Vad har ni för fiskekläder? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad har ni för fiskekläder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
    Kolla gärna på http://www.engelsons.se de har riktigt bra kläder till väldigt vettiga priser. Kör själv med byxor från Eurohunter. Har annars en Pinewood jacka som är bra. Kollar man på alternativa kläder och inte rena fiskeplagg, kan man hitta mycket vettigt bland arbetskläder som det dessutom ofta är rea på.
    Mvh Micke
    Mmm..
    Håller nog med om att det finns mycket vettigt att hitta till hyfsade priser när det gäller olika sorters arbets kläder...
    Menar t.e.x. Tänk alla bygg arbetare väg arbetare o.s.v.
    Dom ska ju inte behöva frysa när dom är ute och jobbar hela dagarna...

// Tvärdraget

Kommentera

US Army Gore Tex ställ. Billigt, funkar skitbra och så ser man ju så himla tuff ut i det!
      "Trying is the first step towards failure"
      -Homer Simpson-

Kommentera

Fiskar just nu med Geoff Anderson rätt igenom. Raptor Jackan som vadarjacka och Dozer 3 i kombination med Urus 3 för vanliga fiske. Flytoverall för vinterfiske och trolling och då en Sundridge Crossflow!
        Helnöjd med denna kombinationen och tveksamt om någonting kommer förändras den närmsta framtiden. Klockrena fiskekläder

Kommentera

Ursprungligen postat av mobetahl Visa inlägg
          Angående Geoff Andersson så för mindre än halva priset får du nästan lika snygga och mer vattentäta byxor och jacka med minst lika bra andningsförmåga på både idefixoteko.se eller pinewood.se

Vill du gå all in så titta på haglöfs, norröna lundhags, tierra etc. och deras gore-tex skalplagg
          Hittar du kläder som är lika bra som Geoff Andersson eller bättre för halva priset så tycker jag du ska köpa dom. Dozer och Urus är helt suveräna vad det gäller passform slitstyrka och stå emot väta. Mycket tveksam om du gör det dock, det är som med allt annat man får det man betalar för. Nya är dom flesta märken säkert helt ok, men efter ett par tvättar så (andas dom säkert lika bra) blir det korta fiskedagar om det regnar ordentligt. Ingen vetenskap men har provat en del olika märken och det blir ofta skit redan efter första tvätten.

Kommentera

När jag fiskar från båt så kör jag flytoverall eller skoteroverall och mössa och sneakers/stövlar beroende på väder.
            Från land så kör jag bara varma sköna kläder och regnställ över det.
            På sommaren så är det shorts och t-shirt som gäller om vädret tillåter.

Har inga dyra märkesplagg utan bara fladen och märken i den prisklassen, fryser aldrig och är alltid torr.

Ett tips är att köra stenhårt med overall när det regnar annars blir det alltid vatten i myntinkastet om man böjer sig framåt om man inte har fina byxor med hängslen förstås.
            -----------PB's!-----------
            Gädda 8,7 kg
            Harr 0,5 kg
            Abborre 0,8 kg
            Torsk 2,4 kg
            Havsöring 3,5 kg
            Näbbgädda
            Strömming
            Mört
            Skrabb

Kommentera

Ursprungligen postat av woffe70 Visa inlägg
              Hittar du kläder som är lika bra som Geoff Andersson eller bättre för halva priset så tycker jag du ska köpa dom. Dozer och Urus är helt suveräna vad det gäller passform slitstyrka och stå emot väta. Mycket tveksam om du gör det dock, det är som med allt annat man får det man betalar för. Nya är dom flesta märken säkert helt ok, men efter ett par tvättar så (andas dom säkert lika bra) blir det korta fiskedagar om det regnar ordentligt. Ingen vetenskap men har provat en del olika märken och det blir ofta skit redan efter första tvätten.
              Vattenpelaren på Geoff Andersson är riktigt låg, kläderna är snygga och säkert slitstarka men rent tekniskt inget vidare, speciellt i förhållande till priset på kläderna.

