Ok. många bra argument. Men min åsikt är inte att man ska plocka upp stora gäddor bara för att man plockar upp havsöring. Om man fiskar upp 5 havsöringar vid ett grund och dödar alla fem, kan man ju omöjligtvis få samma öringar vid samma grund igen. Om man istället väger,fotograferar och sätter tillbaks dem(som man gör med gäddor) kan man ju ta samma öringar nästa år fast ännu större(som med gäddor). Jag tycker att man ska få plocka upp någon mat fisk då och då men fiske som vid gålö cup kan ju omöjligtvis vara bra för det framtida fisket?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
C&R=dubbelmoral?
Collapse
X
-
Det var inte så längesen som gäddfisketävlingar i stor utsträckning vanns på bonkad fisk. Det är ju mycket enklare att vara domare då. Hehe
Utvecklingen mot C&R även i tävlingssammanhang baserar sig ju på deltagarnas egna påtryckningar och arrangörens framsynthet om man så vill.
Jag är dålig på just Gålö men finns det underlag för ett hejdlöst bonkande och man trots detta kan arrangera tävlingen på samma plats år efter år så finns det ju inget incitament från tävlingsledningen att ändra på reglerna. Det måste i så fall komma ifrån deltagarna.Är det blåål eller vralåk?
Kommentera
-
Angående att öring anses som mindre kontroversiellt att behålla än gädda måste väl bero mycket på att man anser att det finns mycket öring.
Jämför att komma hem med ett par nyskjutna kråkor till farsan och att dra hem en kungsörn.Är det blåål eller vralåk?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av andreas9 Visa inläggAngående att öring anses som mindre kontroversiellt att behålla än gädda måste väl bero mycket på att man anser att det finns mycket öring.
Jämför att komma hem med ett par nyskjutna kråkor till farsan och att dra hem en kungsörn.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JimmyJigg Visa inläggAH det är det jag också undrar, finns det mer öring än gädda på ostkusten?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rassie Visa inläggNär det gäller lax o öring i älvar ¨så är det bara en bråkdel som överlever leken!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg? Vart kan man läsa om detta? Grundar du detta på en reglerad älv där fisken dör i turbinerna eller generellt?På jakt efter 15+
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JimmyJigg Visa inläggBordet inte vi som sportfiskare tillämpa c&r på havsöring och aborre då vi är ute efter själva drillningen och inte efter att få mat på bordet? Jag förstår att semesterfiskarna inte släpper tillbaka fisken då de inte har någon direkt kunskap om ämnet. Men vi sportfiskare borde väl vinna på om vi sätter tillbaks (nästan) all fisk gädda som havsöring?How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rassie Visa inläggdet är vad jag har hört, men är inte säker... hört att hälften av fisken dör i älvar efter leken, men inget jag är säker på. lite dumt att säga det då kan jag hålla med om. Men ville snarare ha fram den punkten för att många anser att det är mer ok att ta upp öring/lax för det
Annars brukar motiveringen vara att gör inte jag det, så gör nån annan det...
Öringen runt Gålö är väl heller inte naturlig, går inte jämföra med en naturlig gädda...eller surmört heller för den delen.Life suck's, then you die....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Holmen Visa inläggNågot som jag har märkt är att det är mycket svårare att försvara C&R än C&K när pratar med folk som inte fiskar själva. Jag har flera gånger fått höra saker i stil med:
- Va, äter du inte upp fisken du fångar. Så då fiskar du bara för ditt eget höga nöjes skull!? Skada oskyldiga fiskar för eget nöje...faaan va grymt.
Jag tror att C&R i mångas ögon är grymmare än C&K. Är väl förmodligen därför C&R är förbjudet i många länder.
Dom som inte fiskar fattar inte grejen med att det är en "individ", lika lite som vi fattar hur otroligt grymt dubbelhoppet är i konståkningen, eller tjusningen med hästhoppning, och så kommer det att förbli.
Dubbelmoral - Det finns minst 10 trådar som disskuterar ämnet
1. Fiskar växer olika fort, det går inte att jämnföra en Lax och en Gädda.
2. Utplanterade fiskar
3. Matvärdet (påverkar ju inte de största individerna)sigpic
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 370 visningar
1 gilla