Roliga eller udda fångster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Roliga eller udda fångster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Roliga eller udda fångster

Vad är det roligaste eller mest udda ni har fångat? Det behöver inte vara en fisk såklart, då är det ju inte så ovanligt om man säger så.

Själv har jag fångat en mussla på wobbler en gång, trollade med en kompis och fick den på kroken.

Men roligaste fångsten för min del var för ganska länge, jag stod på stranden och kastade, fick bottennapp, linan gick av och jag tappade draget (ett drag av fabrikatet Elbe, modellen kommer jag inte ihåg). Året efter var jag tillbaka på samma plats och fick bottennapp. Denna gång höll linan och upp kom en stor ruska med sjögräs med mitt nya drag, och till min förvåning var det en "extralina" under draget med ytterligare en ruska sjögräs, och i den satt mitt gamla drag som jag tappade året innan, eller åtminstone ett exakt likadant drag (fast aningen rostigare).
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

en riktigt vårt simpa på krogen än gång

*bläähhh * =((

Kommentera

detta var dock inte jag som var med om detta utan min förra lärare men tänker skriva det ändå då det är lite udda... Hon och hennes man var ute och fiskade någon stanns i skåne minns inte var men i någon å har jag för mig. Och hon var inte så duktig på att fiska utan ville bara prova på. Som vanligt får man ju ett antal botten napp som nybörjare och det fick även hon. När hon börjar dra i spöt när de sitter fast så börjar det röra på sig och upp flyter det ett lik. Hmm de e ju en bra början på en fiske dag. Jag skull gissa att det var en gammal jävel på runt 180cm vägde runt 80kilo alltså ett nytt svenskt rekord och ett svår slaget PB i denna kategori.
      varför nappar det aldrig?

Kommentera

Ett parasoll, ett stänkskydd till en Skeppshult, en långrev, en kastrull..tja listan kan göras lång =)

Kommentera

Var ute och trollade sent en kväll med en kompis och vi tyckte det drog till lite i spöet så vi stannade av båten och började veva in.
          När vi fick en wobblerns så satt en lina fast på en av krokarna, så vi började dra in den linan, meter efter meter och jag lovar att den linan var låååång.
          Men vi kom till slutet på linan och där hängde det en wobbler av okänt fabrikat, men alltid roligt med bifångster

Kommentera

Jag har fått en sko på kast

Lyckades för några år sedan med bedriften att snara en 4 kilosgädda på mitten på kast. tafsen hade snort sig ett varv runt gäddan och fastnat med en krok i det ena hålet på lekanden ingen krok satt i gäddan, blev lite förvånad då jag trodde jag hade storsjöodjuret på kroken

Kommentera

En alldeles vanlig traditionell stövel, en halv cykel, en kräftbur på flötmete, och ja det var ca 30-40 st. levande kräftor i den en högaffel fick jag i somras.
              Trodde för några år sedan att jag hade en jätteÖring på kroken, men det visade sig vara en bäverjävel som tur var släppte den ganska fort.
              Senast ändrad av Askungen; 2004-04-05, 23:10.

Kommentera

Det konstigaste jag fått upp måste ha varit en död 2kgs sutare. Utöver sutaren så har jag en förmåga att fånga vita engångs plastmuggar vid HÖ fiske.

Kommentera

För flera år sedan fiskade jag brodern och fadern makrill. Pappa fick inte någon makrill den gången när jag och min bror fått ett par var. Då beslutade han sig för att han skulle meta plattfisk i stället. Det slutade med botten napp, som visade sig vara en dragglina. Komplett med dragg, som satt fast i en dragglina oxo den komplett med dragg.
                  Fisket bedrevs med en trävinda och 0.60 nylon lina, om man lyfter draggar på flera kg rakt upp vindande upp linan på en trävinda.. Lagras en massa kraft i linan. Så efter att ha landat andra draggen såg vindan mer ut som ett O samtidigt som det knakade aldeles förskräckligt. Linan vindades av i all hast och utrustningen räddades.

Vi kom hem med 50m extra dragglina 2st extra draggar. Den andra dragglinan lyftes i den första draggen.
                  Den ena var större men den första vägde inte under 3kg borde varit en 5kg. Pappa var nöjd med sin fångst ända tills vi bröder tyckte att vi skulle var och en äta den fångst han fått under dagen. Nä det slapp han, vi delade på firrarna, vanligen var det ju han som fick och ingen annan.

För GG grabbarna, det var nära 'bågen'.

Kommentera

Tog en fiskmås på trolling med rappala Huskeyjerk för några år sedan gissa om man blev överaskad. Måsen var perfekt krokad i näbben men kunde lyckligtvis avkrokas och återutsättas men han tänker sig nog för innan han hugger på en wobbler igen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 245 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art