Kolla vattenpelaren / andasförmågan / utseendet med plaggen på idefixteko tex. som kostar mindre än en tredjedel i jämförelse

Jämför också med vattenpelaren med Gore-tex som är mer eller mindre helt vattentätt på riktigt
              Senast ändrad av mobetahl; 2010-10-26, 11:59.

Kommentera

Kör också med Pinewood från Go-Nature. Lappland extreme för att va exakt. Riktigt bra fiskekläder
                sigpic
                www.fkpgear.com
                Fiskkonservator.se
                Blogg fiskkonservator-lubbe.sportfiskeforum.se

Kommentera

Ursprungligen postat av mobetahl Visa inlägg
                  Vattenpelaren på Geoff Andersson är riktigt låg, kläderna är snygga och säkert slitstarka men rent tekniskt inget vidare, speciellt i förhållande till priset på kläderna.

Kolla vattenpelaren / andasförmågan / utseendet med plaggen på idefixteko tex. som kostar mindre än en tredjedel i jämförelse

Jämför också med vattenpelaren med Gore-tex som är mer eller mindre helt vattentätt på riktigt
                  Kan inte jämföra med annat än min loop tierra gore-tex jacka, den var helt ok i början men nu står den inte emot många timmar. Har provat fler märken men ingen annan med gore-tex. Som sagt ingen vetenskap bara att jag är jävligt nöjd med dom jag har nu, sen vet jag inte om jag litar riktigt på vad som en tillverkare skriver ang vattenpelare odyl. Säger inte ett skit egentligen, gumman har ett regnställ som ska vara mycket bättre än mina kläder vad gäller vattenpelare. Men efter 4h svampplockning i hällregn var gumman genomblöt, och det fanns inte en tillstymmelse att det skulle gå igenom mina. Fiskeguiderna jag känner kör med GA kläder, det var dom som tipsade om dom här kläderna, är man ute 5 dagar i veckan och förespråkar ett plagg får man väl anta att det ligger något i vad dom säger.
                  Senast ändrad av woffe70; 2010-10-26, 18:22.

Kommentera

Tjena fiskarbröder! Kan lika gärna börja drömma om våren och finare väder redan nu, för just nu är det flytoverall som gäller för min del!

Men i varmare väder fiskar jag just nu i snickarbrallor, inte direkt optimalt. Har redan en kanonbra jacka mot både regn och vind, och vill gärna ha ett par lika bra byxor.

Har ni några tips? Lagom varma, så man kan ha långkalsonger/underställ när det är kallt, och inte svettas ihjäl när det är varmare, samt vind och vattentäta? Pinewoods verkar ju nice, dock har jag bara sett ''kombo-paket'' hittills.

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Här är 2 viktiga saker när man tvättar ett Goretex-plagg, eller förmodligen även andra funktionsplagg:

1. Använd inte sköljmedel, detta har jag vetat hela tiden, sköljmedlet kläggar igen porerna i membranet.

2. Plagget skall torktumlas efter tvätten, värmen "återaktiverar" membranet. Detta fick jag reda på först i början av sommaren, hade aldrig hört det tidigare. Trodde väl ungefär att det var det sista plagget som skulle in i torktumlaren. Har man inte tumlare så fungerar även torkskåpet enligt uppgift.

Jag var väldigt nöjd med mitt GA-ställ i början men det började släppa in vatten efter ett par år kanske, blev bättre efter att man tvättat det men var det riktigt blött så släpper det igenom ungefär överallt. Man kan t.ex. inte sätta sig ner på en blöt sits för då blir man blöt i arslet rätt fort.
                      Sen så är andningsförmågan betydligt sämre än Goretex-plagg. Slitstyrkan är dock riktigt bra på GA-plaggen.
                      Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 380 visningar
                      1 gilla