Kustbevakningen jagar oss - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustbevakningen jagar oss

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
    Det är väldigt luddiga regler. Bästa är ju att ha fångstbegränsing å ett max å ett minimimått .
    Men nu är det som det är .
    Ja hitta en länk där det står vad handredskap är.

Det står ju metspö . kastspö . Hade det stått metspön kastspön hade det vart en annan sak .

Men spö =singularis dvs 1 . Så mycket kom ja i håg från skolan .

/Fredrik
    Samtidigt kan man utläsa "Lagen innebär att du får fiska med handredskap i kustvattnet[...]" ett handredskap/flera handredskap?

Sen finns ju även passagen "Redskapet du fiskar med får inte ha mer än tio krokar. Dragrodd, angelfiske och trollning är inte handredskapsfiske." Larmmete är ju inte uttryckligen förbjudet dessutom så är ju inte ett feederspö alltid handhållet. Vissa har det i näven bara vid mothugg.

Jag tycker fortfarande att dessa regler kunde ses över. Problemet är ju som tidigare nämnts att många av våra politiker snarare vill förbjuda "det fria handredskapsfisket". Då är det kanske bäst att vi sportfiskare bordlägger förslag på förändringar och satsar krutet på att kämpa för att bevara den lilla lyx vi har.

När det sportfiskepolitiska klimatet ändras kan vi ju börja kämpa för förbättringar i reglverket.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Klarre Visa inlägg
      Kul att läsa, synd att folk inte anar hur många som kör med bottennät som inte syns förrän man fastnar i dem.
      Känns ju som att om killen fiskar med bottenmete med några extra spön inte skadar ett skit jämnfört med mr rannikkohurri som lägger dolda nät.
      Hur många av dem åker fast? ? ? Oj visst ingen..
      Ring KBV när du hittar olagliga nät och ge dom den exakta positionen.
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarnsthlm Visa inlägg
        Den här tråden säger mer om skribenterna än trådskaparen. Det är en fiskepolare/helt vanlig kille vi snackar med, ingen sverigedemokrat!

Skärpning!
        Tror du att det kan vara sverigedemokraterna som ligger bakom att jag har punka på båttrailern? sluta läs Aftonbladet och börja använd din egen hjärna ist!

Kommentera

Ursprungligen postat av carter Visa inlägg
          Tror du att det kan vara sverigedemokraterna som ligger bakom att jag har punka på båttrailern? sluta läs Aftonbladet och börja använd din egen hjärna ist!
          Kärlek kompis, inte hat! Puss på dig med :-)

Kommentera

54 inlägg efter trådskaparens och inte ett enda svar på det han ville... fantastiskt.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
              54 inlägg efter trådskaparens och inte ett enda svar på det han ville... fantastiskt.
              Kanske beror på att ingen annan skulle fortsätt göra "olagliga" saker efter man fått en varning av lagens arm.
              http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
                Frågan var ju ändå i stil med "hur långt är ett snöre"

Jag blev faktiskt polisanmäld för tjuvfiske en gång när jag var yngre och dummare. Polisen kom till platsen men bemödade sig inte med att beslagta min utrustning. Poliserna var mycket trevliga men fisketillsynsmannen var rabiat och jag kom ingenvart i diskussionen med honom.

Jag fiskade med majs i ett öringvatten efter id och mört (utan att ha löst fiskekort och på en sträcka där allt fiske är förbjudet). Jag fick ingen fisk (och framför allt ingen öring).

Det som hände var att jag blev kallad till förhör några veckor senare. Jag pratade med en ytterst trevlig poliskvinna som tyckte att brottet var mycket ringa och ett slöseri med skattepengar att lägga krut på. Hon tyckte att det inte fanns bevis för att jag tjuvfiskat öring och iden och mörten vill ju ingen skydda. Enligt henne skulle utgången påverkas mest av åklagarens inställning till fallet i fråga men hon trodde att det inte skulle bli någon påföljd.

Det hela slutade med att jag väntade på besked i över ett år från händelsen räknat. Det damp ner ett brev i inkastet från polisen där det stod att fallet läggs ner på grund av brist på bevis...

Det var över 10 år sedan och en helt annan situation än trådskaparens... vet inte om det besvarar frågan på något sätt.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2010-10-23, 16:06.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Att tjuvfiska är en sak. Att erkänna det är en annan sak. Men att fortsätta med det är fel.

"Om man bäddar man får ligga"
                  I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Ursprungligen postat av KalleTking Visa inlägg
                    "Om man bäddar man får ligga"
                    Fan då är det dags att man börjar bädda sängen innan man går ut på krogen!

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
                      Varför önskar så många skitungar här att han/dem ska få höga böter? Han frågade _hur_ mycket i böter det kan bli, och om någon annan varit i samma sits. Han skrev inte att KB var dumma i huvet som gjorde det dem gjorde eller dyl.
                      Visst, har man fått en tillsägelse och man ändå upprepar misstaget så är det ju klart man får skylla sig själv, men att ÖNSKA att någon ska få höga böter för ett regelbrott, som säkert 99.9% av er som önskar att han/dem ska få höga böter också har gjort, är bara så jä*la löjligt. Snacka om dubbelmoral.
                      Det är omöjligt att svara på vad han kan få i böter eftersom det blir dagsböter, vid vanligt olaga fiske alltså utan fiskekort, brukar det ligga på ca 80-100 dagsböter x en viss summa som bestämmes av deras inkomst.
                      Tumlaren
                      trolling är livet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar