Kustbevakningens insatser - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustbevakningens insatser

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Alla nät som är ivägen för mig ska upp

Kommentera

Ursprungligen postat av phille Visa inlägg
      Ja du har så rätt, man kan dock hoppas på att fisketillsynsmännen är mer humana än tex trafikpoliser.. Så man verkligen gör skillnad på fall till fall...
      Du kan vara lugn,jag har under två år gjort två beslag och i båda fallen är det herrar som har blivit informerade tidigare och ändå fortsatt bryta mot reglerna och man kan inte låta det gå hur långt som helst.Skulle jag kört stenhårt efter reglerna skulle jag säkert kunnat göra 50 beslag per år,men jag tycker att oftast räcker det med att prata om det och informera om vad som gäller och syftet med tillsynen.Det samma gäller inte för kbv som inte på samma sätt får blunda för brott,om dom har solklara överträdelser så blir det rapporterat.

Kommentera

Ursprungligen postat av dillinja Visa inlägg
        1 ton = 1000 kg

2000 ton = 2000 *1000 = 2 000 000 kg

2 *1 000 000 = 2 000 000 kg

Vem är det som har problem med matten?

Matten stämmer bra men han missade att han skulle ta lite minus på nät eftersom han bara räknade efter hans egna fördel....

Kommentera

Matten stämmer bra men han missade att han skulle ta lite minus på nät eftersom han bara räknade efter hans egna fördel....
          What ????
          Lägg nerbåda två
          .................................................. ......................
          :popcorn

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanPiers Visa inlägg
            What ????
            Lägg nerbåda två
            "Visste du förresten är det är ~1miljon svenskar som sportfiskar? Om vi leker med tanken att 2spön genererar 2kg fisk extra per fisketillfället skulle det öka uttaget med 2000ton fisk/fisketillfälle. Men det är ju som du skriver precis ingenting..."

Det som missvisas här är att jag förutsatt att de las hårdare energi på att tabort näten istället för att haffa en som kör med 2 spön.

Vad är 2000ton mot 20.000 ton ?

...vad är det du inte förstår?

Kommentera

Jag håller fullstädigt med Mikwed. informtion och varningens ord är bättre en böter och beslag tagen utrustning. men det finns folk som inte lyssnar. så då är det bara och plocka ihop prylarna och skriva rapport.

Kommentera

Sunt förnuft

Jag måste säga att jag håller inte riktigt med i svängen om att man kan göra lite som man vill, och att man ibland vill vara lite "schysstare" m.m. Sunt förnuft....Nej.....Om det fanns något som hette så och man kunde vila beslut på det...så skulle vi inte behöva lagar som talar om att vi inte får ha fler spön i båten än vad som typ får plats. En trollingbåt som kanske är begränsad till 13 spön på vissa vatten, omfattas ju då inte av något som helst sunt förnuft eftersom regeln finns så betyder ju det att för många fiskat med mer spön än man nästan klarar att hantera på ett vettigt sätt.

Tillsynsman,polis,kustbevakare eller enskild individ. Villket av dem du än tillhör spelar det ingen roll. Finns det en lag/regel så skall den följas, finns det ett straff så ska straffet användas. Nu vet jag att det är dåligt med P-dommar innom detta område men desto viktigare med att följa de enkla regler som finns.

Sen att skriva att man sätter ett ankare i nätet som är omärkt eller ligger på fel ställe...Det är ju bara löjligt, saker kan driva, det är mänskligt att göra fel, bättre då att böter och regler används än att man ger sig på någon annans utrustning.

P.S. Jag nätfiskar inte D.S.
                Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flötet Visa inlägg
                  Jag måste säga att jag håller inte riktigt med i svängen om att man kan göra lite som man vill, och att man ibland vill vara lite "schysstare" m.m. Sunt förnuft....Nej.....Om det fanns något som hette så och man kunde vila beslut på det...så skulle vi inte behöva lagar som talar om att vi inte får ha fler spön i båten än vad som typ får plats. En trollingbåt som kanske är begränsad till 13 spön på vissa vatten, omfattas ju då inte av något som helst sunt förnuft eftersom regeln finns så betyder ju det att för många fiskat med mer spön än man nästan klarar att hantera på ett vettigt sätt.

