Kommentera

Angående Vojmån, vad gäller för regler där angående fisketeknik, är det restrikterat till enbart flugfiske där helt eller delvist?

Finns det tips på andra liknande åar där som inte enbart är öppna för flugfiskare?
            [FONT="Arial Black"]Gone fishing[/FONT]

Kommentera

Jag slår på storsläggan och bjuder på en Magnum Mandel istället för lite tips...:-)

Allvarligt så är jag lite norr om umeå nu och det kommer bli en fisketur inåt landet rätt snart, inom några dagar.

Någon som har lite roliga tips om vart man kan fånga harren på fluga?
              Jag är oerhört flexibel på vart - men några dagar vill jag ha på plats.

tacksam för tips

Kommentera

Norr om Umeå ? Du kan ju testa dig på havstigande harr i rickleån eller ngn fin öring. Nära och bra. Vojmån är vackert men som alla vatten i denna värme och ev lågvatten så står de ofta i djuphålen.

Kommentera

Finns några fina åar som rinner ned i Storabygdeträsket. Tallån och Sikån och där finns det ganska bra bestånd av Harr och nån enstaka Öring men det är inga rekord fiskar

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Det är ett stenkast till Rickleån här men testade ån förra sommaren vid denna tidpunkt och det var dött, bara abborrar som nafsade. Förslag på vart man ska testa med flugan?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
                    9 svar
                    1 469 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
                    6 svar
                    1 464 visningar