Fiske i Norrland, västerbotten & norrbotten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Norrland, västerbotten & norrbotten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har fiskat i just mårdseleforsen och problemet där är att det just är ett turistställe med matservering, broar, grillplatser, bussparkering osv. Borde väll vara ca 6 mil mellan vindeln och mårdsele så du kan nog hitta nått ostört ställe.

Rikleån upp till Robertsfors består till stor del av åker eller vägnära vatten, harr och öring av både stationär sort samt havsvarianterna när tillfälle ges. Rikleån uppströms Robertsfors består till stor del av skog intil åkanten och med tvära kanter. Finns några enklare ställen att komma till på närmare överklinten, sen har jag inte varit längre uppströms, stationär harr o öring.

Vindelälven håller jag själv på att utforska nu och har mest hållt mig nedströms vindeln med magert resultat. Ska enligt kända uppgifter vara hyffsat harrfiske i forsarna närmast nedströms vindeln men jag har inte lyckats där (lokal förmågor på campingen eller hotellet kan säkert ge mer exakta platser). Uppströms Vindeln ska fisket bli bättre och bättre men nu talar jag inte om egen erfarenhet.

Sävarån håller både harr och öring och är lättfiskad (nära väg, bra terräng samt lättvadad) större delen av sträckan, inga rekordfiskar dock.

"Torrfåran" nedanför Stornorrfors i umeälven är inte alls illa men beror på vattenföringen, extremt lätt att komma till dock.

osv, osv
    Senast ändrad av micke.karl; 2010-07-19, 18:28.

Kommentera

hejsan är nyinflyttad i umeå undrar om ni vet nå bra ställen sjöar mm där det finns bra med gädda aborre mm samt båt man kan få låna hyra.. hört om tavelsjön...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mr-xx Visa inlägg
        hejsan är nyinflyttad i umeå undrar om ni vet nå bra ställen sjöar mm där det finns bra med gädda aborre mm samt båt man kan få låna hyra.. hört om tavelsjön...
        Hej! Fiskar mycket i Tavelsjö, stor, klar och svårfiskad med bra bestånd av gädda och abborre i alla storlekar, Har du ekolod så ta med det!! Fick mindre gädda igår kväll på gula jiggar med röda flakes och mycket abborre på maskmete. 2 st 2 kg´s gäddor tog jag på trolling på ca 10 meters djup.

Mindre båtar finns att hyra i samband med fiskekortsköp.

Ha kul
        M
        Mats Söderholm

0702300493 eller mats@umeafishing.se

umeafishing.se

PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g

Kommentera

En liten rapport om resan som blev av härom dagen.
          Vi hade mycket svårt att bestämma oss för plats men det blev tillslut Juktån som fick rösten att fiskas i. Vi åkte iväg sent på kvällen så det blev en förta anhalt vid just Mårdseleforsen där lite grillning samt matintag gjordes.
          Sedan direkt ner till älven. Det är ju oerhört vackert där som de flesta vet och självklart lite svårfiskat då det är så oerhört hård fors.
          Vi gick över 2 hängbroar och direkt till höger efter den andra så fick vi upp en Harr i forsnacken. Tog på en guldskalle nymf.
          Tappade ett par st i denna nacke likaså. Förflyttade oss lite längre in mot bakvattnen av Mårdseleforsen och där var det helt dött.
          Gick tillbaka över den andra hängbron och provade längst ner där 2 forsar förenas. Hugg av 2st Harrar men lite under godkända.
          Mycket nafsande av små öring, små laxyngel etc och då speciellt vid användande av superpuppan.

Dagen efter åker vi vidare mot Sorsele och köper fiskekorten på Fiskecentrum. Hjälpsam personal och bra vibrationer fortsatte vi mot Juktåns norra delar. Parkerade vid Viktoriakyrkan.
          Har drömt om just Juktån sedan mååånga år tillbaka i tiden och det blev en liten flopp i mina ögon. Trodde det skulle vara annorlunda men det beror kanske på att just idag var det lite högvatten.
          Vi vandrade längs ån neråt, fick ett par 20cm öringar i en hölja ca: 200m nedan hängbron. Faktiskt den enda vettiga stället att fiska i just denna gång - om det beror på vattenföringen låter jag vara osagt.
          Kompisen drog upp en fin öring på 1kg på en guldskalle nymf i samma hölja.
          Se bild: ÖRING

Vi bestämde oss att vandra neråt och se om det blir bättre strömsträckor men det var samma sak hela vägen ner.
          Inte en Harr på kroken utan enbart några småöringar.

Då vi enbart hade 2 dagars fiske totalt på plats besämde vi oss att åka vidare från Juktån och se om vi hittade ngt annat. In på Fiskecentrum igen och fick besked om att det skulle finnas bra med Harr i Stenungsforsen just utanför Sorsele vid Vindelälven. Precis innan beslutet om att testa där brakade helvetet löst med blixtar och dunder samt en trädkrossande storm!
          Helsvart på himlen och frustrerande fiskare beslutar sig för att åka vidare neråt för att testa Vindelälven vid några olika forsar neråt. Förhoppningsvis där regner har slutat....
          Beukaforsen fick några kast och 2 små öringar tåg på guldskalle nymfne igen.

Fortsatte neråt och provade ett par forsar utan någon speciellt och tog natt vid Mårdseleforsen igen. Morgonen därefter fick forsen ge med sig av 3 harrar på ca 30cm st samt flera små laxyngel som lyckligtvis tog smidigt och enkelt kunde läggas tillbaka.

Sammanfattningsvis kan sägas att Juktån var en besvikelse för mig, om det beror på att man har drömt om att åka dit så länge och det visade sig vara helt annat, eller att fisket inte var bättre än det var.
          Men fiske är ju så - ibland får man och ibland inte. Tyvärr när man åker till ett sådant ställe som Juktån så har man förväntningar, och det förverkligades tyvärr inte. Frågan är om man med detta facit provar Juktån igen, tyvärr.

Vindelälven tror jag är en kanonälv att flugfiska, finfint uppmärkta platser med bra möjligheter till att gå ner och fiska. Utmärkt för de som inte söker fjällens äventyr med allt vad det innebär.

Kommentera

Stensundsforsen heter det

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
            9 svar
            1 471 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
            6 svar
            1 476 visningar