Kustbevakningens insatser - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustbevakningens insatser

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mikwed..bra. Fattar det som du gör ett bra jobb.Tar ansvar. Bra oxå att du klart förstår att vattenägarna är förbannade för det fria fisket..

Kommentera

Jag kan bara hålla med om att du och alla andra fisketillsynsmän gör rätt som drar upp olaga nät och haffar såna som sitter längst pirarna till vaxholm och håva gös och borre med 20 spön. Däremot tycker jag reglerna är helt sjuka när det gäller trolling och ismete för seriösa sportfiskare. Vi "råkade" ut för dig i somras när vi trollade med flera spön och inte hade koll på reglerna (vårt fel). Jag tyckte du skötte dig korrekt och shysst men jag tycker reglerna är helöt befängda. Man får lägga en satans massa när men man får inte åka och trolla lite gädda en lördagkväll. Hur som helt så uppskattar vi sportfiskare som fiskar i Vaxholm erat engagemang.
      - T e a m O d i n -

Kommentera

Ursprungligen postat av rickjung Visa inlägg
        Jag kan bara hålla med om att du och alla andra fisketillsynsmän gör rätt som drar upp olaga nät och haffar såna som sitter längst pirarna till vaxholm och håva gös och borre med 20 spön. Däremot tycker jag reglerna är helt sjuka när det gäller trolling och ismete för seriösa sportfiskare. Vi "råkade" ut för dig i somras när vi trollade med flera spön och inte hade koll på reglerna (vårt fel). Jag tyckte du skötte dig korrekt och shysst men jag tycker reglerna är helöt befängda. Man får lägga en satans massa när men man får inte åka och trolla lite gädda en lördagkväll. Hur som helt så uppskattar vi sportfiskare som fiskar i Vaxholm erat engagemang.
        Hej på dig,jag har ett svagt minne av att pratat med någon om trolling och nu är ju reglerna så som dom är.Jag själv bestämmer inte reglerna och är skyldig att efterleva dom men tycker det räcker med information och tillrättavisning vid ett bra bemötande,jag har däremot ett par herrar som när jag kommer på dom nästa gång kommer bli rapporterade och få fiskegrejorna beslagtagna.Jag träffade dessa herrar en kväll och informerade om vad som gällde och tre dagar senare träffar igen när jag inte hade mina handlingar eller leg med så jag kunde inte göra annat än prata som privatperson och blev då hotad och utskälld och sånt beteende gör att nästa gång finns det inga ursäkter.Man får på våra vatten lägga två nät per fiskekort så jag tycker inte det är massor av nät när jag kollar, men jag har full förståelse för sportfiskare som inte gillar detta.Nu är det så att dom som äger vattnen vill nätfiska och dom bestämmer så man får acceptera det men jag försöker hålla ordning så ingen lägger fler än man får och märker näten och omärkta tas i beslag.Hoppas ni får ett fortsatt bra intryck när vi gör vad vi kan för att vårda fisket.

Kommentera

Nej såna rackare ska bara ha grejerna beslagtagna! Kör hårt
          - T e a m O d i n -

Kommentera

Mikwed, inte tagit ex.vis båten i beslag av trollare?
            Det är ju faktiskt inte bara spöna du har rätt att beslagta.
            Sen har du ju även rätt att gå in i låsta utrymmen...

Blir möjligen knepigt om beslaget ska stå i paritet med brottet men förekommer hot mm så kan du ju fundera på det. Traila skiten till närmsta polisstation bara...
            Krävs bra åklagare för att idioterna ska få kännbara domar.Vore kul att höra vad de får för straff kring ert område.
            Vore kul om du berättade...

Kommentera

Ursprungligen postat av Stubben Visa inlägg

Blir möjligen knepigt om beslaget ska stå i paritet med brottet men förekommer hot mm så kan du ju fundera på det. Traila skiten till närmsta polisstation bara...
              Krävs bra åklagare för att idioterna ska få kännbara domar.Vore kul att höra vad de får för straff kring ert område.
              Egentligen så borde ju fisketillsynsmän få bära vapen. Ser dom en jävel med tre spön så borde det bara vara att smälla på. Skulle nån trolla med ett handhållet spö så vore ju det bästa ett snabbt varningsskott i pannan. Sen är det slut med den typen av svåra brott, då blir det ännu enklare för andra fiskare att helt lagligt ta hem ett par sopsäckar med abborre, gädda eller gös. Huvudsaken är ju att man bara rovfiskar med ett spö eller med märkta nät...

Kommentera

Kan man verkligen beslagta båten vid olaga fiskemetod, typ trolling, trodde det bara gällde vid grovt tjuvfiske.
                Gå in i låsta utrymmen trodde jag knappt ens polisen hade befogenhet till och allra minst en fisketillsyningsman.

Någon som kan bekräfta att stubben har rätt.

Nej, jag tjuvtrollar inte själv,

Kommentera

På våran båtklubb har vi en som hackar på allt och alla, oavbrutet. Han kallas allmänt för Brygghitler.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sander L. Visa inlägg
                    Kan man verkligen beslagta båten vid olaga fiskemetod, typ trolling, trodde det bara gällde vid grovt tjuvfiske.
                    Gå in i låsta utrymmen trodde jag knappt ens polisen hade befogenhet till och allra minst en fisketillsyningsman.

Någon som kan bekräfta att stubben har rätt.

Nej, jag tjuvtrollar inte själv,
                    Vart en gång utsatt för kontrollen av tillsyningsman. Då jag inte hade gjort något fel vid tillfället så var det inget bekymmer. Bad att se legitimation samt förordnande och på det stod det: enligt paragraf (?) rätt att gå in i låsta utrymmen osv . Detta var ca 8-10 år sedan.
                    Gentemot de regler som gäller NU så är det att uppfattas som kroppsvisitation alt husrannsakan enligt Rättegångsbalkens paragraf 11 som inte omfattas av paragraf 34 Fiskelagen.
                    Dvs; stängd ryggsäck = ingen undersökning. Öppen ryggsäck=öppet för tillsyningsmannen.
                    Länsstyrelsen beslutar vilken rätt tillsyningsmannen har, dvs befogenhet, så de kan säkerligen fortf besluta om att Tillsyningsman har rätt att gå in i låsta utrymmen.
                    Dessutom finns det nåt som kallas Tillträdesrätt.

Sidan 44 Upplaga 8 av Fisketillsyn "Om förutsättningar för beslag föreligger får fisketillsyningsman ta i beslag fångst, redskap, fiskefartyg eller andra föremål som

1. skäligen kan antas ha betydelse för utredningen av brottet, eller
                    2. kan antas bli föremål för förverkande enligt fiskelagen

Kommentera

Det finns ett enda fall där båt ansetts förverkad och det var efter tredje gången som brott begåtts.Det stämmer att jag har rätt till att beslagta båt men då får det nog vara riktigt grovt eller efter flera gånger som brott begåtts om det ska komma ifråga.Jag har inte rätt att genomsöka låsta utrymmen utan om jag misstänker brott får jag tillkalla polis för husrannsakan.Dom brott jag har domar på dömdes det ut böter på 5500kr och 7500kr så jag tycker det är förhållandevis hårda straff.Nu under dagen tog kbv två killar vid mynningen på loån och beslagtog utrustning +rapport till polisen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 373 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art