C&R=dubbelmoral? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R=dubbelmoral?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ang catch and release släpper jag tillbaka allt jag inte kan tänka mig äta, oavsett art.

Vi har diskuterat evolution nyligen på skolan och då kom vi in på yrkesfisket, men detta speglar egentligen allt. För att inte detta skall spåra ut helt så kan vi lämna det med att om man råkar ta bort det ena så försvinner det andra, så är ofta fallet, dominoeffekten så att säga. Jag skall bara ta upp det med "den starka individen".

Evolutionen är naturens "natural selection", och förr sade man mer eller mindre "den starkaste överlever". Med all teknik idag, samt så som människor påverkar världen är det inte riktigt så längre. Idag är det inte den starkaste som överlever av människor, utan snarare den smarta, den med många kontakter, den med makt.

När vi plockar upp alla "större fiskar", t.ex. för torsk egentligen väldigt små, så är det en överhängande risk att fisken kommer genom evolutionen till att gå mot att inte bli stor. Det farligaste för en torsk på 1 kg, är inte att den skall bli uppäten, utan att den skall bli uppfiskad. Därför kommer det antagligen bli så att när individer som inte blir så stora föds, får de plötsligt fördel, gentemot de som blir stora. Därför lyckas de sprida sina gener vidare, och på så sätta blir hela artens individer mindre i slutändan.

Det värsta av allt är att om vi lyckas få en trend att gå mot detta, så är det inte bara till att sluta fiska också är allt bra igen. Vi sorterar otroligt snabbt borta stora, starka individer, men när naturen själv skall återskapa dem, kan det ta oändligt mycket längre tid. Därför skall vi vara rädda om även de stora individerna.

Tänk om alla gäddfiskare enbart på FS hade nackat alla sina 7 kg+ gäddor, förstår ni hur otroligt många det hade varit. Tänk också på vad som hade hänt med blekinge och lödde om alla 10 kg+ fiskar hade nackats. Mycket av fisket är återfångster, och fisken är relativt stationär. Den kanske inte lurar bakom samma sten alltid, men det är inte troligt att en gädda skulle flytta sig från blekinge till stockholm t.ex.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
      det är vad jag har hört, men är inte säker... hört att hälften av fisken dör i älvar efter leken, men inget jag är säker på. lite dumt att säga det då kan jag hålla med om. Men ville snarare ha fram den punkten för att många anser att det är mer ok att ta upp öring/lax för det
      Jag tror faktiskt att huvudanledningen till att det ät mer accepterat är pga att lax anses av de flesta att vara en bra matfisk.

Exempelvis går det att äta en lax på 10 pannor. Vet inte om jag skulle vilja smaka på en gädda med samma vikt. Som ett exempel bara.

Personligen tycker jag också att C&Rhysterin är väldigt överdriven. I synnerhet av folk som inte vet hur det ska gå till eller varför.

Dessutom är det väldigt tydligt att se på tex forum att vissa anser sig vara helgon som släpper tillbaka all fisk de får osv.

Som med allt annat, ämnet handlar om sunt förnuft. Bonkar man 10st 10 kilosgäddor i blekinge under ett år kanske man inte är den vettigaste eller smartaste människan på planeten. Men bonkar man lika många gäddor på 3 kg anser jag det vara helt ok och upp till den som fiskar.

Själv släpper jag tillbaka all fisk jag får mer eller mindre, men detta har mer att göra med att jag inte orkar bära på matfisk, och att jag vet med mig om att jag hemma är för lat för att ta hand om fisken och därför tar jag inte upp fisk.

Sen har jag på senare tid knappt fiskat efter fiskar jag skulle vilja äta heller faktiskt :P

Kommentera

Slemmisar är äckliga.

Mycket bra skäl till att släppa tillbaka dem.

Kommentera

Gädda är ätbart för att inte säga gott vid rätt tillagning tycker fisk upp till tio kilo från kusten är fullt användbart så kanske inte är fallet med insjöfisk då de oftast är betydligt äldre vid samma vikt men visst går gädda att äta på ett bra vis gärna stark pepparrotssås mmmmm...
          Röka fileer av gädda på ca 5 kilo borde vara utmärkt också inte gjort det själv men borde dessutom är fiskkött av den typen utmärkt mat riktigt bra mvh
          Senast ändrad av TAMTAM; 2008-02-28, 18:19.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag har varmrökt gäddfile', de blir riktigt gott! Men som sagt vikten på en matgädda bör väll inte överstiga 4-5kg! Har oxo gjort queneller tror jag det stavas, med vitlök och örter, de e oxo mumma!

Gädda är en ypperlig matfisk, men jag återsätter ändå 98% av allt jag får upp!
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
              Jag har varmrökt gäddfile', de blir riktigt gott! Men som sagt vikten på en matgädda bör väll inte överstiga 4-5kg! Har oxo gjort queneller tror jag det stavas, med vitlök och örter, de e oxo mumma!

Gädda är en ypperlig matfisk, men jag återsätter ändå 98% av allt jag får upp!
              Du får sluta med såna inlägg nu blev jag riktigt hungrig!
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hehe sorry!

Och ja e ledsen för att det blev lite Off Topic!
                Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Enda anledningen till att jag kör C&R är att jag tycker det känns onödigt att döda fisk som jag ej ska äta, därför blir det C&R på fler gäddor en gösar, abborrar och öringar. Fast någon enstaka gädda kan nog lagas till i ugnen om året.

Kommentera

C/R för mig är idag en sjävklarhet oavsett vilken fisk ! men absolut så kan man ta hem en matfisk.
                    Finns ingen anledning till att döda allt man får på kroken. Sen så ska man absolut köra hulingsfritt !!
                    Den bara förstör ! kört hulingsfritt i 5 år nu och det funkar klockrent. Sen till de som säger att C/R inte funkar så är det väl dags att vakna !!
                    Trams att bara höra skitsnacket !!
                    RODDAN

Kommentera

Ursprungligen postat av JimmyJigg Visa inlägg
                      Bordet inte vi som sportfiskare tillämpa c&r på havsöring och aborre då vi är ute efter själva drillningen och inte efter att få mat på bordet? Jag förstår att semesterfiskarna inte släpper tillbaka fisken då de inte har någon direkt kunskap om ämnet. Men vi sportfiskare borde väl vinna på om vi sätter tillbaks (nästan) all fisk gädda som havsöring?
                      Det beror på hur vidsynt man är. Om du käkar odlad lax, torsk etc när du kommer hem från fisketuren istället för att ta hem en matfisk så vinner vi knappast på det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 084 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art