Kustbevakningen jagar oss - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustbevakningen jagar oss

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Erik Hoffmann Visa inlägg
    Grattis BBSWEDEN till två gösar. Nu har du visat att det går att fiska (lagligt) med ett spö och lyckas med sitt fiske - fortsätt med det.
    Klart det går att fiska med ett spö, tänk på alla flugfiskare.
    Men, har någon kunnat klara ut att det är ETT handhållen(t) redskap som gäller?

Kommentera

Har man fått en varning tidigare samma dag så tänker jag inte ens kommentera händelsen i tråden.
      Men har jag missat något?
      Jag uppfattade delar av tråden som att man bara får fiska med ett spö/man på "fritt" vatten.
      Skulle detta innebära att man bara får fiska med ett spö/man i Öresund t.ex?????
      Man ser ju inte helt sällan trollingbåtar med flera spön och KB kör rätt ofta i området.
      Jag har aldrig hört talas om detta men jag tar gärna emot information från någon som vet
      [FONT="Comic Sans MS"]Team Vraken
      http://www.team-vraken.blogspot.com/
      [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Team-Vraken Visa inlägg
        Har man fått en varning tidigare samma dag så tänker jag inte ens kommentera händelsen i tråden.
        Men har jag missat något?
        Jag uppfattade delar av tråden som att man bara får fiska med ett spö/man på "fritt" vatten.
        Skulle detta innebära att man bara får fiska med ett spö/man i Öresund t.ex?????
        Man ser ju inte helt sällan trollingbåtar med flera spön och KB kör rätt ofta i området.
        Jag har aldrig hört talas om detta men jag tar gärna emot information från någon som vet
        Kolla info längre upp, så ser du att detta med ett spö bara gäller vid de så kallade frivattnen som kom 1984-85, ej här nere i Skåne.
        Tumlaren
        trolling är livet

Kommentera

Fattar inte riktigt..

Har sommarstuga utanför Haparanda där jag brukar ha ett metspö ligga i samtidigt som jag fiskar efter abborre med mitt UL-spö, är det inte lagligt?

Värsta jag sett var nog fan för ett par veckor sedan, var å jerkade i en "gäddvik" som ligger nära där jag har båten och där det råder nätförbud.
          Finns en stor vass som går tvärs över hela viken där gäddorna håller till och ca 30 meter ut från vassen så har något stolpskott lagt när tvärs över hela viken.
          Vem fan fiskar gädda med nät? Är inte direkt den populäraste matfisken och det finns ingen ädelfisk eller liknande att skydda där nätet låg så undrar hur nätfiskaren tänkte..
          -----------PB's!-----------
          Gädda 8,7 kg
          Harr 0,5 kg
          Abborre 0,8 kg
          Torsk 2,4 kg
          Havsöring 3,5 kg
          Näbbgädda
          Strömming
          Mört
          Skrabb

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
            Varför önskar så många skitungar här att han/dem ska få höga böter? Han frågade _hur_ mycket i böter det kan bli, och om någon annan varit i samma sits. Han skrev inte att KB var dumma i huvet som gjorde det dem gjorde eller dyl.
            Visst, har man fått en tillsägelse och man ändå upprepar misstaget så är det ju klart man får skylla sig själv, men att ÖNSKA att någon ska få höga böter för ett regelbrott, som säkert 99.9% av er som önskar att han/dem ska få höga böter också har gjort, är bara så jä*la löjligt. Snacka om dubbelmoral.

Ni kan inte ärligt säga att ni ALDRIG gjort något regelbrott vad gäller fiske?
            Vem har inte satt sig och metat en fredag kväll vid nåt trevligt ställe och tagit ett par kalla, eller provat nya spöt med ett par kast i ett vatten där man behöver egentligen behöver fiskekort, eller haft fler än ett spö per skalle med sig när man trollar trots att man inte får, osv osv.
            Om ni nu inte har gjort något olagligt i era liv så måste ni vara prästens son eller något.
            Men vad är det du inte fattar.
            Killen fick en tillsägelse vilket var riktigt sjyst av KBV och ÄNDÅ fiskar han på.
            Då ska man skämmas, böta och ta konsekvenserna.
            Är huvet dumt får plånboken lida
            Jakten på dundergurkan

Kommentera

Ursprungligen postat av Greggan Visa inlägg
              Fiskar själv i området och blir förvånad att fiskare med vanliga handredskap ska bli drabbade när det egentligen handlar om en enda yrkesfiskare som själv har förstört gös fisket i framförallt stavbo-fjärden... Jag har själv sett hans nät helt avgränsa lekvikar i fjärden år efter år... Tack och lov är hans arrende nu uppsagt av greve Bonde som nu insett vad han ställt till med... Skrik på dom verkliga bovarna gott folk och inte på dom som snor ett paket tuggummi från konsum...
              Två fel gör inte ett rätt.
              Ska polisen sluta jaga småtjuvar för det finns större?
              Tyckte KBV skötte detta exemplariskt.
              Jakten på dundergurkan

Kommentera

Ursprungligen postat av BSSWEDEN Visa inlägg
                Kom precis hem från fisketuren i dag på samma ställe.
                I dag har jag varit "laglig" o fiskat med ett handredskap, men inte handhållen utan den stod på spöklika i o m att jag bottenmetar.
                KB var inte ute o jag kunde inte fråga om det va lagligt. Hur som helst, det blev två skapliga gösar i alla fall.
                Håller med alla som skriver eller antyder att de har tjuvfiskat nån gång i livet [COLOR="rgb(0, 0, 0)"]men de hade tur att lagens arm inte helsade på,[/COLOR]
                o det är hur många som helst som tjuvfiskar fortfarande, vem vågar erkänna?
                Trodde aldrig att tråden skulle skapa sodan diskussion, det visar bara hur olika vi är o tänker.
                Boten har inte kommit än, men när det kommer så kommer ni alla veta.
                Vi vill inte att någon ska tycka synd om oss.

Mvh/ numera "laglig"
                Du är ju inte sann...
                KBV skötte detta exemplariskt. De sade till först vilket var riktigt snällt då du är SKYLDIG att veta vad som gäller. Sedan gör du SAMMA sak igen.
                Och de kollar er och gör sitt jobb.
                Hur i h-vette kan du säga att de hetsar!!??
                Jakten på dundergurkan

Kommentera

Bara undrar vart han säger att de hetsar?
                  I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Ursprungligen postat av sasse Visa inlägg
                    Två fel gör inte ett rätt.
                    Ska polisen sluta jaga småtjuvar för det finns större?
                    Tyckte KBV skötte detta exemplariskt.
                    Ja, jag tycker faktiskt det! Om ni visste hur mycket nät fisket i dessa vatten har kostat för framförallt gösbeståndet så lovar jag dig detta är en piss i mississippi... Vet man om hur det har sett ut i detta vatten så känns det fel att en stackars gösmetare får ta första skottet...
                    Greggan

Kommentera

Ursprungligen postat av KalleTking Visa inlägg
                      Bara undrar vart han säger att de hetsar?
                      Inlägg nr 70.
                      Jakten på dundergurkan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 373 visningar
                      1 gilla