Tillsynsman,polis,kustbevakare eller enskild individ. Villket av dem du än tillhör spelar det ingen roll. Finns det en lag/regel så skall den följas, finns det ett straff så ska straffet användas. Nu vet jag att det är dåligt med P-dommar innom detta område men desto viktigare med att följa de enkla regler som finns.

Sen att skriva att man sätter ett ankare i nätet som är omärkt eller ligger på fel ställe...Det är ju bara löjligt, saker kan driva, det är mänskligt att göra fel, bättre då att böter och regler används än att man ger sig på någon annans utrustning.

P.S. Jag nätfiskar inte D.S.
                  Jag antar att du inte går mot röd gubbe... Håller med dig om att lagar ska efterföljas men tycker att övenitiskhet kan vara ganska onödigt i många fall. I nio fall av tio tror jag att en tillsägelse har lika stor verkan som beslagtagning av utrustning och bötfällning. I fallen med folk som fiskar med 15 spön tror jag inte att böter och beslagtagning av utrustning har så stor verkan, dröjer kanske ett tag tills de sparat ihop till sina 15 spön men de byter nog bara plats till en plats där övervakningen är mindre och fortsätter med sitt rovfiske.
                  Pike Vobiscum

Kommentera

Ursprungligen postat av dillinja Visa inlägg
                    Jag antar att du inte går mot röd gubbe... Håller med dig om att lagar ska efterföljas men tycker att övenitiskhet kan vara ganska onödigt i många fall. I nio fall av tio tror jag att en tillsägelse har lika stor verkan som beslagtagning av utrustning och bötfällning. I fallen med folk som fiskar med 15 spön tror jag inte att böter och beslagtagning av utrustning har så stor verkan, dröjer kanske ett tag tills de sparat ihop till sina 15 spön men de byter nog bara plats till en plats där övervakningen är mindre och fortsätter med sitt rovfiske.

Nej jag går bara mot rött när jag är onykter och har dåligt omdömme. Annars håller jag mig till signalerna :-)

Du skriver att du tror att det har mindre verkan att få 15 spön beslagtagna. Än att få en varning.

Det låter helt orimmligt, om du blir av med 15 spön....ca/minst:15.000:- så ska det nog rätt mycket till att dagen efter lägga ut 15.000:- till och upprepa överträdelsen.

Men om du får behålla grejorna så har du möjligheten att att beåga samma överträdelse ganska snart igen. Där av regeln som gör det möjligt att beslagta utrusting på plats. Nu har vi en sån regel...då är det meningen att den skall användas.

Jag är ingen nitisk Gestapo tycker jag själv. Ibland när jag fiskar så gör jag oxå fel....har inte riktigt bra koll och är på fel plats ibalnd. Om jag nu skulle bli ertappad med ett spö för mycket eller vara på fel vatten vid fel tid. Oavsett om jag gjorde det avsiktligt eller inte, skulle jag aldrig tycka att det var rätt att slippa pröjsa eller lämmna infrån mig grejorna. Jag har blivit stoppad av både kustbevakning/sjöpolis och trafikpolis i år. Varje gång jag slipper undan med en varning så tänker jag. "skönt jag slapp pröjsa, men villken idiot till snut som inte kan sköta sitt jobb"

Kalla det dubbel moral...det är det säkert oxå...Men så känner jag. Att sitta här och från ena sidan prata om olika sportfiskare hit och utlänska fiskare dit, och andra sidan jama om att mjooo...en varning räcker nog, eller ännu värre....verkar bättre....Nä...fegt från båda sidor om du frågar mig.

Kram på Er
                    Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Det sunda förnuftet används sällan av "poliser"...
                      Du får gärna utveckla det där lite mera, menar du att polisen inte har lärt sig att prioritera olika saker i rätt ordning?

Det finns regler, det är ditt ansvar att följa dem, följer du dom inte skall du vara man nog att ta konsekvenserna. Skitenkelt! (och väldigt logiskt)
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 139 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen